4006
Sök

Volvo Amazon 223 GT

Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.

1 053 493 Visningar
Projektet avslutat 23 december 2012
1 811 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Vitt med blå text brukar Volvo ha smile Kolla min motor så ser du tongue Nej föressten, gör dig inte besväret, hade ingen bild på det hmm

Ja just så var det, kanske ska kroma filtret cool

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
20 oktober 2010
Carlén skrev:
Volvo1968 skrev:
Vitt med blå text brukar Volvo ha smile Kolla min motor så ser du tongue Nej föressten, gör dig inte besväret, hade ingen bild på det hmm

Ja det blir snyggt,  men kanske svårt & dyrt att göra om vid varje service  wink
På volvo lastbilar 80-90tal så sitter samma filter på växellådan (SR1700/1900 lådor mfl) med en täckkåpa över, kanske skaffa en sån kåpa & tillverka fäste passande B20n & kroma/polera/måla kåpan.

(kåpan är pressad av 1mm plåt, så det finns material att jobba på)
Senast redigerat av farbrorbozze (20 oktober 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 oktober 2010
Som bozze säger, du kan ju kanske skaffa någon kromkåpa, och kanske göra gänger för fina bult runtom, som du sedan drar fast mot oljefiltret? smile

tycker du skulle kromat extraktorgrenröret, sett det en gång, gud så snyggt cool
Senast redigerat av Volvo1968 (20 oktober 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
20 oktober 2010
Vackert som vanligt smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

61 Inlägg
20 oktober 2010
Jisses vilke jobb du gör på bilen. Men roligt å se så ingående renovering, har kika igenom tråden å känns roligt å ha "bidragit till den".wink

Mvh Björnta

Hellre lystna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]

1 811 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Som bozze säger, du kan ju kanske skaffa någon kromkåpa, och kanske göra gänger för fina bult runtom, som du sedan drar fast mot oljefiltret? smile

tycker du skulle kromat extraktorgrenröret, sett det en gång, gud så snyggt cool

Tanken med extraktorgrenröret har slagit mig tidigare, och jag får väl se i framtiden om det blir av, men då utgår jag nog från en ny extraktor.

farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:
Volvo1968 skrev:

Ja det blir snyggt,  men kanske svårt & dyrt att göra om vid varje service  wink
På volvo lastbilar 80-90tal så sitter samma filter på växellådan (SR1700/1900 lådor mfl) med en täckkåpa över, kanske skaffa en sån kåpa & tillverka fäste passande B20n & kroma/polera/måla kåpan.

Tack, tåls att tänka på helt klart.
Senast redigerat av Carlén (21 oktober 2010)

1 811 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Amazon_Sleper skrev:
Jisses vilke jobb du gör på bilen. Men roligt å se så ingående renovering, har kika igenom tråden å känns roligt å ha "bidragit till den".wink

Mvh Björnta

Tack, får passa på att tacka för ett fint jobb, och hoppas att fler lämnar in sina toppar till dig.

BunnA skrev:
Vackert som vanligt smile

Tackar.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
21 oktober 2010
Carlén skrev:
Volvo1968 skrev:

Tanken med extraktorgrenröret har slagit mig tidigare, och jag får väl se i framtiden om det blir av, men då utgår jag nog från ett ny extraktor.

farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:

Tack, tåls att tänka på helt klart.

Ja det är väl bara att svänga förbi nån Volvo lastbilsverkstad & kolla om dom har nån begagnad, eller kolla vad den kostar ny...

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 oktober 2010
Jädrans vad fint det blir! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 811 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
mangedif skrev:
Jädrans vad fint det blir! smile

Tusen tack.

Har målat toppen en sväng till och monterat tillbaka den, satt nya lyftare i den så dom bytte jag inte.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1009989_7v80gg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1009991_e9h988.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1009992_p103nu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1009993_lvxc0w.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1009996_br7g56.jpg
Senast redigerat av Carlén (21 oktober 2010)

302 Inlägg
21 oktober 2010
Det är ju så man börjar gråta. Så underbart vackert.
kanske inte kommenterar så mycke men prenumerera på tråden.
Kör hårt.

61 Inlägg
21 oktober 2010
Ja är väl bara att folk hör av sig isf, bitts inte:P Men ang lyftarna? Har dom gått med K-kammen innan eller med orginal kammen?
Fatta inte hur du mena men använda dom som gått med orginal kammen är nog ingen bra ide då dom nöter in sig efter kammen å både lyftare å kam kan gå hädan, å vore ju tråkigt å måsta riva isär motorn igen när du gjort ett så fint jobb;)

[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]

1 811 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Amazon_Sleper skrev:
Ja är väl bara att folk hör av sig isf, bitts inte:P Men ang lyftarna? Har dom gått med K-kammen innan eller med orginal kammen?
Fatta inte hur du mena men använda dom som gått med orginal kammen är nog ingen bra ide då dom nöter in sig efter kammen å både lyftare å kam kan gå hädan, å vore ju tråkigt å måsta riva isär motorn igen när du gjort ett så fint jobb;)

Förstår vad du menar och vet om detta angående lyftarna, den tidigare ägaren har bytt lager och ringar, mm, men efter det är den aldrig startad, lyftarna ser ut som nya, finns då ingen nötning på dom, så jag tror att dom är nya.

1 811 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
JonasCarlsson86 skrev:
Det är ju så man börjar gråta. Så underbart vackert.
kanske inte kommenterar så mycke men prenumerera på tråden.
Kör hårt.

Tackar, tackar

61 Inlägg
21 oktober 2010
De du hade kunna gjort eju å kolla dom mot en stålraka så dom inte är konkav å sen lite inkörningspasta.. Men nu har du väl stoppa på toppen redan?
Är ju bara å hålla tummarna är ju 50% chabs de går bra så jag håller tummarna;)

1 039 Inlägg
21 oktober 2010
Carlén skrev:
Tanken med extraktorgrenröret har slagit mig tidigare, och jag får väl se i framtiden om det blir av, men då utgår jag nog från en ny extraktor.

Kroma ett avgasrör blir aldrig bra, det gulnar eller blånar! Skall du göra nåt beständigt så är det att coata, dvs ytbehandla keramiskt då håller det och blir snyggt! Mina Hedmann hedders på CMron är coatade, snyggt och praktiskt!

....blir bara förbannad som vanligt när man ser dina jobb, du är bara fööör bra! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

ingen aning
687 Inlägg
22 oktober 2010
inga bilder på coatingen hur det ser ut nu.. haft hur länge??

OCH, JA man blir förbannad på Carlèn... tongue

även zebran har sina fläckar

1 039 Inlägg
24 oktober 2010
volvo_240_tic skrev:

Visst har jag bilder, dock inga på sidan just nu men här kommer en:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/USA-prylar020.jpg

Det är coatat från fabrik men det finns visst firmor som gör det här i Sverige med?!
Bilen har kanske gått 400 mil sedan motorn byggdes i USA.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 811 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Amazon_Sleper skrev:
De du hade kunna gjort eju å kolla dom mot en stålraka så dom inte är konkav å sen lite inkörningspasta.. Men nu har du väl stoppa på toppen redan?
Är ju bara å hålla tummarna är ju 50% chabs de går bra så jag håller tummarna;)

Gör om gör rätt Roger, gillar inte då det ligger o gnager i bakhuvudet att det inte är riktigt rätt, nya lyftare ska beställas snarast.

1 811 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
volvo_240_tic skrev:

Tackar, gillar då folk är förbannad på mig cool

hugger69 skrev:
Carlén skrev:

Kroma ett avgasrör blir aldrig bra, det gulnar eller blånar! Skall du göra nåt beständigt så är det att coata, dvs ytbehandla keramiskt då håller det och blir snyggt! Mina Hedmann hedders på CMron är coatade, snyggt och praktiskt!

....blir bara förbannad som vanligt när man ser dina jobb, du är bara fööör bra! tongue

Precis så blir det tyvärr, jag är medveten om att det blånar, blev snyggt med coatningen.

Sök