6478
Sök

Koppla ljus till slutsteg + fråga om strobe...

135 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
--- 1 ---
Jag har satt i lite belysning i min baslåda och min fråga är ifall det behövs ett motstånd om jag ska koppla dessa till slutsteget!?!?

Eller kan man koppla + och - direkt på slutsteget t ex. där basarnas + & - är kopplade till utan motstånd.

Jag vill att dom ska lysa när basen är igång vilket dom kommer göra ifall dom styrs via slutsteget då det blir remotekabeln till stereon som styr när dom ska lysa eller inte.

--- 2 ---

Sen undrar jag ifall man kan göra likadant med strobelampor.. stroben jag tänkte koppla in har idag en liten enhet som man skruvar på så blinkar den olika fort... Är det någon som vet om man kan köpa t ex. en blixtlampa som blinkar i takt till basens dunk?

---

pmr603
5 februari 2010
Vad du är gör så koppla inte direkt till steget + & - tillsammans chansen att du bränner utgångarna är 99,99% så gör det inte. Det finns motstånd som begränsar volt och så lyser den lika starkt alltså fullt ut även om du spelar svagt. har hört att en bil brann upp pga just det du vill och då är det inte kul om försäkringsbolaget konstaterar att det är elfel och att det är hemmabygge kan kosta dig väldigt dyrt om du har en fin pärla. MVH DJ

135 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
okej, så jag bör egentligen aldrig koppla in andra saker än just ljud(basar/högtalare) till ett slutsteg?

pmr603
5 februari 2010
Du kan koppla till en strob om du vill men se till att den inte är för mycket watt krävande i annat så kan du kolla det finns moduler för just det behovet du vill har sett på bilmässor

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 februari 2010
STOOOOPP!! Koppla INTE in lampor direkt på slutstegets utgångar, det blir inte bra! Dioder och strobar är gjorda för 12V DC (likström), utgångarna på ett slutsteg skickar ut betydligt högre spänning än så och dessutom AC (växelström). Så koppla in dig på remoten istället med ett relä imellan för att inte bränna huvudenhetens remoteutgång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök