3658
Sök

Bygg & installations tips till Softis.

4 693 Inlägg
29 januari 2010
#21
Kan detta vara något? http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … ifl3be1o7u

Pallar elsystemet i resten av bilen med detta? Desamma gäller batterierna

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
#22
Martinfyhr skrev:
ChriZtoffer, med filmens lösning blir det ju enklare att byta säkring än om man gör som du säger. Det är ju bara att släppa lite på de 2 nedersta bultarna och sen vinkla ut anl säkringen.

Ja jo sant, tänkte inte så långt. tongue Fast jag tror ändå jag skulle göra så som jag sa, känns bättre på nåt vis och borde ge lite mer kontaktyta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2010
#23
ChriZtoffer skrev:
Martinfyhr skrev:
ChriZtoffer, med filmens lösning blir det ju enklare att byta säkring än om man gör som du säger. Det är ju bara att släppa lite på de 2 nedersta bultarna och sen vinkla ut anl säkringen.

Ja jo sant, tänkte inte så långt. tongue Fast jag tror ändå jag skulle göra så som jag sa, känns bättre på nåt vis och borde ge lite mer kontaktyta.

Megafuse (en annan utformning av ANL/ASF/AFS) som vi har i lastbilarna har den lösningen du nämner.
Skyllemarks säkringsblock likaså....
De borde ju ha det av en anledning tycker man wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2010
#24
Softis skrev:
Kan detta vara något? http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … ifl3be1o7u

Pallar elsystemet i resten av bilen med detta? Desamma gäller batterierna

Så länge den passar din generator (Bosch har olika utformning av regulatorerna beroende å generator, så det får du kolla först) så borde det inte vara ngr problem.

Med min 14.8V regulator så ligger jag vid fullt belastat elsystem på 14.4-14.5V på batteriet.
Obelastat system (bara motorn igång) ligger jag på 14.6-14.7V på batteriet.

15V KAN vara ngt högt beroende på batteriet......så vad du får se upp med (förutom en ev.ökad åtgång av lampor pga överspänning) är att batteriet inte kokar. Gör det det så får du sänka ner volttalet ngt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
30 januari 2010
#25
Lonefox skrev:
Softis skrev:
Kan detta vara något? http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … ifl3be1o7u

Pallar elsystemet i resten av bilen med detta? Desamma gäller batterierna

Så länge den passar din generator (Bosch har olika utformning av regulatorerna beroende å generator, så det får du kolla först) så borde det inte vara ngr problem.

Med min 14.8V regulator så ligger jag vid fullt belastat elsystem på 14.4-14.5V på batteriet.
Obelastat system (bara motorn igång) ligger jag på 14.6-14.7V på batteriet.

15V KAN vara ngt högt beroende på batteriet......så vad du får se upp med (förutom en ev.ökad åtgång av lampor pga överspänning) är att batteriet inte kokar. Gör det det så får du sänka ner volttalet ngt.....

Hur vet jag om det kokar? Exploderar inte det om det börjar koka? Låter inte hälsosamt iaf.

Du har 14,7 v i batteriet, gör det så stor skillnad med 0,3 v och det akan börja koka? Isf måste du vara på gränsen.

Booyakasha!

PM Competition Team
711 Inlägg
30 januari 2010
#26
Jag löste det på detta vis: (klicka på bilden)
http://s833.photobucket.com/albums/zz255/jensclaudius1/th_DSC00416.jpg

Kostade inte många kronor, haldade kopparskenorna på ståldepån i Lunda industriområde där de har spillbitar till bra pris.

Mät ut rätt längd på skenan där matningen ansluts och kapa. Sen behövs det en del mindre bitar, lika många som antal säkringar som är tänka att användas. Kapa till dessa.

Sen är det bara att ta fram borrmaskin och gängtapp.

Jag använde en plexiglasskiva som botten som jag skruvade fast kopparbitarna i. Det funkar riktigt bra att gänga i plexiglas, var sen lite försiktig när du drar åt bultarna bara. De funkar självklart lika bra med trä som botten och dra fast kopparbitarna med vanlig träskuv.

Sen för att det ska se lite trevligare ut så polerade jag upp kopparn, först gick jag på med grovt sandpapper och sen finare och sist våtslip och avslut med autosol och trissa.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

21 761 Inlägg
30 januari 2010
#27
Softis skrev:
Hur vet jag om det kokar? Exploderar inte det om det börjar koka? Låter inte hälsosamt iaf.

Du har 14,7 v i batteriet, gör det så stor skillnad med 0,3 v och det akan börja koka? Isf måste du vara på gränsen.

De flesta batterier idag är ju mer eller mindre slutna, åtminstone finns inga synliga skruvkorkar som man kan skruva bort. På så sätt är det lite knepigare att veta när batteriet blir överladdat, men det borde ju synas ifall det blir "blött" på batteriets ovansida tycker jag. Har dock inte testat att överladda "moderna" batterier så jag vet inte säkert. smile

Batteriet exploderar inte bara för att det får en "aningen hög" laddspänning (15-16 V), däremot gör en eventuell gasning att explosionsrisken ökar. Det är när gasen från batteriet kommer ut i luften och utsätts för gnista som det kan inträffa en explosion, inte något övertryck eller så.

När batteriet får en laddspänning så att det börjar "koka", då blir det dessutom uppvärmt. Värmen kan göra att batteriet mår sämre, speciellt om det händer ofta och att värmen överstiger runt 40 grader. Exakt vilken temperatur inuti batteriet som är gränsen för "skadligt" vet jag inte säkert, det beror även på batterityp.

4 693 Inlägg
30 januari 2010
#28
Jag har skruvkorkar på mina batteriet, men jag kan väl inte skruva upp dom och titta om det kokar eller inte stup i kvarten?

Är det riskabelt att ladda på med 15V?

Booyakasha!

21 761 Inlägg
30 januari 2010
#29
Riskabelt tror jag inte att det är med tanke på att motorutrymmet är "ventilerat" och att den eventuella gasen inte blir koncentrerad i ett litet utrymme. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#30
Som jag har fattat det så har Softis batterierna i skuffen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
30 januari 2010
#31
Just ja, glömde bort det. wink

Vill man vara säker så kan man väl sätta en kåpa över batterierna och sedan dra ut en slang som sticker ut genom exempelvis reservhjulsbaljan eller liknande.

4 693 Inlägg
30 januari 2010
#32
Skiter nog i Mazdan, nötterna här på gorg har tagit bilen offline!

Så jävla sur man blir, GAH! mad

Booyakasha!

trucken
563 Inlägg
30 januari 2010
#33
apapapap, enligt EMMAS regleverk tillåter en 50kv mm endast en 200amp säkring. om db-drags regler är annorlunda vet jag inte. sen är det så här att en säkring är ju inget som begränsar kapasiteten i ett slutsteg, ELLER JO - om steget drar mer kontinuerlig ström är din säkrings storlek. En TRÖG säkring håller för 3-4ggr sin märkstöm under korta förhållanden. så en 200 amp säkring håller lätt för ett steg som drar 460A i topparna, för hur ofta ligger ditt steg i absoluta toppen och arbetar? bjuder även en bild på min förra "elcentral"[img][/img]


https://www1.garaget.org/gallery/archive/6536/849365_uf2oha.jpg

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2010
#34
Du var ju snabb apoteket00 wink
Jag har redan påpekat detta big_smile



Softis> Säger som Dröniettab.
Med tillägget att man känner på doften om ett batteri kokar.
Sist det hände mig hade ragulatorn ballat ur och skickade på 16V vilket är en aning för mkt överspänning.
Ngn från Startmotor.se sade här inne vid ngt tillfälle att ett batteri tål normalt upp till 15.5V utan större risk för att koka...
Har dock lagt märke till att om vätskenivån är låg så har man dels för dålig kapacitet i batteriet och risken för kok ökar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Det heter STEREO
893 Inlägg
30 januari 2010
#35
Utan att tipsa å säga för mkt så finns det UPS batterier som håller mellan 14.5-16volt som standard och de håller för BRA jävla mkt mer än vad alla så kallade bilstereobatterier skall göra. Titta bara på ett bygge i finland som lirade 175db under 5minuter å hade fortfarande 14.5volt kvar i banken. Gissa vad det sitter för batteri i min bil tongue Och inte e de så dyra heller.

Ang byta laddrelä: Det kan gå riktigt åt helvete med allt vad bilens el heter om du laddar i för mkt. Kul å sitta med en havererad databox mitt ute på motorvägen... Nä satsa på en generator med dubbla lindningar i så får du kräm till bilen och till stereon så du klarar dig. Min ligger på 14.5 och 140amp per lindning och fungerar kalasbra. Å varför inte bygga i bilen bara för att den har försvunnit från garaget???

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

4 693 Inlägg
30 januari 2010
#36
Holst skrev:
Utan att tipsa å säga för mkt så finns det UPS batterier som håller mellan 14.5-16volt som standard och de håller för BRA jävla mkt mer än vad alla så kallade bilstereobatterier skall göra. Titta bara på ett bygge i finland som lirade 175db under 5minuter å hade fortfarande 14.5volt kvar i banken. Gissa vad det sitter för batteri i min bil tongue Och inte e de så dyra heller.

Ang byta laddrelä: Det kan gå riktigt åt helvete med allt vad bilens el heter om du laddar i för mkt. Kul å sitta med en havererad databox mitt ute på motorvägen... Nä satsa på en generator med dubbla lindningar i så får du kräm till bilen och till stereon så du klarar dig. Min ligger på 14.5 och 140amp per lindning och fungerar kalasbra. Å varför inte bygga i bilen bara för att den har försvunnit från garaget???

Finns ingen databox på en gammal Mazda 323 -83 wink

Blir så jävla sur på idioterna som tar bort den.
Jag vill visa vad jag har gjort och få tips på hur det ska vara och om jag har gjort fel.
Inte lätt att bygga vägg om man aldrig gjort det förut.
Senast redigerat av Softis (30 januari 2010)

Booyakasha!

Det heter STEREO
893 Inlägg
30 januari 2010
#37
Då fattar jag vad du menade med att bilen försvinner. I en sådan gammal mazda så e det nog inte så mkt annat än lampor som pajjar. De gamla bilarna brukar vara ganska så tåliga. En nyare bil e eg bara piss när det kommer till att bygga stereo bränner man det inte med för mkt ström så kan du ge dig fan på att det vibrerar sönder och inte går att laga....

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2010
#38
Holst skrev:
Då fattar jag vad du menade med att bilen försvinner. I en sådan gammal mazda så e det nog inte så mkt annat än lampor som pajjar. De gamla bilarna brukar vara ganska så tåliga. En nyare bil e eg bara piss när det kommer till att bygga stereo bränner man det inte med för mkt ström så kan du ge dig fan på att det vibrerar sönder och inte går att laga....

Finns ena nledning till varför man håller gamla häckar vid liv.

Volvo 2-900 tex, deras boxar har pallat med 18V kontirnueligt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#39
Rickard-v skrev:
Extrakim släng gärna in en bild på säkringshållaren du byggde, inte bara på stegen.

Lite sent kanske, men fick hem bilen igår..

http://www.zatzy.com/members/kim-b-albums-b2-audio-picture3353-dscf2200.jpg

http://www.zatzy.com/members/kim-b-albums-b2-audio-picture3352-dscf2197.jpg

http://www.zatzy.com/members/kim-b-albums-b2-audio-picture3351-dscf2196.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
8 mars 2010
#40
Absolut inte försent! big_smile

Har inte fått foten ur arslet att fixa någon säkringshållare än. Ska se om jag kan få igång på biljäveln nu först... Den vill inte starta sad

Booyakasha!


Sök