4524
Sök

Volvo Amazon 223 GT

Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.

1 053 408 Visningar
Projektet avslutat 23 december 2012
1 811 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
har du slipat motorn slät? har aldrig sett en B18/B20 som är sådär jämn & fin i gjutningen.

Tack, hehe givetvis har den fått smaka på lite slippapper, men den var rätt fin från början.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
26 augusti 2010
Carlén skrev:
farbrorbozze skrev:
har du slipat motorn slät? har aldrig sett en B18/B20 som är sådär jämn & fin i gjutningen.

Tack, hehe givetvis har den fått smaka på lite slippapper, men den var rätt fin från början.

"lite slippapper" ??? lol

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 augusti 2010
farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:
farbrorbozze skrev:

Fint blev det iallafall! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 811 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
mangedif skrev:
farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:

Tackar så mycket, hemma igen efter en fantastisk semestervecka på Kreta, lagomt till hemkomsten så var framvagnsbalken lackad också.

https://www1.garaget.org/archive/2/1161/162591/162591-2044792.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/988717_2lxet1.jpg

1 213 Inlägg
4 september 2010
Denna projektråd har jag inte sett förut. http://i54.tinypic.com/2yy5nqv.gif
Har läst genom hela tråden & ska garanterat följa projektet i fortsättningen. smile
Imponerande arbete du lagt ner på insuget & mycke annat, allt blir riktigt fint. big_smile Blir ju själv sugen på göra nåt liknande. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
5 september 2010
Carlén skrev:
mangedif skrev:
farbrorbozze skrev:

Tackar så mycket, hemma igen efter en fantastisk semestervecka på Kreta, lagomt till hemkomsten så var framvagnsbalken lackad också.

http://www1.garaget.org/archive/2/1161/162591/162591-2044792.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/988717_2lxet1.jpg

Framvagnsbalken blev lika fin som jag gissar resten av bilen kommer bli smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
5 september 2010
Skall bilen hålla samma klass som din PV Carlén? smile Eller lite lägre så man vågar köra bilen med? wink

Nu såg jag att balken var grön, trodde den var svart först. Stiligt!

Angående din motor, såg slätheten, men hur målade du? Penslade du, eller körde du med spruta/burk? smile

Har väl inget annat att säga än att du gör ett snyggt jobb som vanligt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:
mangedif skrev:

http://www1.garaget.org/archive/2/1161/162591/162591-2044792.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/988717_2lxet1.jpg

Framvagnsbalken blev lika fin som jag gissar resten av bilen kommer bli smile

Tackar så mycket.

Lina- skrev:
Denna projektråd har jag inte sett förut. http://i54.tinypic.com/2yy5nqv.gif
Har läst genom hela tråden & ska garanterat följa projektet i fortsättningen. smile
Imponerande arbete du lagt ner på insuget & mycke annat, allt blir riktigt fint. big_smile Blir ju själv sugen på göra nåt liknande. smile

Tack, kul att höra.

1 811 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Skall bilen hålla samma klass som din PV Carlén? smile Eller lite lägre så man vågar köra bilen med? wink

Nu såg jag att balken var grön, trodde den var svart först. Stiligt!

Angående din motor, såg slätheten, men hur målade du? Penslade du, eller körde du med spruta/burk? smile

Har väl inget annat att säga än att du gör ett snyggt jobb som vanligt smile

Tackar, hehe, klart den ska köras med, jag penslade som vanligt motorn. smile

1 811 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
hmm, en lite mindre kul grej, hann aldrig kolla så noga på toppen jag köpte innan jag åkte på semester, men har nu kollat lite närmare på den och det visade sig att det är en orginal renoverad B18 topp i stället för en B20 topp.
Lite okunnighet av säljaren, men det är ju inte så lätt att skillja dessa åt, får bli en lättare portning på den, för den verkar vara i rätt fint skick för övrigt.

1 213 Inlägg
6 september 2010
Var inte kul de med toppen.
Hur ser man skillnad på en B18 och B20 topp då?

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 september 2010
B20 har väl snäppet större förbränningsrum och ventiler? Sena b20 toppar har väl även ytterligare en storlek större ventil på insuget och ibland annan form vid insug/avgaskanalerna, eller har jag fel? smile

Men du har väl B18, eller är det en B20? För B18 topp på en B20 ger ju högre komp om allt är rätt, så det kanske inte är någon nackdel? wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

1 811 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
B20 ska ha 35/42 i ventiler och B18 35/40, sen ska skaftet på ventilerna vara 8.64 mm på B18 och 7.96mm på B20 har jag fått lära mig. Det är väl dom enklaste sätten att se det på.
Jag har B18, så det kommer att funka bra, du har bra koll 68an, det stämmer som du säger smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 september 2010
Haha, det var ett nytt smeknamn smile Jo man snappar ju upp ett o annat tongue Sen har ju knasterna på B20 3 spår med, B18 har väl två bara. men det kanske var det du menade med skaftet? smile

Okej, jo men då var det ju ingen stor skada skedd, inte så du måste ha en ny topp iallafall smile

------------------

1 811 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
På måndag åker toppen i väg på portning och allmän översyn, Amazon_Slepers här på garaget har fått uppdraget och det kommer säkert att bli bra.
Senast redigerat av Carlén (10 september 2010)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 september 2010
Du vill inte byta Amazon och byta tillbaka när de är klara? Kan nog slå vad om att din är rakare i plåten än min är smile

Men vi får väl vända på det, den med mest bulor vinner big_smile

haha, var bara det jag ville säga, fortsatt lycka till smile

------------------

1 811 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Du vill inte byta Amazon och byta tillbaka när de är klara? Kan nog slå vad om att din är rakare i plåten än min är smile

Men vi får väl vända på det, den med mest bulor vinner big_smile

haha, var bara det jag ville säga, fortsatt lycka till smile

hehe, nä jag avstår, min är rätt bra i plåten, förutom höger bakdörr som har ett par par små bulor, men mina dörrar är helt rostfria, så på det sättet kommer jag lindrigt undan. cool

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 september 2010
Kanon smile Jo man lär sig något varje gång! Men för priset och skicket på karossen i övrigt ska man nog inte klaga här tongue

Därimot var faktiskt min 140 i förvånansvärt bra skick också när jag köpte den, även ifall det inte tros av bilderna.. smile

------------------

1 811 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Kanon smile Jo man lär sig något varje gång! Men för priset och skicket på karossen i övrigt ska man nog inte klaga här tongue

Därimot var faktiskt min 140 i förvånansvärt bra skick också när jag köpte den, även ifall det inte tros av bilderna.. smile

Härligt. ja på den tiden hade dom riktig plåt, måste snart lura hem sonen någon helg och binda fast honom i amazonen så han kan hjälpa till med karossen lol

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 september 2010
Helt rätt, folket omkring ska inte kunna stå och lata sig och se på lol

Ska själv ta till lite hjälp snart, får även hem de sakerna som gick på blästring snart hoppas jag smile

Men det är din tråd, nu ska jag inte störa med eget material big_smile är väl för att knappt någon skriver i min lol

------------------

Sök