8081
Sök

Hur använder jag "bd SYNK"? Rockford T10001 BILD!

1 892 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Hallå,
ska köra 2 st Rockford T1 10" basar,  tänkte köra dessa med varsitt T10001-bd
Hur använder jag detta uttag ? läste att det synkar stegen på något vis, men räcker det tex att dra en kabel med sån där gain-ratt och Freq-ratt om jag kopplar ihop stegen med denna kabel??

Kör jag "Pass-throught RCA" OCH Synk eller bara den ena??

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/849085_38c2n9.jpg
Senast redigerat av krutmats (30 januari 2010)

6 851 Inlägg
30 januari 2010
Nu kan jag vara ute och cyckla helt, men den dB sync, är inte till till för om man vill koppla ihop båda stgen till ett steg? allså använda det ena som master och det andra som slave?

ljudfantast
1 372 Inlägg
30 januari 2010
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/l … no-MAN.pdf

vad jag förstår så måste du ha en sync-kabel kopplad till pinkontakterna. Sedan är frekvensgeneratorerna synkade MEN kom ihåg att sätta en master och en slave, alltså master på det steget som ska vara "main" (första) och slave på det steget som ska hänga efter. Du ska då endast styra mastersteget med en remote eftersom slav-steget kommer följa efter i freq, infrasonic etc.

edit: jag tror du måste köra pass.through också för att få vidare signalen till steg nr2, inte säker dock

klarnar det?
Senast redigerat av michieff (30 januari 2010)

4 693 Inlägg
30 januari 2010
Det står inte DB sync, det står BD sync

Booyakasha!

6 851 Inlägg
30 januari 2010
Softis skrev:

Jaja..skrev lite fel.tongue

stRaend
30 januari 2010
TT-Avant skrev:
Softis skrev:

tror softis menade rubriken i första hand tongue

4 693 Inlägg
30 januari 2010
stRaend skrev:
TT-Avant skrev:
Softis skrev:

tror softis menade rubriken i första hand tongue

Båda delarna, om man läser db istället för bd så kan man ju komma på lite konstiga saker om uttaget är till för smile

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2010
bd Sync används bara vid strappning av två steg.
Dvs länka samman två steg för att använda som ett större.
Om detta står det på sidan 12.

Så du skall (helt enligt sida 11 i manualen) sätta steg ett på Master, dra en lågnivå från dess Pass-Thru till nästa stegs ingång, detta steg sätter du som Slave.
Nu sköter du gain och filter från steg ett.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 892 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
tack för hjälpen!  vilket är bäst då, att koppla en bas till 1 steg eller båda basarna kopplade till stegen som är kopplade med bd-synk?

7 241 Inlägg
30 januari 2010
krutmats skrev:
tack för hjälpen!  vilket är bäst då, att koppla en bas till 1 steg eller båda basarna kopplade till stegen som är kopplade med bd-synk?

IMO....ett steg per bas.
Men INTE via bd Sync då den som jag nämnde innan används då man linkar/strappar två steg till ett.

Läs manualen och följ anvisningarna på sida elva.
Väldigt tydligt förklarande bilder.

Jag antar att det är T110D4 det rör sig om vilket ligger bakom min rekomendation, för då belastas varje steg med 2 ohm om du paralellkopplar spolarna vilket är snällare för stegen än att ligga strappade. Visserligen kan du koppla basarna till 4 ohm totalt sett men att strappa är betydligt svårare att få till.

1 892 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Nej det är T110D2  så jag kan få ner dom i 1Ohm vilket steget är stabilt i,
Så bättre att köra en bas i 1 ohm per slutsteg  istället för att koppla 2st 1ohm basar upp i 2 ohm  och köra med linkade steg?

Om jag vill kunna styra basen framifrån med Gain kontrollen, måste jag ha 2st då eller påverkar Gainen även RCA pass-throught så en kontroll räcker?

7 241 Inlägg
30 januari 2010
krutmats skrev:
Nej det är T110D2  så jag kan få ner dom i 1Ohm vilket steget är stabilt i,
Så bättre att köra en bas i 1 ohm per slutsteg  istället för att koppla 2st 1ohm basar upp i 2 ohm  och köra med linkade steg?

Om jag vill kunna styra basen framifrån med Gain kontrollen, måste jag ha 2st då eller påverkar Gainen även RCA pass-throught så en kontroll räcker?

urgha......lika illa vilket som IMO wink
Dock lättare med ett steg till vardera.

DET kan jag inte uttala mig om.
Men jag skulle inte bli förvånadom du måste strappa dem.
Dock är det ingen gainremote......det är bassboost (vilket enligt mig och många andra är totalt värdelöst)
Senast redigerat av Lonefox (30 januari 2010)

Sök