Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.
Denna projektråd har jag inte sett förut. Har läst genom hela tråden & ska garanterat följa projektet i fortsättningen. Imponerande arbete du lagt ner på insuget & mycke annat, allt blir riktigt fint. Blir ju själv sugen på göra nåt liknande.
När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva. Princess of the road.
Skall bilen hålla samma klass som din PV Carlén? Eller lite lägre så man vågar köra bilen med?
Nu såg jag att balken var grön, trodde den var svart först. Stiligt!
Angående din motor, såg slätheten, men hur målade du? Penslade du, eller körde du med spruta/burk?
Har väl inget annat att säga än att du gör ett snyggt jobb som vanligt
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Framvagnsbalken blev lika fin som jag gissar resten av bilen kommer bli
Tackar så mycket.
Lina- skrev:
Denna projektråd har jag inte sett förut. http://i54.tinypic.com/2yy5nqv.gif Har läst genom hela tråden & ska garanterat följa projektet i fortsättningen. Imponerande arbete du lagt ner på insuget & mycke annat, allt blir riktigt fint. Blir ju själv sugen på göra nåt liknande.
hmm, en lite mindre kul grej, hann aldrig kolla så noga på toppen jag köpte innan jag åkte på semester, men har nu kollat lite närmare på den och det visade sig att det är en orginal renoverad B18 topp i stället för en B20 topp. Lite okunnighet av säljaren, men det är ju inte så lätt att skillja dessa åt, får bli en lättare portning på den, för den verkar vara i rätt fint skick för övrigt.
B20 har väl snäppet större förbränningsrum och ventiler? Sena b20 toppar har väl även ytterligare en storlek större ventil på insuget och ibland annan form vid insug/avgaskanalerna, eller har jag fel?
Men du har väl B18, eller är det en B20? För B18 topp på en B20 ger ju högre komp om allt är rätt, så det kanske inte är någon nackdel?
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
B20 ska ha 35/42 i ventiler och B18 35/40, sen ska skaftet på ventilerna vara 8.64 mm på B18 och 7.96mm på B20 har jag fått lära mig. Det är väl dom enklaste sätten att se det på. Jag har B18, så det kommer att funka bra, du har bra koll 68an, det stämmer som du säger
Haha, det var ett nytt smeknamn Jo man snappar ju upp ett o annat Sen har ju knasterna på B20 3 spår med, B18 har väl två bara. men det kanske var det du menade med skaftet?
Okej, jo men då var det ju ingen stor skada skedd, inte så du måste ha en ny topp iallafall
------------------
Du vill inte byta Amazon och byta tillbaka när de är klara? Kan nog slå vad om att din är rakare i plåten än min är
Men vi får väl vända på det, den med mest bulor vinner
haha, var bara det jag ville säga, fortsatt lycka till
------------------
Du vill inte byta Amazon och byta tillbaka när de är klara? Kan nog slå vad om att din är rakare i plåten än min är
Men vi får väl vända på det, den med mest bulor vinner
haha, var bara det jag ville säga, fortsatt lycka till
hehe, nä jag avstår, min är rätt bra i plåten, förutom höger bakdörr som har ett par par små bulor, men mina dörrar är helt rostfria, så på det sättet kommer jag lindrigt undan.
Kanon Jo man lär sig något varje gång! Men för priset och skicket på karossen i övrigt ska man nog inte klaga här
Därimot var faktiskt min 140 i förvånansvärt bra skick också när jag köpte den, även ifall det inte tros av bilderna..
------------------
Kanon Jo man lär sig något varje gång! Men för priset och skicket på karossen i övrigt ska man nog inte klaga här
Därimot var faktiskt min 140 i förvånansvärt bra skick också när jag köpte den, även ifall det inte tros av bilderna..
Härligt. ja på den tiden hade dom riktig plåt, måste snart lura hem sonen någon helg och binda fast honom i amazonen så han kan hjälpa till med karossen
Helt rätt, folket omkring ska inte kunna stå och lata sig och se på
Ska själv ta till lite hjälp snart, får även hem de sakerna som gick på blästring snart hoppas jag
Men det är din tråd, nu ska jag inte störa med eget material är väl för att knappt någon skriver i min
------------------