2832
Sök

m1 matta vs asfaltsmatta

66 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Hallå..
Jag har uppmärksammat att blekinge bilradio just nu har lite erbjudande och bla på m1 matta som kostar 999 för 40 ark.

jag har en liten toyota aygo som jag dämpat med 4mm asfalts matta i både dörrar, bagage och golv.

min fråga är om det är värt besväret att pilla bort asfalts mattorna och ersätta dom med m1 matta, har förstått det som så att m1 mattorna dämpar rejält mycket bättre samt har en betydlig mer skonsam vikt.

tacksam för svar
Senast redigerat av Brett (2 februari 2010)

åk snowboard å plåta vet ja

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 februari 2010
lås tråd..

x40
1 209 Inlägg
2 februari 2010
?????????????

Volvo S40 turbo.

66 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
lyckades trycka upp inlägget innan jag skrivit klart, my bad där

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 februari 2010
är du nöjd med dämpningen med asfaltsmattorna? Eftersom M1mattornas material är bättre än asfaltsmattan så kommer du göra en vinst men frågan är om du verkligen kommer behöva skillnaden. Vad ska du egentligen ha i ljudväg i bilen?

6 851 Inlägg
2 februari 2010
Brett skrev:
Hallå..
Jag har uppmärksammat att blekinge bilradio just nu har lite erbjudande och bla på m1 matta som kostar 999 för 40 ark.

jag har en liten toyota aygo som jag dämpat med 4mm asfalts matta i både dörrar, bagage och golv.

min fråga är om det är värt besväret att pilla bort asfalts mattorna och ersätta dom med m1 matta, har förstått det som så att m1 mattorna dämpar rejält mycket bättre samt har en betydlig mer skonsam vikt.

tacksam för svar

Varför pilla bort? sätt M1 över..kan väl inte bli sämre än vad det är nu ;P

4 693 Inlägg
2 februari 2010
TT-Avant skrev:
Brett skrev:
Hallå..

tacksam för svar

Varför pilla bort? sätt M1 över..kan väl inte bli sämre än vad det är nu ;P

Så länge dom sitter ordentligt så kan det bara vara ett plus

Booyakasha!

66 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
det blev betydligt bättre med asfaltsmattorna, de kommer man inte ifrån, men vägljudet kan nog dämpas med känns det som, och framför allt så märks det på bensinförbrukningen i den lilla bilen.

så vikten är väl den största fördelen jag är sugen på när det gäller m1 mattorna,
men även få ner vägljudet så det blir en näst intill knäpptyst liten bil

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 februari 2010
då gillar den nog 40 ark m1

66 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
känns som så.
dock har jag ingen erfarenhet av att pilla bort asfaltsmatta..
sätta dit den är ju bara på med värmepistol men att få bort den känns ju betydligt mer komplicerat

6 851 Inlägg
2 februari 2010
du gör på samma sätt när du tar bort dem, fast tvärt om..Värm med värmepistol och ta sedan en spackelspade i metall och skrapa bort dem.

66 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
låter ju hyfsat enkelt faktiskt, lite pill men inte omöjligt. känns mer och mer som man kanske ska lägga en beställning.

218 Inlägg
3 februari 2010
läste inte jättejätte noga inläggen över mig, men varför pilla bort när du kan sätta över?:S

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
3 februari 2010
schruttan skrev:
läste inte jättejätte noga inläggen över mig, men varför pilla bort när du kan sätta över?:S

Pga vikten, liten bil och han vill ha den ljuddämpad bättre men den får gärna bli något lättare.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

6 851 Inlägg
3 februari 2010
Jag undrar lite hur många plattor TS har satt i sin bil, då märks så markant på soppaförbrukningen?

66 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
osäker på hur många mattor ja satt in.. men båda framdörrarna, hela golvet, hela bagaget och  sidorna i bak är dämpade. i stort sätt hela bilen utom taket.

det är inte så att det handlar om någon monster höjning i soppaförbrukningen. men är van vid att köra på ca 0,45/mil och nu gå dricker den runt 0,55-0,6/mil en larvig summa men är man van vid 0,45/mil så känns de lite små surt

6 851 Inlägg
3 februari 2010
Men har det varit samma väderlek vid 0.45 och 0.55-0.6? Det är itne så att det har varit lite kallare nu och att du kanske kör på dubbdäck när du kollat att den drar mera?
Även Service som oljebyte, tändstift,soppafilter m.m kan var bidragande orsak till högre förbrukning.

Jag har svårt att tänka mej att de få mattor du har lagt in i bilen skulle öka din förbrukning så pass.
Det kan ändast handla om några kilo extra, och då pratar vi nog inte änn 10kg(den bilen rymmer inte s många mattor, kompisen har en sådan). Men testa att lyft ut reservhjulet för det väger nog kanske lika mycke som den totala volymen asfaltsmatta du har satt in i bilen. wink

4 693 Inlägg
3 februari 2010
TT-Avant skrev:
Men har det varit samma väderlek vid 0.45 och 0.55-0.6? Det är itne så att det har varit lite kallare nu och att du kanske kör på dubbdäck när du kollat att den drar mera?
Även Service som oljebyte, tändstift,soppafilter m.m kan var bidragande orsak till högre förbrukning.

Jag har svårt att tänka mej att de få mattor du har lagt in i bilen skulle öka din förbrukning så pass.
Det kan ändast handla om några kilo extra, och då pratar vi nog inte änn 10kg(den bilen rymmer inte s många mattor, kompisen har en sådan). Men testa att lyft ut reservhjulet för det väger nog kanske lika mycke som den totala volymen asfaltsmatta du har satt in i bilen. wink

jag har över 200 kg billjud i skuffen och den drar bara 1 dl/mil mer än innan wink

Booyakasha!

6 851 Inlägg
3 februari 2010
Softis skrev:
TT-Avant skrev:

jag har över 200 kg billjud i skuffen och den drar bara 1 dl/mil mer än innan wink

Exakt..men då har du som sagt 200kg(=2-3pers) och inte bara lite asfaltsmattor.

Billackerare
231 Inlägg
3 februari 2010
Jag rekommenderar starkt M1-matta över asfalt-matta! Dämpade Caddyn med asfalt å tyckte det va skit!
Värmepickan gick varm! Har dämpat 944an nu å e uppe i ca 100 ark M1 å monteringen har gått som en dans!

För skojs skull vägde jag ett ark å det väger ca 300gram! Gånger 100 ark= 30 kilo! Å då har jag dämpat 4 dörrar, tak, bagaget, plåten mot ryggstödet, halva golvet! Har bagageluckan kvar å ett lager till i taket!

Asfalt-mattorna som jag använde till Caddyn (från Meko) vägde 1600gram styck å storleken va som 2 ark M1! Så skulle jag använt asfalt i Våfflan så skulle det gått åt ca 50 ark= 80kilo! Å om jag inte minns fel kostade dom 40kr st! 50st*40kr= 2000kr! 100 ark M1 ca 2500kr om du köper på Blekinge nu!
Tyvärr köpte jag på BRL som va dubbelt så dyra!!!!!sad

Så skillnad på tyngden e ju markant å priset kan man ju inte säga nåt om tycker jag!! PLUS att M1 e så underbar att jobba med å ska enligt tillverkaren vara minst lika bra som 4mm asfalt!!!!big_smile

Vart ett jävla inlägg detta!!tongue
Senast redigerat av Putte-Penzel (3 februari 2010)

Man har det inte roligare än man gör på sig!

Sök