9782
Sök

Hjälp - någon som är bra på fälgmått?

4 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Har ett par 18 tummare på min Impreza GT. Har uppmärksammat att den sitter en distansring(?) i plast på fälgarna. Jag vill nu byta och sätta dessa fälgar på en Octavia istället.

Hittade en bultcirkelguide som säger följande:

Bilmodell                    Bultdelning              ET-Mått           Nav              Bult

Subaru Impreza          5/100                     55,0                56,1            Mutter 12 x 1,25

Skoda Octavia             5/100                     38,0                57,1            Bult 14 x 1,50

Av ovanstående fattar jag att bultdelning passar och jag behöver byta ut bultarna till rätt mått. Fast hur är det med ET- och nav-mått? Betyder det att fälgarna passar, passar inte eller kan passa med en viss justering och i så fall vad måste jag göra???

Tacksam för svar av någon kunnig.

4 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
Om det är till någon hjälp står följande på kvittot:

SPIKE 8X18 100/5 ET45 73,1 ACE PUMA D610B

Icke gående Hellaflush wannabe
287 Inlägg
1 februari 2010
Det borde inte va några större problem att få på fälgarna. Men navhålet är för stort och offseten är lite för hög på fälgarna. Så du behöver nya distansringar och kanske eventuellt några millimeter spacers men det ser du när fälgarna monteras. Eller så springer du iväg till närmaste däckverkstad, dom vet nog exakt vad som behövs för att fälgarna ska gå på.

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884

4 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
Hmm, det blir nog ett besök på däckverkstad känns det som. Tack för svaren!

Sök