7756
Sök

Tips på slutsteg till högtalare i coupe. 2kanal / 4 kanal. runt 2k

731 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Hej, jag har nu mds dynamic 5,25 i front och har tänkt att köpa ett slutsteg att driva dom på.
Gör det stor skillnad? smile
Tanken är att bygga ut högtalarsystemet lite till sen, har ju en coupe så hade tänkt i alla fall 1 till högtalare i varje dörr. Har redan ett par 5,25 till liggandes så kanske dom åker in.
Därför undrar jag om de är 4 kanal eller 2 kanal jag behöver. Och sen gärna tips på något bra steg i rimlig prisklass.

Om de behövs vetas så kör jag MDS Fanatic 6'9 i hyllan, 2x10" bas i bagage och Kenwood 8044 huvudenhet. Är redan nu hyffas tillfredställd av ljudet, men jag är fortfarande sugen på mer.

Följdfråga, är steget värt pengarna om man gämför före och innan ljudmässigt?big_smile

Mvh Hardrox
Senast redigerat av hardrox (28 januari 2010)

3 187 Inlägg
28 januari 2010
hardrox skrev:
Hej, jag har nu mds dynamic 5,25 i front och har tänkt att köpa ett slutsteg att driva dom på.
Gör det stor skillnad? smile
Tanken är att bygga ut högtalarsystemet lite till sen, har ju en coupe så hade tänkt i alla fall 1 till högtalare i varje dörr. Har redan ett par 5,25 till liggandes så kanske dom åker in.
Därför undrar jag om de är 4 kanal eller 2 kanal jag behöver. Och sen gärna tips på något bra steg i rimlig prisklass.

Om de behövs vetas så kör jag MDS Fanatic 6'9 i hyllan, 2x10" bas i bagage och Kenwood 8044 huvudenhet. Är redan nu hyffas tillfredställd av ljudet, men jag är fortfarande sugen på mer.

Följdfråga, är steget värt pengarna om man gämför före och innan ljudmässigt?big_smile

Mvh Hardrox

svar 1:
jag tycker du ska sattsa på ett 4 kanals kör du endast med 1 högtalare i varje dörr så kan du ju bryggkoppla steget så du får mer kräm. men väljer du att sätta in 2 högtalare till så använder du alla 4 ingångarna på steget.

svar 2.
ja det gör en stor skillnad:)

731 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Alright, har du något tips på bra steg utan att man känner sig rånad?

EDIT: Hade ett GAS ALPHA X100.4 funkat eller är de i snålaste laget? Brl har för 1498kr.
Senast redigerat av hardrox (28 januari 2010)

stahre
28 januari 2010
Det gas steget skulle funka bra till dom mds du har. En fråga bara, vad har du för basar och steg till dom?

3 187 Inlägg
28 januari 2010
hardrox skrev:

EDIT: Hade ett GAS ALPHA X100.4 funkat eller är de i snålaste laget? Brl har för 1498kr.

det beror på vad du har för högtalare? sen även på hur många högtalare du ska driva med det? det slutsteget ger ut ca 56 watt rms per kanal i 4 ohm och du ska ha 4 stycken högtalare, ska du ha 2 så är det ca 110 watt rms.

men troligtvis precis som starhe säger så kommer det nog funka smile

vad är det för högtalare du har?
Senast redigerat av big-jepp (28 januari 2010)

stahre
28 januari 2010
big-jepp skrev:
hardrox skrev:

det beror på vad du har för högtalare? sen även på hur många högtalare du ska driva med det? det slutsteget ger ut ca 56 watt rms per kanal i 4 ohm och du ska ha 4 stycken högtalare, ska du ha 2 så är det ca 110 watt rms.

i första inlägget står det MDS dynamic, antar att det är dom då. Och kanske ett par till som han inte vet vilka det blir

3 187 Inlägg
28 januari 2010
stahre skrev:
big-jepp skrev:
hardrox skrev:

i första inlägget står det MDS dynamic, antar att det är dom då. Och kanske ett par till som han inte vet vilka det blir

mm såg det:
men sökte på nätet men hittade inga specifikationer om dom:O typ watt i peak , watt rms, ohm, mm
sen vilka dom andra högtalarna är?smile

stahre
28 januari 2010
dom mds är nog inte så krävande, 50 wrms komer räcka fint det smile men vad dom andra är vette fan, men det finns måånga 5,25" som 50 wrms räcker till, i alla fall för vardaligt lyssnande smile

3 187 Inlägg
28 januari 2010
stahre skrev:
dom mds är nog inte så krävande, 50 wrms komer räcka fint det smile men vad dom andra är vette fan, men det finns måånga 5,25" som 50 wrms räcker till, i alla fall för vardaligt lyssnande smile

ja visst=) men jag har för mig att mds ligger över 50 rms eller har jag fel? vill han utnytja dom till max(om dom nu ligger över det) så ska han brygga steget:) sen om dom andra 2 som han ska sätta i inte är så bra så tycker jag han ska sätta i mds och brygga steget och skita i dom andra 2, blir bara sämre om man sätter i 2 dåliga till tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2010
big-jepp skrev:
...svar 1:
jag tycker du ska sattsa på ett 4 kanals kör du endast med 1 högtalare i varje dörr så kan du ju bryggkoppla steget så du får mer kräm. men väljer du att sätta in 2 högtalare till så använder du alla 4 ingångarna på steget...

Går ju även att köra med ett 2-kanals steg och få samma resultat. Ska han ha dubbla middar så är det ju bara att brygga kanalerna på steget (om nu middarna ligger på 4Ohm styck) då det endå är stereosignal som ska skickas ut. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
28 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
big-jepp skrev:
...svar 1:
jag tycker du ska sattsa på ett 4 kanals kör du endast med 1 högtalare i varje dörr så kan du ju bryggkoppla steget så du får mer kräm. men väljer du att sätta in 2 högtalare till så använder du alla 4 ingångarna på steget...

Går ju även att köra med ett 2-kanals steg och få samma resultat. Ska han ha dubbla middar så är det ju bara att brygga kanalerna på steget (om nu middarna ligger på 4Ohm styck) då det endå är stereosignal som ska skickas ut. smile

du tog orden ur min mun

731 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Så då kan jag lika gärna kolla på 2 kanals steg? Angående basarna jag har så är de MDS Fr10W x 2. Steg är jag inte helt hundra på ligger i sängen just nu. Men de är ett mono i alla fall.

3 187 Inlägg
29 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
big-jepp skrev:
...svar 1:

haha ja det e klart tongue tänkte inte på det yikes men kanske är lika bra att köpa ett 4:a kanals om han ska bygga ut ljudet någon gång i framtiden smile

731 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Dom andra 2 jag har som ligger är specs: Power 80 Watts, 120 Watts Max. DLS MS5 bass driver (4 ohm). Har inte provat dom, dom satt i bilen innan jag köpte.Men vad jag vet ska dom dunka rätt okej. Hade tänkt att kanske bygga in dom. Men jag tror själv att ett 4kanals är bäst.

Sen är saken att jag vill inte köpa de där Gas steget om de kanske räcker till. Känner så att de är lika bra att smälla till med ett bra steg direkt. Visst priset spelar en viss roll men jag är inte omöjlig. Har Mds återförsäljare och BRL inom hyffsat avstånd men webb butik funkar också.
Hade vart skönt om ni som kan något om steg enas om ett som kan passa mig wink.

Mina dynamic jag har är : https://brc-se.loopiasecure.com/sortime … ;VGR=U2300 fast modellen äldre. Dom är köpte för ca 1,6k på MDS i somras. Men vi kan utgå från faktan som finns på dom där.

Mvh Hardrox

stRaend
29 januari 2010
http://www.blekingebilradio.se/?category_id=693#

det kommer klara av dina högtalare smile och om du vill bygga ut så är det bara koppla in på dom två andra kanalerna ^^

3 187 Inlägg
29 januari 2010
hardrox skrev:
Dom andra 2 jag har som ligger är specs: Power 80 Watts, 120 Watts Max. DLS MS5 bass driver (4 ohm). Har inte provat dom, dom satt i bilen innan jag köpte.Men vad jag vet ska dom dunka rätt okej. Hade tänkt att kanske bygga in dom. Men jag tror själv att ett 4kanals är bäst.

Sen är saken att jag vill inte köpa de där Gas steget om de kanske räcker till. Känner så att de är lika bra att smälla till med ett bra steg direkt. Visst priset spelar en viss roll men jag är inte omöjlig. Har Mds återförsäljare och BRL inom hyffsat avstånd men webb butik funkar också.
Hade vart skönt om ni som kan något om steg enas om ett som kan passa mig wink.

Mina dynamic jag har är : https://brc-se.loopiasecure.com/sortime … ;VGR=U2300 fast modellen äldre. Dom är köpte för ca 1,6k på MDS i somras. Men vi kan utgå från faktan som finns på dom där.

Mvh Hardrox

gas steget kommer räcka bra:) men är lite fundersa på dom "gaml" högtalarna? är det verkligen 80 watt rms?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
Kör helst inte med olika middar i dörrarna, kommer inte bli riktigt bra. Satsa istället på att få tag på ett par likadana som nån av dom du redan har (gärna DLS, dom gör bra grejer) och sälj dom andra två. Sen ang. steg så spelar det ingen roll om du väljer 2 eller 4-kanals när du ska köra framsystem enbart, det blir dyrare med ett 4-kanals men kommer nog låta bättre då du inte lastar ner det lika mycket som ett bryggat 2-kanals.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök