3698
Sök

Blandade trimfrågor, Saab 9000 2,0t T16 -93

pmr603
26 januari 2010
Trådstartare
har en saab 9000 2,0T CS T16 -92 sitter det i en LTT eller FTT och hur ser man skillnaden på dem två?

hur ökar jag laddtrycket på den och var är det man skruvar på?
blir det mer effekt och hur mycket om jag sätter dit en BMC F1 filter (ÖPPEN) ?
var hittar jag chipptrimm till just min saab för jag har letat på nätet men hittar inget HJÄLP ?
hur mycket ökar effekten om jag sätter dit grövre avgassystem från katten?
blir det effekt om jag byter till grövre rör till insugen och intercooler:n ?

MVH SAAB 9000

**Fixade en godkänd rubrik**.
MVH jonTe/moderator

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 januari 2010
Du kan inte chippa bilarna med LH på samma sätt som dom med Trionic så därav finns det inte mycket till din bil, lite finns däremot bla hos Speedparts

Har du laddtrycksmätare original? Om inte så ska det va en ltt

Du kommer inte få nån direkt effekt med öppet filter på en originalmotor, kan hända att bilen känns lite piggare men i så fall för att ditt nuvarande filter är hyffsat slut
Senast redigerat av TenZer (26 januari 2010)

Rock'n Roll

Stressad BMW
120 Inlägg
26 januari 2010
alla 2.0t motorer av den årsmodellen är lättrycks turbo? (osäker)
man skruvar på wg staven men det är inget att rekomendera.
öppet filter ger ingen effektvinst av egen erfarenhet.
chiptrim finns på maptun,speedparts m.m
det kommer inte öka något speciellt men du kommer få grövre ljud vilket uppskattas av många.
och byta rör tror jag inte du tjänar på speciellt mycket på .

satsa på ett steg1 chip , så kommer du märka storskillnad sen smile

mvh

pmr603
26 januari 2010
Trådstartare
Jo den har original turbomätare inne i panelen. Vad exakt är den skruven som man skruvvar på? MVH SAAB

1 019 Inlägg
26 januari 2010
fredrikwendt skrev:

Tvärtom, alla är FTT.
LTT kom inte förrän -93.

Vill man trimma så är det chip som gäller. Så vitt jag vet så är det bara Speedparts och Chip-Mats som gör chip till dessa fortfarande.

Edit: Såg nu att det stod -93 i rubriken och -92 i texten. Vad gäller?
Senast redigerat av Garfield (26 januari 2010)

Stressad BMW
120 Inlägg
26 januari 2010
Garfield skrev:
fredrikwendt skrev:

Tvärtom, alla är FTT.
LTT kom inte förrän -93.

Vill man trimma så är det chip som gäller. Så vitt jag vet så är det bara Speedparts och Chip-Mats som gör chip till dessa fortfarande.

Edit: Såg nu att det stod -93 i rubriken och -92 i texten. Vad gäller?

jag läste -93 i rubriken så antog att det var det men vilken årsmodell gäller?

pmr603
26 januari 2010
Trådstartare
Den chippen man köper är det svårt att byta själv eller behövs den koppla upp mot datan

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 januari 2010
Njaa du får plocka ut Jetronic och APCboxen och byta chipp i dom, det jobbigaste är att få ut boxarna, Jetronicboxen sitter lättåtkomligt under plastkåpan vid vindrutetorkarna, APCboxen sitter någonstans i kupen. Monteringsanvisningar finns på Speedparts hemsida

Rock'n Roll

5 710 Inlägg
27 januari 2010
TenZer skrev:
APCboxen sitter någonstans i kupen. Monteringsanvisningar finns på Speedparts hemsida

Det beror på årsmodell, äldre modeller hade sin under förarstolen, nyare i "akvariet"
92:or jag rivit i har sin i "akvariet".

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
27 januari 2010
pmr603 skrev:
har en saab 9000 2,0T CS T16 -92 sitter det i en LTT eller FTT och hur ser man skillnaden på dem två?

Som sagt....om du anger korrekt årsmodell blir det lättare.
Lättast/säkrast att lista ut om det är en FTT/LTT är att ange effekten på ditt registreringsbevis.
pmr603 skrev:
hur ökar jag laddtrycket på den och var är det man skruvar på?

Som sagt....man skruvar på WG-staget...MEN vet du inte vart det sitter tyder det på att du inte är speciellt insatt = skruva inte då det kan få din motor att gå sönder.
Dessutom ställer det till det om du tänkt chippa.
pmr603 skrev:
blir det mer effekt och hur mycket om jag sätter dit en BMC F1 filter (ÖPPEN) ?

Njaee, ditt luftfilter/box är anpassad för din effekt och klarar att leverera tillräckligt med luft.
Skall du däremot trimma kan det vara bra med mer luft men du kan lika gärna demontera "luftsnoken" på luftboxen och borra ett stort hål så har du luftflöde för åtminstone 350 hk.
pmr603 skrev:
var hittar jag chipptrimm till just min saab för jag har letat på nätet men hittar inget HJÄLP ?

Du skall ha 2 chipp.
DI/APC som stryr tändning och turbotryck.
LH2.4.2 som styr bränslet.
Som sagt finns det bara 2 som sysslar med detta då det är gamla grejjer. Finns några som "bränner själva" oxo men de kan vara svåra att få tag i.
pmr603 skrev:
hur mycket ökar effekten om jag sätter dit grövre avgassystem från katten?

5-10hk kanske? Störst effekt vinner man på att byta framrör och katalysator, där är avgaserna som varmast= kräver störst plats.
pmr603 skrev:
blir det effekt om jag byter till grövre rör till insugen och intercooler:n ?

I ditt läge....nej.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

pmr603
5 februari 2010
Trådstartare
har hittat en lastbilsturbo och en fet IC och en större oljekylare men ger det något att byta samt som att chippa den? Läste just att det är en -92:a och den har 121Kw alltså 165 HK är det då en FTT?

pmr603
5 februari 2010
Trådstartare
Förresten är det möjligt att byta till en nyare styrbox tex en saab 9000 2,3 cse turbo 200 Hästars eller en 9000 aero? Bara undrar och så fall det funkar vad bör man göra innan man gör det?

864 Inlägg
5 februari 2010
Gå in på www.speedparts.se
klicka vidare till produkter - sport/tuning - uppgradering/chiptrim. Klicka vidare till din bilmodell
Där hittar du tre olika trimsteg...

Att kolla på lastbilsturbo och andra konstiga alternativ är i ditt fall orimligt....

//Alex
Senast redigerat av Tuffhaggman (5 februari 2010)

864 Inlägg
5 februari 2010
pmr603 skrev:
Förresten är det möjligt att byta till en nyare styrbox tex en saab 9000 2,3 cse turbo 200 Hästars eller en 9000 aero? Bara undrar och så fall det funkar vad bör man göra innan man gör det?

Nej, dom modellerna har ett helt annat styrsystem. Kolla min post ovan denna....

394 Inlägg
5 februari 2010
pmr603 skrev:

nej det är inte möjligt om du inte byter system till nyare trionic.
att kolla på lastbils turbo är heller inget alternativ för dig, men om du vill ha mer effekt än original så skulle du försöka få tag på mjukvara samt 3" från turbon / eller katt beror på mjukvara samt öppet filter. steg 1 -2-3 gör enorma skillnader, är dock osäker på marknaden till din saab -92

vem fan är maptun?

Sök