Använder ni cykelhjälm?

MUSN
31 januari 2010 · 130 Inlägg

Använder ni cykelhjälm?

Varför / Varför inte?

Själv använder jag inte, dock känns de som man borde göra det innan de händer nåt allvarligare. Och tror jag skall ta tag i detta till våren när cykeln tas fram igen. Argument som att de ser löjligt ut, är omanligt och töntigt håller inte längre.

dan-kristian
31 januari 2010 · 518 Inlägg

andvänder inte cykelhjälm,,har nog med uppväxten att göra då det knappt fanns några hjälmar.

bollen1986
31 januari 2010 · 3 714 Inlägg

Använder inte cykelhjälm då jag anser att om olyckan skulle vara framme så skadar man sig rätt ordentligt ändå

Om en bil skulle köra på mig i säg 50 km/h så skulle man skada mer än huvudet (ben te.x)
Kofångaren på en bil sitter såpass dumt att skulle man bli påkörd så tar knäna mer mest stryk.
Sen om man drar omkull självmant så får man ju skylla sig själv.

Men på små barn te.x så SKA dom använda hjälm då dom inte har samma reflexer som en vuxen.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
ZonaX Svetsare
31 januari 2010 · 3 150 Inlägg

Använder inte cykelhjälm, har nog med det som bollen säger att göra, reflexer och förutseende osv. känns obekvämt också.  Dock när jag körde moppe för några år sen så skulle jag aldrig kört utan hjälm, vet dock de idioter som gjorde det "för att det va coolt".

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
xXSammy
31 januari 2010 · 6 589 Inlägg

Jao..men dock rekomenderar jag knä- och armbågsskydd också/mera har slagit i huvudet engång..MEN har mest slagit mig på knäna o armbågarna då jag har ramlat

De/Dem
SNL
31 januari 2010 · 615 Inlägg

bollen1986 skrev:
Använder inte cykelhjälm då jag anser att om olyckan skulle vara framme så skadar man sig rätt ordentligt ändå

Om en bil skulle köra på mig i säg 50 km/h så skulle man skada mer än huvudet (ben te.x)
Kofångaren på en bil sitter såpass dumt att skulle man bli påkörd så tar knäna mer mest stryk.
Sen om man drar omkull självmant så får man ju skylla sig själv.

Men på små barn te.x så SKA dom använda hjälm då dom inte har samma reflexer som en vuxen.

Hahahahaha, ja men du skulle ju också DÖ utan hjälm, då skulle iaf jag skita i om jag hade ett brutet ben.

Själv använder jag inte cykelhjälm, för jag cyklar aldrig.
Men har alltid hjälm när jag kör motorfordon på 2 hjul.

Let's stance!
Juvakka
31 januari 2010 · 1 697 Inlägg

Använder inte hjälm när jag bara cyklar "vanligt". Men efter min vurpa där jag spräckte hjälmen mitt itu så kommer jag alltid använda det när jag cyklar i skogen och hoppar å liknande. (hade jag inte haft hjälm hade jag spräckt skallen, dem behöll sen hjälmen på sjukhuset för i ha och visa för folk). Har i.o.f. alltid haft hjälm när jag cyklat så samt jag när jag kör mc.

Saab 900 "T16" (1992)
KHRacing
31 januari 2010 ·

alltid !

addea1
31 januari 2010 · 186 Inlägg

Jag använder det efter en olycka, cykla ner för en backe o så small däcket, tappade kontrollen helt o körde in i en betongsugga, flög över styret o slog av käken på 2 ställen och fick sy en jävla massa stygn från adamsäpplet till hakan... tur att det var ansiktet som fick ta stryk, och inte skallen... då vet man inte om jag hade vart kapabel till att skriva här...

Woojen
31 januari 2010 · 1 101 Inlägg

Använder inte cykelhjälm de få gånger jag cyklar

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nicklas-med-ck
31 januari 2010 · 272 Inlägg

Självklart, kanske framför allt därför att jag är cyklist och kör downhill. Men det är bara korkat att cykla utan.

Niklas1987 NO
31 januari 2010 · 2 182 Inlägg

Nej, varför? Jag har ingen cykel

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Noxxer
31 januari 2010 · 1 482 Inlägg

Integralhjälm, ryggplatta och handskar och benskydd big_smile

FR/DH wink

Senast redigerat av Noxxer (31 januari 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
Nicklas-med-ck
31 januari 2010 · 272 Inlägg

Noxxer skrev:
Integralhjälm, ryggplatta och handskar och benskydd big_smile

FR/DH wink

Åhfan, så de finns fler cyklister här! smile

Grabber Dagdrömmare
31 januari 2010 · 2 836 Inlägg

Som ex-extrem´ist undrar jag vad är det för grejer? wink
Sånt fanns inte på min tid o idag använder jag inte sånt heller dock är jag inte extreme cyklist längre...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
31 januari 2010 · 1 313 Inlägg

näe, cyklar inte så ofta bara om bilen är trasig så åker den fram...

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
KimVsWorld Mästare
31 januari 2010 · 2 947 Inlägg

Som MichosMiche var inne på det går inte tillräckligt snabbt för att det ska vara nödvändigt, iallafall känns det inte så.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Noxxer
31 januari 2010 · 1 482 Inlägg

Grabber skrev:
Som ex-extrem´ist undrar jag vad är det för grejer? wink
Sånt fanns inte på min tid o idag använder jag inte sånt heller dock är jag inte extreme cyklist längre...

Såhär ser jag ut wink:

http://i136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/4317_94662895876_525830876_2403488_.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/4317_94663060876_525830876_2403510_.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/pbpic595056.jpg

BLT Service
Theracords Music Label
stahre
31 januari 2010 ·

KimVsWorld skrev:
Som MichosMiche var inne på det går inte tillräckligt snabbt för att det ska vara nödvändigt, iallafall känns det inte så.

det krävs inte speciellt hög fart för att man ska paja skallen... och sen kan an ju inte alltid förlita sig på alla andra trafikanter ute i trafiken, en tjej som jag träffat nån gång genom gemensamma vänner blev strax över 20 år, hon cyklade i "låg" hastighet men blev påkörd av en buss, slog omkull o slog skallen i trottarkanten. Enligt läkarna hade hjälmen förmodligen vart tillräckligt för ett fortsatt liv.

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Bra fråga, tror jag använde cykelhjälm iaf tills jag skaffade moped när jag var 15-16.
Sen dess har jag nog ej använt hjälm de gånger jag cyklat, mest pga att jag inte använder
min egna hoj som stått och dammat sen.. ja... år 2000? tongue
  Men skulle jag börja cykla nånstans igen av någon märklig anledning så skulle jag nog
definitivt skaffa en kruka, av ungefär samma anledning som man använder bilbälte.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang