Var ute och körde igår med bilen och var tvungen att använda lite spolarvätska (lampan om låg nivå lyste) och det slutade aldrig att spruta och torkarna går inte längre att stänga av!
Var ute och körde igår med bilen och var tvungen att använda lite spolarvätska (lampan om låg nivå lyste) och det slutade aldrig att spruta och torkarna går inte längre att stänga av!
Någon som har en aning av vad felet är?
MvH
Brytaren till "wash" på spaken som har gett upp (konstant kontakt), om jag får gissa.
Något som är svårt/dyrt att fixa om man gör det själv?
Det är en kåpa rundt rattstammen som måste av. Sen måste du mäta upp att det verkligen är brytaren i spaken som är problemet. Sen hittar du nog en bättre begagnad på en skrot som du kan byta med.
Du kan ju ta lös kåpan som är runt ratten, 2 skruvar uppe och två skruvar under, sedan bara koppla bort spaken och titta om det slutar. Du behöver inte ta bort ratten. Bara vrida på den så kommer du åt dom två skruvarna till torkararmen.
Som Kavli säger: Spaken felar. Lätt att kolla/demontera. Ryck ur anslutning till spaken och slutar de då har du problemet. Finns på skroten för en billig penning. prova att söka på www.bildelsbasen.se så ser du priser och tillgänglighet.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dålig jord på kontaktblecken bakom vänster strålkastare brukar det vara om torkarna inte går att stänga av. Det KAN även vara intervallrelät som spökar, sitter i elcentralen långt bak till vänster, svart rektangulärt med 6 stift ( samma utformning som bränslepumpsrelät) Men kolla jordkablarna/blecket först.
Som 240bns säger så är det troligtvis jorden. När jag bytte till vita blinkers fram på min gamla 740 kom jag emot jordkabeln vänster fram, så när jag startade bilen gick torkarna utan att de gick att stänga av
Hej. har nu testat att dra en annan jord som jag vet funkar till sladdarna "på" skärmen vid luftfiltret, utan bra resultat samt hittar relät till intervall torkningen.
öppnade det och kollade men va inte bränt eller nåt testade att slå på strömmen med det ur och det spolade men inte torkade..
Hur ser det ut vid jordblecket och jordkablarna då?? Du får nog ta och kika på att inte någon kabel har släppt eller gått av och ta loss de jordkablar som sitter där och göra rent riktigt och byta ut de kabelskor som ser ut att ha gjort sitt om det är ärg/oxiderat eller rost. Om du vill testa att byta intervallrelät så passar relät ifrån både 240 och 740 också,
Bara två ? Okej, tycker det borde sitta iaf 4st där? :S Jag kom just på att du har ju turbo, då är det lite omvänst så jordpunkten för torkarmotorn och spolarpumparna sitter på högra sidan istället för vänster.