Volvo 740 -90 dog under körning

scania36
30 januari 2010 · 22 Inlägg

Hej, tidigare idag var jag ute med 740,n då han helt plötsligt dog. Slut på bränsle var det första jag tänkte på då det känndes pricis som det. Jag tankade han men ville inte gå igång. Kollade tändstift och där var det fin gnista. Tittade på på säkringarna till bränslepump men de var fina. Tog ut reläet och öppnade och bankade lite på det men hjälpte inte. Jag fundera över om bränslepumpen surra igång i läget innan man tänder motorn, för på min kompis 91a gör den det, men sen var det en annan som sa att det skiljer sig mellan årsmodellerna. För nu hör man inte att pumpen går igång i läget innan tändning iallefall. Har inte provat att byta relä, då jag inte har något. Hade varit fint om någon här med en 90a kan kolla om man hör pumpen, så kan jag utgå från det.  mvh Rasmus

gRiLLiS945 Allt i allo
30 januari 2010 · 183 Inlägg

jag vet att dom där pumparna brukar gå sönder vid torsk körning har du provat med start gas o sett om bilen går då?..
om inte är de pumpen.. relät brukar inte strular mer än om de blir oxid på stiften
annrs är ju 90as pump mycket billigare än resterade att köpa o byta bak

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
XeptiQ Whatever :)
30 januari 2010 · 1 652 Inlägg

hmm mina pumpar har aldrig gått sönder när jag har fött soppatorsk.. så de tror jag inte något på.. polaren körde sin soppa pump 30 sec utan soppa och den funkar skit fint.. jo jag vet att man inte ska köra vätskedrivna pumpar utan vätska för de bränner ihop då..

Senast redigerat av XeptiQ (30 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Mr_V
30 januari 2010 · 243 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
jag vet att dom där pumparna brukar gå sönder vid torsk körning har du provat med start gas o sett om bilen går då?..
om inte är de pumpen.. relät brukar inte strular mer än om de blir oxid på stiften
annrs är ju 90as pump mycket billigare än resterade att köpa o byta bak

reläna spricker i lödningarna!
3 alternativ:
1.pumpen har lagt av
2. tätt bränslefilter.
3. relät har gett upp.

scania36
30 januari 2010 · 22 Inlägg

Okej, tack för de snabba svaren. Ska prova med annat relä. Men det känns som att det är pumpen, för det är ju den som är dyrast. Var sitter pumpen, för jag vet att det är olika på olika årsmodeller. Och behöver man tänka på något tex luftning eller något, när man bytter den. Har ni några bilder på hur pumpen sitter så hade det varit förbaskat bra. Tack på förhand

Moparboy440
31 januari 2010 · 4 682 Inlägg

Kolla så att kamremmen inte har gått av.

Remiss
31 januari 2010 · 1 339 Inlägg

Det är ganska ovanligt att bränslepumpar bara stannar sådär, dom brukar säga till på så sätt att bilen blir seg och orkeslös först och kanske sen tom stannar men att den bara stannar utan förvarning de tror jag inte. Jag hade iallfall sett till alternativen, som att kamremmen hoppat/gått av. Men har du en vanlig B230F så är det lugnt då är det bara till att hänga på en ny rem.

Och kolla efter FELKODER! Det ska man alltid göra först.

scania36
31 januari 2010 · 22 Inlägg

Hur ska jag tyda felkoden, och i vilket hål ska jag sätta den i. Finns olika siffror har jag för mig. mvh rasmus

scania36
31 januari 2010 · 22 Inlägg

Kollade felkoder, men fick bara upp 1-1-1, på båda utagen. så då ska det ju inte vara några bekymmer där. Jag ska kolla kamremmen innan jag ta bort bränslepumpen, men tror att det är pumpen. För det måste ju vara samma på 90-91 att man hör att pumpen går igång pricis innan man starta motorn. För det gör det på kompisens 91, men min är helt tyst. Sitter pumpen i tankamaturen.

ozcarzzon
31 januari 2010 · 147 Inlägg

scania36 skrev:
Sitter pumpen i tankamaturen.

Du har en pump i tanken och en under bilen, under förarstolen ungefär tongue.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Remiss
1 februari 2010 · 1 339 Inlägg

Okej, hur långt har den gått föressten?

scania36
1 februari 2010 · 22 Inlägg

26 tusen mil

turboforssen Telge Drifting Team
1 februari 2010 · 5 398 Inlägg

hur mycket tanka du i den ? 5 liter ? ibland så räcker det inte med 5 liter
då det kan va hål på en slang i tanken å då suger den bara luft

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
scania36
1 februari 2010 · 22 Inlägg

det är cirka 20 liter i tanken, så det borde klara sig, och den luktar inte bensin heller. Jag särade på kåpan till kamremen där uppe, men den verkade sitta riktigt, och pumpen under förastolen verkar också fungera för man känner att den surra när man håller handen på den och starta. Så det är ju bara tankamaturen kvar, finns det nått sätt att kolla den utan att behöva plocka bort han.

stoffe89
1 februari 2010 · 49 Inlägg

ja har själv en 745, års.90 som bara dog så där när ja körde..men de visade sig att de va polerna vid batteriet som inte fick tillräckligt ström, så kolla de..

Senast redigerat av stoffe89 (2 februari 2010)

scania36
1 februari 2010 · 22 Inlägg

stoffe89 skrev:
ja har själv en 745, års.90 som bara dog så där när ja körde..men de visade sig att de va polerna vid batteriet som inte fick tillräckligt ström, så kolla de..

menar du att det var glapp mellan batteripolerna och kablarna.

turboforssen Telge Drifting Team
1 februari 2010 · 5 398 Inlägg

ta av returslangen då å se om det kommer soppa fram till spridarna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Remiss
1 februari 2010 · 1 339 Inlägg

Testa och se om den går på startgas, det är det enklaste sättet att ta reda på om problemet är bränslerelaterat.


Bränslepumpen brukar inte gå sönder redan vid 26 000 mil. När den har gått en bit över 30-40 k mil så brukar den gå sönder eller kanske tom ännu senare. Visst dom kan gå sönder ändå men det är mindre troligt. Och nu snurrar den ju dessutom säger du tongue . Men de va därför jag undrade om miltalet iaf.

Senast redigerat av Volvo740an (1 februari 2010)

stoffe89
2 februari 2010 · 49 Inlägg

aa nåt sånt..torka bara av me en trasa sen testa å starta..

scania36
3 februari 2010 · 22 Inlägg

Provade att spruta startgas i luftfiltret, men gick inte de heller. Nya stift sitter på och jag har ryckt i alla sladar men de hjälper inte. Han går ju runt som fan, men vill inte tända.  så då vette jag fan vad det kan vara. Nån som kan gissa.

Senast redigerat av scania36 (3 februari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang