6280
Sök

Hur mycket skilljer sig mellan 3 Nissan modeller

7 120 Inlägg
4 februari 2010
alseryd skrev:
Aerodynamik skrev:
Låga 11or med lustgas? Nejdu, det är väldigt mycket önsketänkande. wink
200 och 180sx är mycket bättre bilar att bygga på. Turbomotorer och sportigare chassi!

Ja, för att alla vet ju att Nissan's 1.8 liters motor är gjord av SKITHÅRDIUM och pallar 700hästar genom en race kylare, insug och kundvagns-spoiler eller hur?

2.4 liters motorn är byggd för deras truckar, det vill säga att den är helvetes bastant, hållbar och stryktålig. Amerikanarna har ju absolut ingen kunskap överhuvudtaget med japanska bilar eller hur, dem kör ju bara 7.50 repor med 4G63 motorerna i en Eagle Talon?
Alltså kan dem ju absolut inte köra låga 11'or med lustgas i en 240SX eller hur?
Jag gillar även att alla 200SX ska EGENTLIGEN vara utrustade med 2 liters motorn men nej, ni fick en motor som käkar vevlager utav bara fan, rostar snabbare än Mercedes och dessutom är trånga och stötiga.

Fast jag antar ju bara för att jag har runt 30 års erfarenhet och kör jänk så måste det betyda att du vet oerhört mycket mer än mig på alla punkter där det gäller tryckkokare?

Sen så måste ju det vara bättre som du säger att ha ett chassie gjord av balsa trä och djuravföring, det är sportigt eller hur?
Termitvarning på G?

Snälla, väx upp.

Sött att du svarar på din mammas konto, och sen ditt egna. smile
Men iaf, har inte sagt att CA18 är gjort av SKITHÅRDIUM men dem är inte sämre än jämförbara motorer från samma årtal. Visst, oljekylningen är undermålig original och med hård körning tillsammans med hög temperatur slutar det illa. Men det finns botemedel. smile Vet att du inte gillar min vinge, men det är väl inte riktigt relevant nu?

Ja just det, KA24DE är ett riktigt mirakel! Smäll på ett 500hästars lustgas-kit så kan vi köra låga 11or 24/7! Men det är väl så med truck-motorer... wink
Har inte sagt att amerikanerna inte kan meka med japanska bilar, inte heller att evo motorer skulle vara dåliga på något sätt.

Visst blev namnet lite lustigt i och med att europeiska S13 fick 1.8L, men spela roll vad dem heter?
Jag får gott och väl plats i min trånga lilla bil trots mina 190cm och har inget emot lite stötig fjädring, det är en sportbil och ingen glidare! cool
Min stackars hög har rullat över 15 000mil i 17år och har ingen rost i karossen. Har inte heller fått något vevlagerras... Är väl något special exemplar jag har smile

Tycker även det är lite illa att du tror att man bygger bilar på trä och bajs när du har 30års erfarenhet.. hmm

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:
s12 skrev:
Wanegardh skrev:

Ja.

okej smile vad står R:et för på din S13 ? tongue

Alla "europeiska" S13 heter egentligen RS13.
1988 kom den första S13 som var en coupe(Japan).
1989 kom nästa modell som var en hatchback(den vi har i Sverige).
Därför la dom till ett R för att skilja dom åt.

jag trodde * inte * att den första S13 tillverkades 1988 smile jag hade för mig att den första S13 kom ut 1989 tongue

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
s12 skrev:
Bullet--- , Vilken av 240 SX , 200 SX , 180 SX gillar du bäst ? och som du skulle vilja tänka dig att köpa ?

tror nog den lättaste modellen att hitta är 200:an, och även eftermarknads delar, men det är min åsikt.

okej , vilken gillar du bäst av 180 SX ? eller 240 SX ? smile

Nissan Silvia

7 120 Inlägg
4 februari 2010
s12 skrev:
Wanegardh skrev:
s12 skrev:
okej smile vad står R:et för på din S13 ? tongue

jag trodde * inte * att den första S13 tillverkades 1988 smile jag hade för mig att den första S13 kom ut 1989 tongue

1989års modell kom ut -88. Så är det med alla bilar, lanseras dem sent på året och planeras tillverkas i det "formatet" under nästkommande år så får dem också det årtalet tongue

Edit: Då 180sx har mer komponenter och motor från S14 är det en bättre bil, men svår att få tag på delar till här i Sverige smile
Senast redigerat av Aerodynamik (4 februari 2010)

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
LocKtar skrev:
alseryd skrev:
Aerodynamik skrev:
Låga 11or med lustgas? Nejdu, det är väldigt mycket önsketänkande. wink
200 och 180sx är mycket bättre bilar att bygga på. Turbomotorer och sportigare chassi!

Ja, för att alla vet ju att Nissan's 1.8 liters motor är gjord av SKITHÅRDIUM och pallar 700hästar genom en race kylare, insug och kundvagns-spoiler eller hur?

2.4 liters motorn är byggd för deras truckar, det vill säga att den är helvetes bastant, hållbar och stryktålig. Amerikanarna har ju absolut ingen kunskap överhuvudtaget med japanska bilar eller hur, dem kör ju bara 7.50 repor med 4G63 motorerna i en Eagle Talon?
Alltså kan dem ju absolut inte köra låga 11'or med lustgas i en 240SX eller hur?
Jag gillar även att alla 200SX ska EGENTLIGEN vara utrustade med 2 liters motorn men nej, ni fick en motor som käkar vevlager utav bara fan, rostar snabbare än Mercedes och dessutom är trånga och stötiga.

Fast jag antar ju bara för att jag har runt 30 års erfarenhet och kör jänk så måste det betyda att du vet oerhört mycket mer än mig på alla punkter där det gäller tryckkokare?

Sen så måste ju det vara bättre som du säger att ha ett chassie gjord av balsa trä och djuravföring, det är sportigt eller hur?
Termitvarning på G?

Snälla, väx upp.

big_smile haha

Men gud vad jag älskar min lilla rosthög!

de e bra att du älskar din S13 ha ha big_smile

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
s12 skrev:
Wanegardh skrev:

1989års modell kom ut -88. Så är det med alla bilar, lanseras dem sent på året och planeras tillverkas i det "formatet" under nästkommande år så får dem också det årtalet tongue

Edit: Då 180sx har mer komponenter och motor från S14 är det en bättre bil, men svår att få tag på delar till här i Sverige smile

tycker du att 180 SX är lika bra som 240 SX ? cool

Nissan Silvia

7 120 Inlägg
4 februari 2010
Har du ens läst vad jag skrivit? Nej, det tycker jag inte. 180sx är klart bättre! smile
Senast redigerat av Aerodynamik (4 februari 2010)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 februari 2010
Aerodynamik skrev:
Men iaf, har inte sagt att CA18 är gjort av SKITHÅRDIUM men dem är inte sämre än jämförbara motorer från samma årtal. Visst, oljekylningen är undermålig original och med hård körning tillsammans med hög temperatur slutar det illa. Men det finns botemedel. smile Vet att du inte gillar min vinge, men det är väl inte riktigt relevant nu?

Ja just det, KA24DE är ett riktigt mirakel! Smäll på ett 500hästars lustgas-kit så kan vi köra låga 11or 24/7! Men det är väl så med truck-motorer... wink
Har inte sagt att amerikanerna inte kan meka med japanska bilar, inte heller att evo motorer skulle vara dåliga på något sätt.

Visst blev namnet lite lustigt i och med att europeiska S13 fick 1.8L, men spela roll vad dem heter?
Jag får gott och väl plats i min trånga lilla bil trots mina 190cm och har inget emot lite stötig fjädring, det är en sportbil och ingen glidare! cool
Min stackars hög har rullat över 15 000mil i 17år och har ingen rost i karossen. Har inte heller fått något vevlagerras... Är väl något special exemplar jag har smile

Tycker även det är lite illa att du tror att man bygger bilar på trä och bajs när du har 30års erfarenhet.. hmm

Nu var ju jag inte nära min dator så man tager vad man haver. Och nej, CA18DET är inte direkt prima på något sätt överhuvudtaget, såvidare du inte vill ha ditt vridmoment vid 5k varv. Givetvis så har jag ingenting emot att du har din egen åsikt men större delen av vad du säger är rent löjligt långt ifrån sanningen, sen så är det så trångsynt och ensidigt att man blir nästan mörkrädd.

Du kanske borde äga mer än en bil innan du kan ens säga något när det gäller varken japanare eller någon annan bil.

Och nej jag vet, truckmotorer och andra japanska motorer utan turbo är ju definitivt inte hållbara, det är därför RB30, R26B eller t.ex M52B28 aldrig blev kända för sin hållbarhet, eller hur?
Sen så är en 200SX inte en sportbil. En sportbil kan iallafall göra 0-100 på under 6 sekunder.
Märkte just att en 200SX orginal, CA18DET gör 0-100 på 6.7 sekunder.. och det kallar du sportbil?
Mitt 1800kilos muskelstinna monster på "otroliga" 235 smoggade hästar gör ungefär samma tid, och den är "bara" 20 år äldre, minst.

Men lilla gubben då, du får gärna leka med din leksaksbil på fritiden, men faktum är ju att du borde inte försöka uttala dig om kunskap eller erfarenhet, då du saknar båda.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Har du ens läst vad jag skrivit? Nej, det tycker jag inte. 180sx är klart bättre! smile

vad va de som du inte gillar hos 240 istället för 180 ? är de bara att 240 är svår att få tag på å hitta ? eller va de delar som va svåra att få tag på ?  big_smile

Nissan Silvia

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 februari 2010
180sx i japan är samma som våran 200sx(gen 1) s13 är igentligen den mycket snygga 2 dörrars coupen(sedan) dem har i japan och USA.

Gen 1(s13)
180sx ca18
200sx ca18
s13 silvia ca18
240sx ka24
Usa´s silvia ka24

Gen 1,5(bara en liknelse, men de sista modellerna. Och endast i japan[tror jag])
200sx sr20
s13 silvia sr20

Gen 2(s14)
200sx sr20
silvia sr20
240sx ka24?

gen 3(s15)
silvia sr20

Detta är vilka modeller jag hittat/sett på filmer och på nätet, ta det med en "nypa salt" men det borde inte vara helt galet tror jag...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 februari 2010
s12 skrev:
Aerodynamik skrev:

vad va de som du inte gillar hos 240 istället för 180 ? är de bara att 240 är svår att få tag på å hitta ? eller va de delar som va svåra att få tag på ?  big_smile

Ingen turbo i 240 sx.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
180sx i japan är samma som våran 200sx(gen 1) s13 är igentligen den mycket snygga 2 dörrars coupen(sedan) dem har i japan och USA.

Gen 1(s13)
180sx ca18
200sx ca18
s13 silvia ca18
240sx ka24
Usa´s silvia ka24

Gen 1,5(bara en liknelse, men de sista modellerna. Och endast i japan[tror jag])
200sx sr20
s13 silvia sr20

Gen 2(s14)
200sx sr20
silvia sr20
240sx ka24?

gen 3(s15)
silvia sr20

Detta är vilka modeller jag hittat/sett på filmer och på nätet, ta det med en "nypa salt" men det borde inte vara helt galet tror jag...

Tack för att jag fick se de här tonguesmile

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:
s12 skrev:
Aerodynamik skrev:

Ingen turbo i 240 sx.

är de inte bra med en * sug motor * i en S13 då ? smile säger jag som har turbo i min S12a HA HA

Nissan Silvia

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 februari 2010
AcesHigh666 skrev:

Gen 1(s13)
180sx ca18
200sx ca18
s13 silvia ca18
240sx ka24
Usa´s silvia ka24

200sx sr20
s13 silvia sr20

Gen 2(s14)
200sx sr20
silvia sr20
240sx ka24?

gen 3(s15)
silvia sr20

Årtal vill vi se också.big_smile

7 120 Inlägg
4 februari 2010
Rinnegan skrev:
Nu var ju jag inte nära min dator så man tager vad man haver. Och nej, CA18DET är inte direkt prima på något sätt överhuvudtaget, såvidare du inte vill ha ditt vridmoment vid 5k varv. Givetvis så har jag ingenting emot att du har din egen åsikt men större delen av vad du säger är rent löjligt långt ifrån sanningen, sen så är det så trångsynt och ensidigt att man blir nästan mörkrädd.

Du kanske borde äga mer än en bil innan du kan ens säga något när det gäller varken japanare eller någon annan bil.

Och nej jag vet, truckmotorer och andra japanska motorer utan turbo är ju definitivt inte hållbara, det är därför RB30, R26B eller t.ex M52B28 aldrig blev kända för sin hållbarhet, eller hur?
Sen så är en 200SX inte en sportbil. En sportbil kan iallafall göra 0-100 på under 6 sekunder.
Märkte just att en 200SX orginal, CA18DET gör 0-100 på 6.7 sekunder.. och det kallar du sportbil?
Mitt 1800kilos muskelstinna monster på "otroliga" 235 smoggade hästar gör ungefär samma tid, och den är "bara" 20 år äldre, minst.

Men lilla gubben då, du får gärna leka med din leksaksbil på fritiden, men faktum är ju att du borde inte försöka uttala dig om kunskap eller erfarenhet, då du saknar båda.

Vridmoment är överskattat i lätta bilar, vår SAAB med bra mycket mer vrid är fan så mycket slöare än min härk. Om CA18 skulle vara så usel skulle inte så många bygga på den som så många gör, men det finns bättre motorer och det förnekar jag inte.
Du får gärna ge exempel på vad jag sagt som är "löjligt långt från sanningen"?

Ja, självklart finns det massa N/A motorer som står pall för överladdning. Men de klarar inte besiktningen och kräver mer arbete än vad en motor med turbo original gör.
Men det jag störde mig på var att du sa att ett lustgas kitt på en original KA24 så kör du låga 11or. Det är absurt om något!

Ja, dem är inte snabba original. Men hur många 200or är original, och hur dyrt är det med BPU trim?
Ja, ditt muskelberg är säkert en skitsnabb skapelse. Underligt att dagens sportbilar inte är byggda som den.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 februari 2010
där står mycket roligt... big_smile

http://en.wikipedia.org/wiki/S13_(Nissan_Silvia)#S13

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 077 Inlägg
4 februari 2010
Rinnegan skrev:
Aerodynamik skrev:

Hahaa jag måste bara garva, detta är för jävla roligt och läsa alltså jag trillar nästan av stolen ^^

Du om man ser till dem nya kanske den inte är det vad gäller prestanda, men och klaga på en sådan bil är ju fan bara patetiskt..
Om inte den klassas som sportbil vad klassar du lotus elise?Mazda MX5? sportbilar utan massa hästar ^^ shit vilken dubbelmoral här tongue
Sen att DU/NI går till person angrepp e ju fan bara patetiskt!!

BTW om nu Nissan 200sx skulle vara så sjukt kass som ni säger?
Förklara då för mig hur Mobne lyckats pressa 700 häst + ur den wink
med orginal vev&ramlager ;D
Senast redigerat av JDMCRAZE (4 februari 2010)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 februari 2010
Aerodynamik skrev:
Vridmoment är överskattat i lätta bilar, vår SAAB med bra mycket mer vrid är fan så mycket slöare än min härk. Om CA18 skulle vara så usel skulle inte så många bygga på den som så många gör, men det finns bättre motorer och det förnekar jag inte.
Du får gärna ge exempel på vad jag sagt som är "löjligt långt från sanningen"?

Ja, självklart finns det massa N/A motorer som står pall för överladdning. Men de klarar inte besiktningen och kräver mer arbete än vad en motor med turbo original gör.
Men det jag störde mig på var att du sa att ett lustgas kitt på en original KA24 så kör du låga 11or. Det är absurt om något!

Ja, dem är inte snabba original. Men hur många 200or är original, och hur dyrt är det med BPU trim?
Ja, ditt muskelberg är säkert en skitsnabb skapelse. Underligt att dagens sportbilar inte är byggda som den.

Och du säger att SAAB är ju byggd på samma sätt?
Klart att den är snäppet trögare, om du kollar att den ena har drivning på framhjulen och den andra har drivning på bakhjulen.. roll
Den orsaken som finns för att många bygger på CA18DET, är att det är tonåringar utan framtid, totalt insnöad på F&F och hittar en 200SX för 15k och tycker "Fan va' ballt, den ska ja' trimma till tusen hästar!".
Åh, btw, amerikanaren som blev klockad på 11.18 @ 402 med 240SX'en laddade 300hk lustgas gjord för att "boosta" vid 5400 varv.

Det som är absurt är att du slavar för att trimma din CA18DET, när för de pengarna så kan du hitta en LS1'a samt trimma den till cirka 400hk. Samt att den väger endast några kilo mer än din älskade CA18DET.

Ja, eller hur, jag menar varför ska man fortsätta bygga på V8'a konceptet, alla snabba bilar idag har ju en 1.8 liters turbosnurra, right?
Om du inte uppfattade det så pratade jag inte chassie eller elektronik per se, utan ren pure performance, vilket min smoggade V8'a verkar producera.

Hahaa jag måste bara garva, detta är för jävla roligt och läsa alltså jag trillar nästan av stolen ^^
RB30 pallar ju fan 700häst + så hur i helvete kan den inte vara hållbar då? förklara det tack

Du om man ser till dem nya kanske den inte är det vad gäller prestanda, men och klaga på en sådan bil är ju fan bara patetiskt..
Om inte den klassas som sportbil vad klassar du lotus elise?Mazda MX5? sportbilar utan massa hästar ^^ shit vilken dubbelmoral här 
Sen att DU/NI går till person angrepp e ju fan bara patetiskt!!

Det kallas sarkasm, lär dig det?
Och för det andra så pallar RB30 blocket 1400hk+, R26B vilket är wankel motorn i 787b producerade 930 sug-hästar utan något mekaniskt fel, samt att S52 motorn, med hjälp av lite överladdning pallar väl över 1000hk. Det är det jag menade, sugmotorer är hållbara, oftast mer hållbara än deras turbo partners.

Dubbelmoral?
Jag klassar varken Lotus Elise eller Mazda MX5 som sportbil. Jag klassar KANSKE Arial Atom eller Lotus Exige 400R som sportbil.

Lilla gubben, det var Aerodynamik som hoppade på oss före, det kan du notera, sen så är det inget personangrepp heller. Han är på samma mark som jag är, så säg åt din kompis innan du försöker hoppa på oss, if you would be so kind.
Senast redigerat av Rinnegan (4 februari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
där står mycket roligt... big_smile

http://en.wikipedia.org/wiki/S13_(Nissan_Silvia)#S13

de va mycket intressant måste jag säga  cool    big_smile

Nissan Silvia

500 Inlägg
4 februari 2010
OJ! Från 155hk till 600hk med endast lustgas!? En effektökning med 387%.......
DET lyfter jag på hatten för. roll

Sök