3055
Sök

Vilken kondensator skall jag ha?

4 693 Inlägg
14 april 2010
XzitXR3I skrev:
softis, då är han inte direkt så smart.
en kondensator laddas upp o temporärt lagrar energin för att snabbt kunna ge ut det. sen fylls den på under tiden den inte behöver skicka ut lika snabbt, ( enkelt förklarat).

kör du med kontinuerligt ljud och inte massa bas peakar osv , så märks det inte direkt, men om du kör med grymma peakar i ljud osv så går eventuellt första peaken bra men nästa lägre, det är där kondensator kommer in i bilden då den hjälper till att bibehålla samma spänning även under peakar genom att ge en extra skjuts då och då när det behövs.

Tänker inte säga vem det var. Men har nog vunnit fler SM än dig tongue (inget illa menat)

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 april 2010
ett batteri motsvarar väl ca 17.000 kondingar.. det finns länkar om detta. ffs.

har man en BRA installation, med ordentliga kopplingar/jord. och ett bra batteri så finns de knappast nå problem med det där systemet...

steget ska du ställa in på lp 80 gain 75% ca subsonic 30hz

har du nå inställningar på Hu? ställ dem korrekt. överdriv inte nå bassboost utan släng den i skogen om en sådan finns eller loudnessknappen =off

4 693 Inlägg
14 april 2010
Gain på 75% yikes Jag har min på 50%

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2010
Ju lägre gainratten står dessto bättre, detta förutsett att man har tillräckligt hög insignal från CD:n (har man inte det så säger jag bara skaffa en Audio Control Overdrive!).

Vart gainen ska stå lyssnar man sig till, vill ni veta hur man gör så läs Stoffes bok som det finns länkat till bland de klistrade trådarna.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
har man en bra hu så kör man då lätt gain på 75% på steget med volymen på t.ex. 57/63 max på som pioneers spelare.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
Softis skrev:

haha. ja men du är ju du.. de är för att du har så klena saker tongue kass hu osv tongue wink

stRaend
15 april 2010
pattilatti2 skrev:

har man en BRA installation, med ordentliga kopplingar/jord. och ett bra batteri så finns de knappast nå problem med det där systemet...

har du nå inställningar på Hu? ställ dem korrekt. överdriv inte nå bassboost utan släng den i skogen om en sådan finns eller loudnessknappen =off

vet inte om du syftade på mitt inlägg. men kanske inte fick fram ironin som jag ville riktigt ...... hmm

ett 70ah batteri motsvarar 800-1000F konding. så mycket har jag läst också wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
stRaend skrev:
pattilatti2 skrev:

vet inte om du syftade på mitt inlägg. men kanske inte fick fram ironin som jag ville riktigt ...... hmm

för de systemet behövs ju knappast nå som hjälper till vid toppar. de är ju inte nå "wow" system som behöver matas under dippar..

man kan ju va lite påläst och fundera på när man ska rekomendera en konding och varför. de hjälper ju till stor del att rensa t.ex. generatorljud osv. med. finns mkt fördelar och nackeldelar.. allt beroende på installation och behov.

har även läst att du rekomenderar samma så vi behöver inte tjaffsa om det smile lyfter bara fram de lite mer i tråden tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (15 april 2010)

stRaend
15 april 2010
tänkte precis skriva att jag rekommenderade det i andra inlägget roll

och ifall man har installerat korrekt så borde man inte få generatorvin? big_smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
stRaend skrev:

och ifall man har installerat korrekt så borde man inte få generatorvin? big_smile

precis. som ja sa, beroende på den övriga installationen osv. alla köper inte bra signalkablar, ordentliga jord/strömkablage. så vissa har problem med de mesta, t.ex. brus.. även om nu de inte låter för deras öron men en som lyssnar hör tongue hehe

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2010
pattilatti2 skrev:
har man en bra hu så kör man då lätt gain på 75% på steget med volymen på t.ex. 57/63 max på som pioneers spelare.

pattilatti2 skrev:
Softis skrev:

haha. ja men du är ju du.. de är för att du har så klena saker tongue kass hu osv tongue wink

Hur tänkte du nu?

Att ge ett sånt generellt svar är enligt mig ett tecken på okunskap, du kanske borde läsa Stoffe´s bok wink

Så om man har en hu som lämnar en högsignal på lågnivåutgången så att man bara behöver ha gain:en på 50% istället för 75% så har man kass hu? Inte mycket logik där om du frågar mig...

/// Kim som har sina gainrattar på stegen precis ovanför minimum (detta för att alla steg ska lämna lika mycket).

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

______________JDM______________
204 Inlägg
15 april 2010
stRaend skrev:
pattilatti2 skrev:

Det är ju ifs ointressant hur mycket energi kondingen har, när det relevanta med en konding är att den kan skicka energin snabbare än ett batteri och det är väll den stora anledningen till varför man har en konding, skulle vara kul om det finns någon som har 800 kondingar i skuffen för att han inte pallar instalera 1 batteri höhö smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
15 april 2010
stRaend skrev:

Generatorvin uppstår väll till 90% av fallen av att lågnivåkabel är felmonterad har väll inget direkt med + kabeln att göra, eller att man monterat slutsteget mot bar plåt kanske?

Så det är väll en liten myt att en kondensator ska kunna filtrera bort det när det uppstår i lågnivån ? smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

6 851 Inlägg
15 april 2010
ExtraKim skrev:
pattilatti2 skrev:

pattilatti2 skrev:
Softis skrev:

Hur tänkte du nu?

Att ge ett sånt generellt svar är enligt mig ett tecken på okunskap, du kanske borde läsa Stoffe´s bok wink

Så om man har en hu som lämnar en högsignal på lågnivåutgången så att man bara behöver ha gain:en på 50% istället för 75% så har man kass hu? Inte mycket logik där om du frågar mig...

/// Kim som har sina gainrattar på stegen precis ovanför minimum (detta för att alla steg ska lämna lika mycket).

Håller med kim i detta fallet..förstår inte hur bättre saker kräver högre gain än sämre?
Själv har jag mina ganska så lågt ställda, ca 25-30% av max och det spelar på bra för att få kass hörsel.

Generatorvin beror oftast på dålig jord. har man vettiga signal kablar och en riktigt bra jord, så ska det i princip gå att dra lågnivå brevid plus kabel utan direkta störningar. wink

stRaend
15 april 2010
Bromar skrev:
stRaend skrev:

Generatorvin uppstår väll till 90% av fallen av att lågnivåkabel är felmonterad har väll inget direkt med + kabeln att göra, eller att man monterat slutsteget mot bar plåt kanske?

Så det är väll en liten myt att en kondensator ska kunna filtrera bort det när det uppstår i lågnivån ? smile

kan även vara dålig jord till steget om jag inte är fel ute? neutral

7 281 Inlägg
15 april 2010
När ni ändå diskuterar gainnivån, hur ställer man egentligen in den till ett ljudsystem som spelar så högt att man inte bör lyssna utan hörselkåpor?

stRaend
15 april 2010
ExtraKim skrev:
pattilatti2 skrev:

pattilatti2 skrev:
Softis skrev:

Hur tänkte du nu?

Läs det fetstilta, tror det är något sådant "problem" du har då smile Man behöver nog inte ställa in exakt rätt om du har en sådan anläggning.

4 693 Inlägg
15 april 2010
Jo, eftersom att basarna sitter i samma låda smile

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
men lol...

har man ett steg med 0.2-0.5v - 5v t.ex. och en Hu med 5v så kan man i princip köra med bra signal på 75% utan problem. har kört full gain på flera steg t.ex. mitt audison 1.2k som ska ge 3000wrms 1ohm på 3000wrms pioneerbasar. på en pioneer Hu. så att göra och att det fungerar och fortfarande spelar på "rent" beror nog på lite mer än okunskap ska du se..

det beror ju helt på inställnignar man gör. man kan ha lägsta gain på steg. beroende på Hu så kommer de knappt spela 40% av kraften som den ska leverera pga. för låg gain.. (detta på hög volym på hu dvs. om ni hänger med tongue

exempel vis. 75% gain. Lp50hz 30hzsubsonic Pioneer p88 volym 57 bara att pröva... se resultatet..

2x optima yellowtop, audison 1.2k spl. pioneer 12" x2 3000wrms.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2010
Fattar inte vad du försöker säga, läst det flera gånger men fattar ändå inte...

Men om du har ett steg som klarar 5V in och har en cd som lämnar 5V med ren signal så kan du i teorin ha gainratten på minimum och ändå få ut full effekt ur steget.

Länken till Stoffe´s bok finns klistrad i detta forumet, kanske vore något att läsa igenom wink

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Sök