fredriq skrev:
nitrox skrev:
Jag skulle dock avråda dig från allt som har med denna motor att göra. värre skit får man faktist leta efter.
Min bil har gått 22k mil och den läker olja saknar oljetryck går ojämt drar ruskiga mängder soppa är slö och blabla bla. ja som sagt köp inte om du vill slippa problem. reservdelarna är dessutom svindyra
En underhållen 2,6 eller 2,8 har garanterat inte de problemen!
Vart läcker den olja?
Inte helt ovanligt att ventilkåpspackningarna behöver bytas med åren, brukar samlas olja i V´t då.
Även reducerventiler för oljetrycket är vanligt att få byta när de gått en bit, sitter i bakkant på toppen och ger upphov till knackande när de inte fungerar. Är inga större pengar!
Om den går ojämt och drar mycket soppa är väl någon givare kass, tex lambdasond eller motortempgivare, det har ju alla motorer!
Att delarna är så dyra vet jag inte om jag kan hålla med om, köpte kamremssats, vattenpump, tändsift, oljefilter, luftfilter och multirem för runt 2400 kr från tyska autoteile.cn
Väldigt tacksam motor att byta kamrem på, iaf i C4-karossen, där behöver man inte riva bort en pryl framför motorn!