Hjälp med att välja slutsteg,kablar och hur det ska kopplas baslåda är JBL 285 GTO 1204BPD

cool_g ***CamBone***
6 februari 2010 · 50 Inlägg

Hej på er .

Nu har jag köpt en baslåda. Men jag skulle behöva lite hjälp med att välja rätt slutsteg och kablaroch  även en överblick på hur det ska kopplas då jag inte är så kunnig på detta område.
Är tacksam för alla förslag.

Baslådan är  JBL 285 GTO 1204BPD

Spec från brl .

Basar: 12 tum.
Gummiupphängning.
Plåtchassi.
Impedans 2x4ohm.
Känslighet 93dB.
Talspole 50mm.
Frekvensområde 30-150Hz.
Effekttålighet 1200W max.
300W RMS/st.
Lådmått: Mått: (bxdxh) 905x375x320x455mm

mvh
cool

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!
stahre
6 februari 2010 ·

leta efter ett mono steg som levererar minst 600wrms i 2 ohm, kanske Audiodesign PMAX1000D eller ett U-Dimension EL-D61 (har jag själv och det är ett bra steg) båda finns på www.blekingebilradio.se

big-jepp
6 februari 2010 · 3 187 Inlägg

cool_g skrev:
Hej på er .

Nu har jag köpt en baslåda. Men jag skulle behöva lite hjälp med att välja rätt slutsteg och kablaroch  även en överblick på hur det ska kopplas då jag inte är så kunnig på detta område.
Är tacksam för alla förslag.

Baslådan är  JBL 285 GTO 1204BPD

Spec från brl .

Basar: 12 tum.
Gummiupphängning.
Plåtchassi.
Impedans 2x4ohm.
Känslighet 93dB.
Talspole 50mm.
Frekvensområde 30-150Hz.
Effekttålighet 1200W max.
300W RMS/st.
Lådmått: Mått: (bxdxh) 905x375x320x455mm

mvh
cool

det du ska köpa är i kabelväg är:
högtalar kabel från slutsteget till baslådan
ström kabel, (minst 21mm2 helst större), dras från batteriet till slutsteget, sätt en säkring vid batteriet max 30 cm ifrån.
jord kabel, ska vara lika tjock som ström kabeln. ena änden sätter du i karossen och den andra i slutsteget.
sen lågnivå kabel, från stereon till steget, (dra den inte på samma sida som strömkabeln, kan bli störningar)
och även remot kabel, gör så att steget stänger av sig;)

det var nog allt:)

Honda civic "civicen" (1993)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 februari 2010 · 8 744 Inlägg

big-jepp skrev:
det du ska köpa är i kabelväg är:
högtalar kabel från slutsteget till baslådan
ström kabel, (minst 21mm2 helst större), dras från batteriet till slutsteget, sätt en säkring vid batteriet max 30 cm ifrån.
jord kabel, ska vara lika tjock som ström kabeln. ena änden sätter du i karossen och den andra i slutsteget.
sen lågnivå kabel, från stereon till steget, (dra den inte på samma sida som strömkabeln, kan bli störningar)
och även remot kabel, gör så att steget stänger av sig;)

det var nog allt:)

Kabelstorleken ska väljas utifrån hur mycket ström steget/n drar, och så vitt jag vet så har han inget steg än. wink Sen så ang. jordkabeln så ska den sättas i en väl jordad punkt där man slipat rent från färg och annat så att man får en plåtren yta, gärna ett bältesfäste eller liknande så det sitter i tjock plåt eller en balk. Apropå remotekabel så kan en sån ligga med i lågnivåkablaget, fast det skadar inte att dra en ny separat på samma sida som strömkabeln. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
big-jepp
7 februari 2010 · 3 187 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

big-jepp skrev:
det du ska köpa är i kabelväg är:
högtalar kabel från slutsteget till baslådan
ström kabel, (minst 21mm2 helst större), dras från batteriet till slutsteget, sätt en säkring vid batteriet max 30 cm ifrån.
jord kabel, ska vara lika tjock som ström kabeln. ena änden sätter du i karossen och den andra i slutsteget.
sen lågnivå kabel, från stereon till steget, (dra den inte på samma sida som strömkabeln, kan bli störningar)
och även remot kabel, gör så att steget stänger av sig;)

det var nog allt:)

Kabelstorleken ska väljas utifrån hur mycket ström steget/n drar, och så vitt jag vet så har han inget steg än. wink Sen så ang. jordkabeln så ska den sättas i en väl jordad punkt där man slipat rent från färg och annat så att man får en plåtren yta, gärna ett bältesfäste eller liknande så det sitter i tjock plåt eller en balk. Apropå remotekabel så kan en sån ligga med i lågnivåkablaget, fast det skadar inte att dra en ny separat på samma sida som strömkabeln. smile

jo jag vet men han ska fortfarande inte köpa en för tunn strömkabel, bättre att köpa en tjock än en smal;) det är bättre att dra en egen remote sladd, men lättare att ta den som ligger i lågnivå sladden:P

Honda civic "civicen" (1993)
cool_g ***CamBone***
7 februari 2010 · 50 Inlägg

Tack för hjälpen grabbar och nu blev man lite klokare.

En kille på blocket säljer dessa ska man köra på 1500w då lär det räcka gott väll eller är jag ute o simmar :rolleyes:

rockford - punch 301x 900W peak
rockford - punch 501x 1500W peak

annars lär det kanske bli U-Dimension EL-D61 den verkade helt skön och bra pris.

Då ska vi se om jag har hajat lite.
ska köpa 1 strömkabel större än 21mm2 som ska från steget till batteriet och det ska sitta en säkring på kabeln en bit från batteriet. 
Fråga: Hur stor säkring ska jag ha.

En lågnivå kabeln från steget till stereon. spelar det roll hur tjock den är?
Och remote det är bara en vanlig kabel som ska från steget till stereon.

Jord kabeln ska den från steget till en jordad punkt bara eller. ska även slipa och göra rent där jag jordar den.

och sist kablar som ska från steget till baslådan. spelar det roll hur tjocka dom är?

hoppas jag inte är för besvärligt nu :P=)

mvh
cool

Senast redigerat av cool_g (7 februari 2010)

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!
big-jepp
7 februari 2010 · 3 187 Inlägg

cool_g skrev:
Tack för hjälpen grabbar och nu blev man lite klokare.

En kille på blocket säljer dessa ska man köra på 1500w då lär det räcka gott väll eller är jag ute o simmar roll

rockford - punch 301x 900W peak
rockford - punch 501x 1500W peak

annars lär det kanske bli U-Dimension EL-D61 den verkade helt skön och bra pris.

Då ska vi se om jag har hajat lite.
ska köpa 1 strömkabel större än 21mm2 som ska från steget till batteriet och det ska sitta en säkring på kabeln en bit från batteriet. 
Fråga: Hur stor säkring ska jag ha.

En lågnivå kabeln från steget till stereon. spelar det roll hur tjock den är?
Och remote det är bara en vanlig kabel som ska från steget till stereon.

Jord kabeln ska den från steget till en jordad punkt bara eller. ska även slipa och göra rent där jag jordar den.

och sist kablar som ska från steget till baslådan. spelar det roll hur tjocka dom är?

hoppas jag inte är för besvärligt nu tonguesmile

mvh
cool

kör på detta steget:) rockford - punch 501x 1500W peak
det kommer kunna driva upp din högtalare bra:)

angående strömkabeln så tycker jag du ska köpa en grövre än 21mm2, typ 32mm2, desto tjokare kablar desto bättre, sen om du skulle vilja uppgradera ditt ljud så slipper du byta kabeln igen:P
jord kabeln ja helt rätt, ett bra ställe brukar vara bältesfästet.
lågnivå, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 98,4702%29   artikel nummret om inte länken fungerar är 108498
en sådan fungerar bra:) sitter även en remote kabel på den:)

Honda civic "civicen" (1993)
cool_g ***CamBone***
9 februari 2010 · 50 Inlägg

Nu är det bestämd det blir nog U-Dimension EL-D61 som steg så tackar  stahre för förslaget.

Nu undrar jag om jag kan köpa kablar från biltema den har art nr 84-549 o kostar 500 kr

Jordningskabel: 21 mm², utv. Ø: 11 mm, längd: 1 m.
Strömkabel: 21 mm², utv. Ø: 11 mm, längd: 6 m.
Högtalarkabel: 4 x 2 mm, utv. Ø: 2 x 5 mm längd: 5 m.
AGU-hållare med säkring + 80 A. 

Skulle det funka bra med den eller måste jag ha 32mm2 som ström och jord. jag har tänkt att längre fram uppgradera framsystemet med nya element  och slutsteg med det har man helt egna kablar till eller.

mvh
cool

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!
stahre
9 februari 2010 ·

cool_g skrev:
Nu är det bestämd det blir nog U-Dimension EL-D61 som steg så tackar  stahre för förslaget.

Nu undrar jag om jag kan köpa kablar från biltema den har art nr 84-549 o kostar 500 kr

Jordningskabel: 21 mm², utv. Ø: 11 mm, längd: 1 m.
Strömkabel: 21 mm², utv. Ø: 11 mm, längd: 6 m.
Högtalarkabel: 4 x 2 mm, utv. Ø: 2 x 5 mm längd: 5 m.
AGU-hållare med säkring + 80 A. 

Skulle det funka bra med den eller måste jag ha 32mm2 som ström och jord. jag har tänkt att längre fram uppgradera framsystemet med nya element  och slutsteg med det har man helt egna kablar till eller.

mvh
cool

Du blir inte missnöjd med steget. Biltemas kit funkar bra, jag har kört på det själv. 21mm2 räcker bra till det steget. Sen beror du på om du drar ny strömkabel/jord till ditt framtida steg, ska du dela den ström du redan har dragen med ett block skulle jag nog köra på 35mm2, beroende på vad ditt andra steg kräver för ström dvs. Men kör du separat ström till det så räcker 21mm2 bra.

Det enda dåliga jag tycker med detta steg är att det bara finns anslutning till jord o ström för 16mm2, men det är ju inga problem egentligen. Atingen köper du strömförminskare (biltema har) från 21mm2 till 16mm2 eller så skalar du av lite kardeller från kabel, viktigt då att det inte sticker ut några lösa trådar från kabel ut från anslutningen.
Lycka till big_smile

cool_g ***CamBone***
9 februari 2010 · 50 Inlägg

Hej nu är jag här igen och funderar. Pratade med Blekinge bilradio och dom föreslog


http://www.blekingebilradio.se/?categor … %C3%B64006

vad är det för skillnad mellan den och El-D61 ?

Och jag slår på biltemas kit smile

vh
cool

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!
stahre
9 februari 2010 ·

cool_g skrev:
Hej nu är jag här igen och funderar. Pratade med Blekinge bilradio och dom föreslog


http://www.blekingebilradio.se/?categor … %C3%B64006

vad är det för skillnad mellan den och El-D61 ?

Och jag slår på biltemas kit smile

vh
cool

Det är ett bra steg det med! Lite mer pulver i det, men det drar antagligen lite mer ström. Kvittar vilket du tar, men dragster steget är ju mer kraft i!
Ska du beställa från blekingebilradio.se så tycker jag du lika bra kan köpa kabelkit därifrån, Hollywood CCA44 21mm2 eller Hollywood CCA24 21mm2 för samma pengar som från biltema smile (inte för att det är nåt fel på biltemas, men kanske snäppet bättre från hollywood...)

cool_g ***CamBone***
9 februari 2010 · 50 Inlägg

Nu har allt klarnat för mig och det känns mycket bättre nu smile

Det blir nog dragster.
köper även kablarna därifrån.

Ska bli kul att sitta och fixa ihop allt big_smile


Tack för all hjälp jag har fått från er, ni vart bra hjälpsamma cool

Peace

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!
Pekkan1
21 augusti 2013 · 97 Inlägg

förnyar och lånar forumet!
Jag har en 15" bas MDS LF15-300på 8 ohm och 300w men då undrar jag vad för slutsteg jag ska ha är snål, så helst beggat! och hur den ska monteras och hur man ska bygga lådan ?

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang