7278
Sök

Montera dawes device på saab 9000 2,3T -93

Stressad BMW
120 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
hej , undrar om man måste koppla ur magnetventilen när man kopplar in dawes device och hur man kopplar ur MVn ?

mvh

1 867 Inlägg
27 januari 2010
Du måste koppla förbi MV om du ska åka med Dawes Device, men det är verkligen inget jag rekommenderar på en trionicbil.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

5 710 Inlägg
28 januari 2010
Nu vet inte jag vad en "Dawes Device" jag kan tro att det är något laddtryckstyrningsjox......skall du verkligen förstöra din mappning med en sådan?
SAAB:s laddtryckstyrning är utmärkt.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Stressad BMW
120 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
min bil är mappad på 1 bar ,och den ligger på run 0,7 - 0,8 bar så tänkte bara ställa upp laddet så det ligger på 1 bar jämt smile men det är inget att rekomendera allstå ?

mvh

1 019 Inlägg
28 januari 2010
jonTe skrev:
Nu vet inte jag vad en "Dawes Device" jag kan tro att det är något laddtryckstyrningsjox......skall du verkligen förstöra din mappning med en sådan?

Stämmer, det är en ventil med en kula och en fjäder som börjar pysa ut luft vid ett visst tryck. Ska tydligen ge lite bättre spool-up än en vanlig pysventil. hmm

fredrikwendt skrev:
min bil är mappad på 1 bar ,och den ligger på run 0,7 - 0,8 bar så tänkte bara ställa upp laddet så det ligger på 1 bar jämt smile men det är inget att rekomendera allstå ?

Nej, absolut ingen bra idé. Ska bilen ladda 1 bar och bara laddar 0,7 bar så är det ju något fel. Åtgärda felet istället.

5 710 Inlägg
28 januari 2010
Om den är mappad på 1.0 och den nu laddar 0.7-0.8 tyder det på att något är fel va?
Då är det inte det smartaste att försöka dölja det felet med att hänga dit en annan laddtryckstyrning.

Lite som att laga ett rosthål med silvertejp....visst du kommer täcka hålet....med finns fortfarande ett fel.

mvh Jonas

Edit: f-n va jag skriver långsamt.....
Senast redigerat av jonTe (28 januari 2010)

MVH Jonas
..............

Stressad BMW
120 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Om den är mappad på 1.0 och den nu laddar 0.7-0.8 tyder det på att något är fel va?
Då är det inte det smartaste att försöka dölja det felet med att hänga dit en annan laddtryckstyrning.

Lite som att laga ett rosthål med silvertejp....visst du kommer täcka hålet....med finns fortfarande ett fel.

mvh Jonas

Edit: f-n va jag skriver långsamt.....

var ute och testa bilen precis då snön försvunnit på vägen och den laddar 1 bar exakt enligt min turbotrycks mätaren , man behövde trampa ännu mer bara men då hoppar jag dawes device och kör med den som den är smile tack för alla svar  mvh

Sök