7106
Sök

Solfilm

607 Inlägg
27 maj 2006
Trådstartare
Jag undrar om det är lagligt att solfilma framsidorutorna med rökfilm ?

Brynäs tigers

1 079 Inlägg
27 maj 2006
Du får inte ha nån solfilm alls på framrutorna men skaffa besiktningsrutor eller ta av solfilmen före besiktning, ger bra träning på att solfilma hehe. Jag brukar ta av solfilmen, men ska proffstona fram med då blir det till att byta rutor vid varje besiktning. Tycker den här regeln är lite förlagd många av dagens bilar har så välvda rutor så man ser knappt föraren ändå.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

8 156 Inlägg
28 maj 2006
Så länge ljusinsläppet är mer än 75% (har jag för mig) så går det bra. Men det är ungefär vad sidorutor släpper igenom från fabrik, utan några extra toning. Så du lär inte kunna få det lagligt med rökfärgad solfilm.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Kejsare
547 Inlägg
28 maj 2006
Phaetoon har alldeles rätt, rutor i förarens siktfält ska ha ett ljusgenomsläpp av minst 75%

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

4 824 Inlägg
28 maj 2006
YööA skrev:
Jag undrar om det är lagligt att solfilma framsidorutorna med rökfilm ?

Det finns mängder med trådar angående toning då det kommer upp ett par trådar i månaden angående hur mörkt man får ha det o.s.v. om man använder SÖK funktionen.
Här är en länk om vad det är som gäller angående toning www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 161 Inlägg
28 maj 2006
ja tycker de ä en lite löjlig lag för man får ju ha hur mörka solglasögon på sej som man vill så varför inte toning egentligen?

1 079 Inlägg
28 maj 2006
Har fått förklarat för mig att du ska kunna se föraren i bilarna och få ögonkontakt så man kan eventuellt se om föraren upptäckt dig, med andra ord kunna "läsa av" situationen. Det har alltså inte så mkt med att göra att ditt seende förändras. Men i vilket fall så många av dagens bilar har så pass välvda rutor så det är svårt att se in i dom ändå även om de inte har solfilm, jag kör med lätt tonat fram bilen ser så naken ut utan solfilm fram. Det är såpass många som kör med lätt tonat fram så man blir lätt en i mängden.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök