4791
Sök

Volvo Amazon 223 GT

Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.

1 045 299 Visningar
Projektet avslutat 23 december 2012
1 049 Inlägg
9 december 2010
#581
Min -62 amazon hade glasklocka på bränslepumpen, tror det var sista året denna pump var orginal.

1 039 Inlägg
10 december 2010
#582
Carlén skrev:
Tack, jag skickade mina grejer till http://elförzinkning.se/ i Robertsfors, nära o bra för oss, men blev väl inte helt nöjd med oljetråget, men det satt i mitt förarbete vill jag understryka, det gäller att blästra o slipa som sat¤n om man vill komma undan alla små porer, men annars helt okey.

Minns inte riktigt på vilka årsmodeller denna pump satt på , men valde den för att den var snyggare smile

Bra att veta, skall försöka komma ihåg dem!
...förstod att du valde efter utseendet, håller med dig! Dock tror jag att glaspumpen fanns ända till 1965, men jag är osäker.... hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 811 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#583
Lite fler grejer har anlänt, har även justerat in ventilerna och monterat oljetråget, och provat 5,5 tums fälgarna bak i varje fall smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027762_tlixys.jpg
Justerat in ventilerna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027756_rhxgen.jpg
Oljetråg redo att monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027757_i38hfh.jpg
Oljetråg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027758_louglj.jpg
Oljetråg monterat med nya bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027759_cyzu66.jpg
Nya ratten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027760_43na66.jpg
Provade lite snabbt 5,5 tums fälgarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027761_0b0k2j.jpg


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 december 2010
#584
Snyggt! varifrån kommer centrumkåporna?? Du borde ha snobbringar på med, inte orginal såklart, men blir personligare smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#585
Volvo1968 skrev:
Snyggt! varifrån kommer centrumkåporna?? Du borde ha snobbringar på med, inte orginal såklart, men blir personligare smile

Tack, köpte dom och dekalerna hos VP samtidigt.


41 Inlägg
10 december 2010
#586
Ser riktigt bra ut,börjar sakna mina gamla amazoner lite:)


1 811 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#587
trucker1 skrev:
Ser riktigt bra ut,börjar sakna mina gamla amazoner lite:)

Tackar, tackar, jag tycker du har en rätt nice bilsamling ändå smile


1 314 Inlägg
10 december 2010
#588
Snyggt!

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 811 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#589
RallyMartin skrev:
Snyggt!

Tackar så mycket. Nu har nya brytare, rotor, lock, kablar, stift kommit på plats.
Även motorfästen och ventilationsrör är tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027797_nnqej6.jpg
Nya brytare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027800_qxk4jb.jpg
Ny Rotor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027801_72iwq8.jpg
Stift, lock och kablar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1027803_032vu6.jpg
Ventilationsrör tillbaka.
Senast redigerat av Carlén (10 december 2010)


61 Inlägg
10 december 2010
#590
Carlén skrev:
Amazon_Sleper skrev:
Är de inte enklare å flytta över de nya hållaren på gamla axeln? Då den nya som kom 67 är samma som tidiga 140i å betydligt bättre;)

Dom där jävla pinnarna sitter både på tidiga amazon å på Pv/duett å den som kom på den konstruktionenen borde fan få sitta av sitt straff:mad:

Japp, det var min tanke, men har inte hunnit skruva isär axlarna än, ville bara se hur fästet såg ut på den tidigare modellen. Men du har gjort det förr och vet att det funkar ?

De vet jag faktiskt inte 100% men mej vetligen skiljer de inte på amazons kardan men kan ha fel.. Men borde ju gå att lösa på nått vis så du slipper dom förkastliga pinnarna;)

Hellre lystna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]

1 811 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#591
Amazon_Sleper skrev:
Carlén skrev:
Amazon_Sleper skrev:
Är de inte enklare å flytta över de nya hållaren på gamla axeln? Då den nya som kom 67 är samma som tidiga 140i å betydligt bättre;)

Dom där jävla pinnarna sitter både på tidiga amazon å på Pv/duett å den som kom på den konstruktionenen borde fan få sitta av sitt straff:mad:

Japp, det var min tanke, men har inte hunnit skruva isär axlarna än, ville bara se hur fästet såg ut på den tidigare modellen. Men du har gjort det förr och vet att det funkar ?

De vet jag faktiskt inte 100% men mej vetligen skiljer de inte på amazons kardan men kan ha fel.. Men borde ju gå att lösa på nått vis så du slipper dom förkastliga pinnarna;)

Okey, bra, ska titta på det till veckan.


1 811 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#592
Extractorgrenröret på plats, tyvärr var det dåligt förpackat och hade fått lite lackskador under transport, så jag slipade ner det lite lätt och lackade om det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028108_jf0d9s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028109_prnmfk.jpg

Sen håller jag på att ge insugsröret en sista slipning inför slutfinish, så till veckan ska jag montera förgasarna på riktigt, så får jag höra vad ni tycker.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
11 december 2010
#593
Ser ju toppenfint ut det här smile
Vad var det för sorts ytbehandling du fick gjort på tråg mm ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 811 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#594
farbrorbozze skrev:
Ser ju toppenfint ut det här smile
Vad var det för sorts ytbehandling du fick gjort på tråg mm ?

Tack, Elförzinkning blank passivering på oljetråg, motorfästen, röret, och gul på balken och oljestickan.
Oljestickan blev riktigt bra måste jag säga.
På nästa projekt blir det betydligt mer erlfözinkade delar, den saken är klar smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
11 december 2010
#595
Gillar att du säger nästa projekt, då behöver man inte ha ångest när detta är färdigt wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#596
Volvo1968 skrev:
Gillar att du säger nästa projekt, då behöver man inte ha ångest när detta är färdigt wink

hehe, klart det kommer fler, finns inget trevligare än att repa upp gamla bilar, men tills dess ska en vagga inköpas så jag kan ta ett steg till i mina renoveringar.
Farsgubben har en 57as bubbla nerplockad i delar som det inte händer så mycket med, kanske snärtar jag ihop den medans jag letar projekt, men vi får se.


1 811 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#597
hugger69 skrev:
Carlén skrev:
Tack, jag skickade mina grejer till http://elförzinkning.se/ i Robertsfors, nära o bra för oss, men blev väl inte helt nöjd med oljetråget, men det satt i mitt förarbete vill jag understryka, det gäller att blästra o slipa som sat¤n om man vill komma undan alla små porer, men annars helt okey.

Minns inte riktigt på vilka årsmodeller denna pump satt på , men valde den för att den var snyggare smile

Bra att veta, skall försöka komma ihåg dem!
...förstod att du valde efter utseendet, håller med dig! Dock tror jag att glaspumpen fanns ända till 1965, men jag är osäker.... hmm

Fanns mellan 1947-1964


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
11 december 2010
#598
Carlén skrev:
farbrorbozze skrev:
Ser ju toppenfint ut det här smile
Vad var det för sorts ytbehandling du fick gjort på tråg mm ?

Tack, Elförzinkning blank passivering på oljetråg, motorfästen, röret, och gul på balken och oljestickan.
Oljestickan blev riktigt bra måste jag säga.
På nästa projekt blir det betydligt mer erlfözinkade delar, den saken är klar smile

tyckte det såg ut som Elförzinkning men var inte säker smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 811 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#599
Stålomspunna slangar och rostfria klammer beställda till motorn.


1 811 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#600
Jaha vad gör man då det är -24 ute en lördagkväll, jo man kan ju klä om sittdynan till amazonen.
Här kommer lite bilder för er nattugglor som är vaken smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028332_tzndp5.jpg
Lite småsliten orginaldyna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028333_d1ikbt.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028334_uqrkgm.jpg
Börjar med att plocka bort klämmorna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028335_1oravt.jpg
Pinnar o dom få klämmor som var kvar borta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028336_uz2cyc.jpg
Ut med stoppningen, som består av två delar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028337_osop5i.jpg
Stoppningen helt okey.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028339_rwslkb.jpg
Bara det tomma överdraget kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028340_1u0192.jpg
Nytt o fint överdrag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028344_nlzkg5.jpg
Stoppningen får en ny strumpa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028345_hsqrfz.jpg
Tillbaka med båda delarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028348_imkf65.jpg
Ser helt okey ut, bara att börja sträcka.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028349_z76xfg.jpg
Nu börjar det roliga, tillbaka med dom tre pinnarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028351_yyrrdx.jpg
Nya klämmor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028352_n3twts.jpg
Man måste trä igenom klämmorna först runt pinnen som sträcker dynan nedåt och sen igenom en av dom
över pinnarna, enkelt va:)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028353_mpzskp.jpg
Så där typ, hård sträckning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028354_hc6pmz.jpg
Nu börjar det likna nått.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028355_449jh7.jpg
Sen sista pinnen i.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028356_j02eol.jpg
Och sen nypa åt hela skiten smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028358_buva16.jpg
Färdig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1028359_3wgh6r.jpg
Senast redigerat av Carlén (11 december 2010)



Sök