Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.
Tips önskas på hur du gör för att få det såhär fint vad är det du fyller porer med? har du satt upp det i en svarv när du slipat det eller?
Svarven är ju ett bra hjälpmedel om man kan spänna upp detaljerna, men för det mesta slipar jag för hand eller använder en bänkslipmaskin där jag kan byta till olika trissor. Jag lägger igen porer med en grov fil eller grövre trissa.
Tips önskas på hur du gör för att få det såhär fint vad är det du fyller porer med? har du satt upp det i en svarv när du slipat det eller?
Svarven är ju ett bra hjälpmedel om man kan spänna upp detaljerna, men för det mesta slipar jag för hand eller använder en bänkslipmaskin där jag kan byta till olika trissor. Jag lägger igen porer med en grov fil eller grövre trissa.
Ja en bänkslipmaskin har jag vart inne på att skaffa med, just nu gör jag såna sliparbeten på jobbet & det är ju lite släpande & krångel, bättre kunna göra det hemma. det ända jag har hemma till slip/polerarbeten är en billig bandslip & lågvarvig pelarborrmaskin.
Ja en bänkslipmaskin har jag vart inne på att skaffa med, just nu gör jag såna sliparbeten på jobbet & det är ju lite släpande & krångel, bättre kunna göra det hemma. det ända jag har hemma till slip/polerarbeten är en billig bandslip & lågvarvig pelarborrmaskin.
Jag brukar till 70% slipa för hand, man får bästa känslan då, så allt man behöver är stort tålamod
Främre kåpa har fått sig lite färg, var svårt att få någon finish på värmefärgen, man är tyvärr ingen lackerare. Men den får duga, nu hoppas jag att mina packningar dyker upp idag, så kan jag börja montera ihop motorn.
Bara som en liten fråga, vad gav du för denna lilla detalj som aldrig kommer synas? Med tanke vad du kostar på sådana detaljer vill man kanske inte veta hur mycket bilen går på i slutändan Men helt klart att en Amazon skall få det bästa som går att få på gamla dar
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Bara som en liten fråga, vad gav du för denna lilla detalj som aldrig kommer synas? Med tanke vad du kostar på sådana detaljer vill man kanske inte veta hur mycket bilen går på i slutändan Men helt klart att en Amazon skall få det bästa som går att få på gamla dar
Tack, den gav jag hela 78kr på Tradera för Kan avslöja att bygget håller på att passera 50k allt som allt just nu
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
7 oktober 2010
Carlén ska ju alltid överdriva men jag är väl inte långt efter själv med cheva55an som hittils kostat 42500 varav 40k i inköp sen vad PVn & rodbygget kostat har jag ingen riktig koll på
men det dom kostat är dom värda i kärlek & sällskap <3
Hehe, här överdrivs ingenting, det drar fort iväg, bara 18" fälgar o däck passerar ju 10k. Nu har mina packningar kommit, men då jag jobbar helgskift så kör jag igång på måndag, så får jag hoppas toppen också har anlänt, då kan jag göra motorn helt klar och påbörja karossen på allvar.
Jo fälgar drar iväg fort i kostnad, mina ATS kostade ju 1200kr totalt att renovera
Väntar på lite bilder Carlén, har du inget kul på gång kan du ju alltid fota bilen i övrigt
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
7 oktober 2010
Carlén skrev:
Hehe, här överdrivs ingenting, det drar fort iväg, bara 18" fälgar o däck passerar ju 10k. Nu har mina packningar kommit, men då jag jobbar helgskift så kör jag igång på måndag, så får jag hoppas toppen också har anlänt, då kan jag göra motorn helt klar och påbörja karossen på allvar.
precis, så fort man köper nya fina prylar så drare iväg, som desa till rodden http://www.garaget.org/?car=139694&image=1733587 fast lika mycke billiga "fynd" saker har man ju köpte med. Längtar tills jag får tid för garaget & fortsätta bygga ska väl sätta igång PVn i förstahand.