Använder ni cykelhjälm?

Grabber Dagdrömmare
31 januari 2010 · 2 836 Inlägg

Noxxer skrev:

Grabber skrev:
Som ex-extrem´ist undrar jag vad är det för grejer? wink
Sånt fanns inte på min tid o idag använder jag inte sånt heller dock är jag inte extreme cyklist längre...

Såhär ser jag ut wink:

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 03488_.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 03510_.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 595056.jpg

Kul för dig! Jag har tappat mitt kondis för länge sen! lol

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Slash Saabifierad
2 februari 2010 · 2 026 Inlägg

Jag skippar hjälm på cykel. Hade hjälm när jag var liten, nu känns det poänglöst och fånigt, när man väl ramlar är det sällan huvudet slår i backen, händer det så är smällen reducerade av att kroppen tar i först. Känns inte heller som en cykelhjälm ger särskilt bra skydd då den sitter på den övre delen av huvudet.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Nej. För det är fult/cyklar så pass sällan ändå...

Germax
3 februari 2010 · 12 086 Inlägg

MUSN skrev:
Använder ni cykelhjälm?

Varför / Varför inte?

Själv använder jag inte, dock känns de som man borde göra det innan de händer nåt allvarligare. Och tror jag skall ta tag i detta till våren när cykeln tas fram igen. Argument som att de ser löjligt ut, är omanligt och töntigt håller inte längre.

Jo.. det ser löjligt och töntigt ut tongue Manligt kanske jag kan hålla med om, en moralisk del som ju blivit mer accepterat. Jag använder inte cykelhjälm, av 2 anledningar. Jag orkar inte, och jag vill inte. Cyklar kanske 1km om året, så odsen för att jag crashar med en cykel är försvinnande små.

sirmiro Double-Unicorn Rider
3 februari 2010 · 2 486 Inlägg

Använder det inte då jag tidigare räddat mitt ansikte från totalförstörelse av att just lämna hjälmen hemma. Det har satt sina spår.


Och för er som tittar kritiskt vek sig mitt framhjul i 40km/h, jag flyger över styret med hand och huvud först, får en mycket lätt touch vid tinningen och allt går bra. Hjälmen jag hade hemma på hyllan (bland de bättre som gick att hitta) hade en liten del som stack fram ca 2-3cm som en keps (som de flesta hjälmar) och hade jag haft den på hade denna tagit i först och tryckt ner ansiktet i asfalten och skrapat upp det ganska rejält... hmm

Därav brukar jag ej hjälm.

KHRacing
3 februari 2010 ·

sirmiro skrev:
Använder det inte då jag tidigare räddat mitt ansikte från totalförstörelse av att just lämna hjälmen hemma. Det har satt sina spår.


Och för er som tittar kritiskt vek sig mitt framhjul i 40km/h, jag flyger över styret med hand och huvud först, får en mycket lätt touch vid tinningen och allt går bra. Hjälmen jag hade hemma på hyllan (bland de bättre som gick att hitta) hade en liten del som stack fram ca 2-3cm som en keps (som de flesta hjälmar) och hade jag haft den på hade denna tagit i först och tryckt ner ansiktet i asfalten och skrapat upp det ganska rejält... hmm

Därav brukar jag ej hjälm.

Tror du någonsin du kommer ramla med en cykel exakt likadant igen då?

nej, aldrig.

Nästa gång du ramlar så kommer du önska du hade haft hjälmen.


Det är precis som en kompis till mig som krockade o påstår sig ha klarat
livet för han inte använde bälte, nu kör han alltid utan bälte ... *sucka*

mvh Kristian

Senast redigerat av KHRacing (3 februari 2010)

IceEyes Varningar: För många..
3 februari 2010 · 2 552 Inlägg

MUSN skrev:
Använder ni cykelhjälm?

Varför / Varför inte?

Själv använder jag inte, dock känns de som man borde göra det innan de händer nåt allvarligare. Och tror jag skall ta tag i detta till våren när cykeln tas fram igen. Argument som att de ser löjligt ut, är omanligt och töntigt håller inte längre.

Anledningen till att jag inte använder cykelhjälm är just för att det ser så skrattretande löjligt ut.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
sirmiro Double-Unicorn Rider
3 februari 2010 · 2 486 Inlägg

KHRacing skrev:

sirmiro skrev:
Använder det inte då jag tidigare räddat mitt ansikte från totalförstörelse av att just lämna hjälmen hemma. Det har satt sina spår.


Och för er som tittar kritiskt vek sig mitt framhjul i 40km/h, jag flyger över styret med hand och huvud först, får en mycket lätt touch vid tinningen och allt går bra. Hjälmen jag hade hemma på hyllan (bland de bättre som gick att hitta) hade en liten del som stack fram ca 2-3cm som en keps (som de flesta hjälmar) och hade jag haft den på hade denna tagit i först och tryckt ner ansiktet i asfalten och skrapat upp det ganska rejält... hmm

Därav brukar jag ej hjälm.

Tror du någonsin du kommer ramla med en cykel exakt likadant igen då?

nej, aldrig.

Nästa gång du ramlar så kommer du önska du hade haft hjälmen.


Det är precis som en kompis till mig som krockade o påstår sig ha klarat
livet för han inte använde bälte, nu kör han alltid utan bälte ... *sucka*

mvh Kristian

Givetvis inte.
Man faller alltid på nya sätt. Dock finns det ytterst få tillfällen jag har sett att en cykelhjälm hjälpt, och i flera fall har den skadat mer.

Ser man sen en bil så är det alltid bilbälte, mc - alltid hjälm... Men cykel blir det inte. hmm

Roos
3 februari 2010 ·

Jag kan inte ens cykla. lol

mulleina
3 februari 2010 · 715 Inlägg

ser ltie töntigt ut med hjälm men jag använder det ändå

ImprezaGC8
3 februari 2010 · 373 Inlägg

Ja och nej.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/120948/780791_ph945a.jpg

Alltid* hjälm när jag (försöker) triala, har kört sen 2005-2006 ungefär och aldrig behövt prova hjälmen som tur är. smile

*http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=63514- inte då... roll

När jag transportcyklar så använder jag inte hjälmen, vilket jag borde börja göra för det går inte i tantfart då direkt...

Edit:

sirmiro skrev:
Använder det inte då jag tidigare räddat mitt ansikte från totalförstörelse av att just lämna hjälmen hemma. Det har satt sina spår.


Och för er som tittar kritiskt vek sig mitt framhjul i 40km/h, jag flyger över styret med hand och huvud först, får en mycket lätt touch vid tinningen och allt går bra. Hjälmen jag hade hemma på hyllan (bland de bättre som gick att hitta) hade en liten del som stack fram ca 2-3cm som en keps (som de flesta hjälmar) och hade jag haft den på hade denna tagit i först och tryckt ner ansiktet i asfalten och skrapat upp det ganska rejält... hmm

Därav brukar jag ej hjälm.

Det första jag kom att tänka på var naturens urval när man resonerar som du...

Senast redigerat av ImprezaGC8 (3 februari 2010)

KimVsWorld Mästare
3 februari 2010 · 2 947 Inlägg

Någon spänning får det ju finnas i att cykla! cool roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
tpdabster
3 februari 2010 · 224 Inlägg

Jag kan dock medbringa att när jag är ute och tränar på min enhjuling så borde jag ha hjälm, fast av någon anledning har jag inte det.

Har haft enhjuling sedan 1981 och har aldrig slagit i annat än knä och händer, även när jag har suttit på kompisens axlar.
Om jag är i skogen eller träningscycklar så har jag alltid hjälm.

Volvo V40 2,0T "Blackline" (1999)
Grabber Dagdrömmare
3 februari 2010 · 2 836 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Någon spänning får det ju finnas i att cykla! cool roll

O så länge kulorna får vara ifred o hela så är allt lugnt! wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Jokke_
3 februari 2010 · 453 Inlägg

Noxxer skrev:

Grabber skrev:
Som ex-extrem´ist undrar jag vad är det för grejer? wink
Sånt fanns inte på min tid o idag använder jag inte sånt heller dock är jag inte extreme cyklist längre...

Såhär ser jag ut wink:

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 03488_.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 03510_.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 595056.jpg

Jaså du är en av dem som man sitter och kolla på på youtube och undrar om de verkligen är helt friska i huvudet när de kör fullt ös nerför backar som man själv aldrig ens skulle fundera på att ta sig ner för hmm



wink
Coolt, imponerad av er måste jag säga


Och nej jag använder inte cykelhjälm, fast man borde nog göra det egentligen

IX ____________________________________
3 februari 2010 · 1 340 Inlägg

Den dagen jag hittar min stulna cykel kanske jag kommer ha hjälm, men inte troligt tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Thedriftking
3 februari 2010 ·

använder inte hjälm tongue har klarat mig bra utan allt för många vurpor (jag  streetar lite) alla gammal bara glor o tror att man ska slå ihjäl sig, så ibland säger dom till mig att jag borde använda hjälm, men jag tycker det är så fult ^^

Lohman wtf.
3 februari 2010 · 85 Inlägg

beror precis på vad jag gör. cyklar jag streetså har jag det ibland. om jag ska ladda lite. dirt alltid. dh alltid.

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."
DuelBall Seg bôvel
3 februari 2010 · 322 Inlägg

Nej.
Borde kanske, kan ju alltid hända att någon kommer med ett basebollträ och klubbar mig i huvudet.

Senast redigerat av DuelBall (3 februari 2010)

MUSN
12 februari 2010 · 130 Inlägg

Intressanta svar, dock verkar ni flesta ha en hel del okunskap i ämnet eller så bryr ni inte er.

Den mest typiska cykelolyckan är en singelolycka, det vill säga man kör omkull utan inblandning av någon annan bil eller liknande.  Orsaken kan vara så enkelt som lite sand på cykelvägen eller rimfrost på morgonen.

Tänk på det nästa gång ni tar fram cykeln, hjärnan är känslig tyvärr!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang