Behöver en fräck låt som ej är copyrightskyddad

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
29 januari 2010 · 336 Inlägg

Fan om jag nu har lagt detta i fel forumsdel, men det är ju under billjud och multimedia så jag tror den ligger rätt.. annars får någon gärna flytta den big_smile

Jag kommer att spela in lite demostrationsvideos inom kort och jag behöver en fräck låt i bakgrunden. Den ska gå att använda i komersiellt syfte och den får ej vara copyrightskyddad. Har ni någon aning om vad man kan få tag på det?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av CrazyRide (29 januari 2010)

Rickard-v
29 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Det blir nog svårt. Gör en egen låt då är du säker....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
WAGolfer
29 januari 2010 · 35 Inlägg

Håller med Rickard-v...

Så fort en artist producerar en låt blir den automatiskt "upphovsrättskyddad" som det heter i Sverige.
Copyright är något i juridisk mening som inte används i Sverige om jag inte minns fel.

Alltså finns det ingen låt i hela världen som inte är skyddad av upphovsrätten.
Sen är det upptill upphovsmannen/skivbolagen att bevaka att ingen bryter mot den.

Dock så finns det ju som jag fattat det så kallade "royalty-free" musik, där artisten/konstnären inte kräver någon ersättning för sina verk.

Mitt svar på frågan är därför:

Du får göra din egen låt helt enkelt... roll

Volkswagen Golf GTI 8V "LECTRO" (1993)
patrikke
29 januari 2010 · 1 749 Inlägg

Upphovsrättsskydd och copyright är samma sak.
Svenska                        Engelska

70 år efter upphovsrättsmannens/kvinnans död så försvinner copyrighten på dennes verk.
Huruvida det finns fräcka låtar från den tiden vet jag inget om.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Frissan
29 januari 2010 · 4 693 Inlägg

Vad är det för typ av demonstration? Man borde väl få använda vilket låt man vill så länge man har köpt den och inte laddat ner den?

Booyakasha!
Q-less Analog warfare bevara kassettbands kulturen
29 januari 2010 · 133 Inlägg

Ett sätt är att leta reda på den låt du vill använda, fråga artisten/managern om tillstånd att använda låten. Det blir ju reklam för artisten, speciellt om den kommer från en ny cd tongue

Googlade på public domain songs fick 97 mille + träffar, tar nog en stund att gå igenom mad

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
29 januari 2010 · 336 Inlägg

Tack för alla svar.. har fått PM av en snubbe som kan mixa ihop egna mixar smile så det löser sig nog fint detta wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang