Köpa bil utan Sevicebok? Rådgivning.

Tratan
2 februari 2010 · 149 Inlägg

Hej.

Jag ska titta på en volvo C70 aut -98 som gått ca 19000mil, det tråkiga är att serviceboken är borttappad av förförra ägaren, Det den nuvarande ägaren har fått fram via Volvo är att den är servad hos dem vid 14000mil. MEN HUR LYCKAS MAN SLARVA BORT DEN TILL ATT BÖRJA MED?!

Bilen är svensksåld, så några fiffel med papper/miltal från utlandet bör ju inte finnas? (Som man har hört om).

Enligt min bedömning så verkar det "Safe", säljaren verkar ärlig. De flesta bilar sköts ju med service, speciellt dom lite ovanligare tex modell C70.

Självklart ser man ju också om bilen verkligen gått 19000, oftast har de flesta c70 ungefär det miltalet, Så inge udda direkt.

Går det att hämta ut info om tidigare service från volvo också?, kan man ta ut en ny servicebok?

Överlag vad anser ni?

Senast redigerat av Tratan (2 februari 2010)

twin_cam Smålänning
2 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Om den är servad på Volvo kan dom kolla historiken, annars är det nog kört...

Men den kan mycket väl vara väl omhändertagen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tratan
2 februari 2010 · 149 Inlägg

twin_cam skrev:
Om den är servad på Volvo kan dom kolla historiken, annars är det nog kört...

Men den kan mycket väl vara väl omhändertagen...

Jo precis och visst borde en hel del av service:n varit gjord där...
kan man ju tycka allafall.

Senast redigerat av Tratan (2 februari 2010)

lelleal
2 februari 2010 · 1 150 Inlägg

Tratan skrev:
Hej.

Jag ska titta på en volvo C70 aut -98 som gått ca 19000mil, det tråkiga är att serviceboken är borttappad av förförra ägaren, Det den nuvarande ägaren har fått fram via Volvo är att den är servad hos dem vid 14000mil. MEN HUR LYCKAS MAN SLARVA BORT DEN TILL ATT BÖRJA MED?!

Bilen är svensksåld, så några fiffel med papper/miltal från utlandet bör ju inte finnas? (Som man har hört om).

Enligt min bedömning så verkar det "Safe", säljaren verkar ärlig. De flesta bilar sköts ju med service, speciellt dom lite ovanligare tex modell C70.

Självklart ser man ju också om bilen verkligen gått 19000, oftast har de flesta c70 ungefär det miltalet, Så inge udda direkt.

Går det att hämta ut info om tidigare service från volvo också?, kan man ta ut en ny servicebok?

Överlag vad anser ni?

Bilen är ju gammal kolla mer på skicet och helhets intrycket om den känns fräch och pruta lite extra pga av att den inte är med . ingen ide att serva en 12 år gammal bil på märkes verkstad kan man lika gärna göra själv !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Hamilton
2 februari 2010 · 8 868 Inlägg

Är serviceboken borta så går det inte att få en ny.
Pruta minst 2000 pga av avsaknad av serviceboken, om bilen förövrigt känns bra så är det inga problem att köpa en äldre bil utan servicebok. Har det varit många ägare på bilen så skulle jag tveka till at köpa om det inte är ett riktigt lågt pris.

Fotograf på tierpidag.se
stahre
2 februari 2010 ·

min 850 hade ingen bok när jag köpte den, men finns massa papper o kvitton på olika service som gjorts. Den har aldrig strulat på något sätt smile

Tratan
2 februari 2010 · 149 Inlägg

Precis, eventuella framtida service:ar kommar isåfall göras själv. men det känns ju alltid tryggt med historik på bilen. Om den nu är i det fina skick (med vissa normala skavanker) som ägaren säger så blir det en övervägning, pruta bör man ju alltid!

8 tidigare ägare, lär väl vara en och annan handlare.

För övrigt vill man ha en automat C70? Eller ska man satsa på manuella lådan?
Smaken är för visso som baken DELAD tongue

Senast redigerat av Tratan (2 februari 2010)

Mortalis VW-nörd?
3 februari 2010 · 4 332 Inlägg

Hamilton skrev:
Är serviceboken borta så går det inte att få en ny.
Pruta minst 2000 pga av avsaknad av serviceboken, om bilen förövrigt känns bra så är det inga problem att köpa en äldre bil utan servicebok. Har det varit många ägare på bilen så skulle jag tveka till at köpa om det inte är ett riktigt lågt pris.

Går utmärkt att köpa en servicebok och be de stämpla upp den.
Har man t.ex. kvitton på var jobben är gjorda och de finns i deras datorer kan de stämpla dit skiten..

TS kan ju be om utdrag från typ bilprovningen o se miltalen de senaste besiktningarna för bilen och eventuella fel den haft, du kan ju göra ett M-test för att se att "allt" är fine och inte hänga upp dig så mkt på om oljan va bytt vid 15400 mil t.ex. hehe

Senast redigerat av Mortalis (3 februari 2010)

DusanMandick Random Hero
3 februari 2010 · 4 047 Inlägg

lelleal skrev:

Tratan skrev:
Hej.

Jag ska titta på en volvo C70 aut -98 som gått ca 19000mil, det tråkiga är att serviceboken är borttappad av förförra ägaren, Det den nuvarande ägaren har fått fram via Volvo är att den är servad hos dem vid 14000mil. MEN HUR LYCKAS MAN SLARVA BORT DEN TILL ATT BÖRJA MED?!

Bilen är svensksåld, så några fiffel med papper/miltal från utlandet bör ju inte finnas? (Som man har hört om).

Enligt min bedömning så verkar det "Safe", säljaren verkar ärlig. De flesta bilar sköts ju med service, speciellt dom lite ovanligare tex modell C70.

Självklart ser man ju också om bilen verkligen gått 19000, oftast har de flesta c70 ungefär det miltalet, Så inge udda direkt.

Går det att hämta ut info om tidigare service från volvo också?, kan man ta ut en ny servicebok?

Överlag vad anser ni?

Bilen är ju gammal kolla mer på skicet och helhets intrycket om den känns fräch och pruta lite extra pga av att den inte är med . ingen ide att serva en 12 år gammal bil på märkes verkstad kan man lika gärna göra själv !

precis, skit i service boken, den har inget värde längre, kolla skicket på bilen o kolla så de finns olja o allt låter bra ist

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
volvoentusiasten
3 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Jag har köpt en del bilar utan servicebok, grejjen är att man då får betrakta den som den inte har blivit servad ordentligt. Och byter lite extra saker. Då vet man också att allt är bytt. smile

S90n hade servicebok, men fattades lite stämplar och var allmän oordning, så den fick en storservice + massa extra saker. Blir o byta allt ändå om "några" mil men inte fan klagade bilen över det, tvärtom. smile

Likaså 740n fick "fullservice" för 680kr på skruvat. haha.

Senast redigerat av linuslinje (3 februari 2010)

sirmiro Double-Unicorn Rider
3 februari 2010 · 2 486 Inlägg

Servicebok?

Vad spelar den för roll?
Byta olja gör väl de flesta själva numera hoppas jag. Byta stift och luftfilter är inte heller vidare svårt, eller att kolla mönsterdjup på däck eller hur slitna bromsarna är.

Kontrollera istället skicket på bilen, lyssna efter märkliga ljud och gör sen en ordentlig service själv.


Inget som säger att en bil är bättre skött för att det finns nån stämpel i en bok...

J-P-R DO IT LOW STYLE
3 februari 2010 · 1 342 Inlägg

sirmiro skrev:
Servicebok?

Vad spelar den för roll?
Byta olja gör väl de flesta själva numera hoppas jag. Byta stift och luftfilter är inte heller vidare svårt, eller att kolla mönsterdjup på däck eller hur slitna bromsarna är.

Kontrollera istället skicket på bilen, lyssna efter märkliga ljud och gör sen en ordentlig service själv.


Inget som säger att en bil är bättre skött för att det finns nån stämpel i en bok...

Serviceboken i sig är faktiskt inte så viktigt. Dock är det av erfarenhet mycket lättare att sälja en nyare bil som har en.
Vanligt folk kommer alltid ställa sig frågande till varför den saknas och bli onödigt misstänksamma, precis som TS här.

Jag ser inga problem att köpa en bil utan bok, man får dock ha i åtanke att man garanterat får lägre pris sedan när det är dags för försäljning, oavsett skick.

GroundX Got N/A?
3 februari 2010 · 358 Inlägg

Har aldrig varken köpt eller sålt en bil med servicebok. Är bilen i bra skick så spelar det ingen roll enligt mig. Kan vara bra att veta vad som är gjort dom senaste 2000 milen, men sånt brukar det oftast finnas kvitton på i alla fall.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Mr_Smurf
5 februari 2010 · 23 Inlägg

Tratan skrev:
MEN HUR LYCKAS MAN SLARVA BORT DEN TILL ATT BÖRJA MED?!

I mitt fall var det verkstan som slarvade bort den.

När jag fick tillbaka bilen från service så var boken borta, men det tog några månader innan jag märkte det så verkstan kunde inte svara på vart den tagit vägen.

D_MAN ?
5 februari 2010 · 1 038 Inlägg

Varför stirrar sig alla blind på en satans servicebok, vad säger den igentligen, visst en massa stämplar och att den "ska" vara servad, men vems som helst kan stämpla en servicebok och fylla i.

Kan bara tala för mig själv så skiter ja i hur välfylld serviceboken är eller inte, köper hellre en bil med en massa kvitton på reservdelar, servicar med mera än en som bara har en fylld servicebok, är man seriös och sköter sin bil så spar man alla kvitton på allt man köper till bilen oavsett om de är glödlampa, däck, servicar osv.


Sen får man ju även kolla skicket på bilen, inredning och osv, de brukar skvallra rätt mycket om hur väl ägaren innan tar hand om bilen.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Smajly
5 februari 2010 · 3 059 Inlägg

Gammal bil som gått långt.. Säger som alla andra, inget att hänga upp sig på en servicebok.. Va tror du att du ska tjäna på bilen när du själv säljer den om några år när den gått 5-8000 mil till? Då har du ingen nytta av boken ändå.

AlvereZ
5 februari 2010 · 787 Inlägg

Jag har aldrig kollat en servicebok när jag handlat bil..

Kul dock att det var "ägaren innan" som slarvat bort den.. Så står det ju i var och varannan annons på blocket "Det va ägaren innan som buckla/repa m.m till den" osv osv.. Folk har svårt att erkänna misstag tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang