El fel - Blinkande stereo

Tobz
8 februari 2010 · 19 Inlägg

Tjena, nu är jag tillbaks med ännu ett problem med min VW Golf III GT -92. Har precis bytt till stereo till denna: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 91,4686%29

Innan hade jag en gammal bandspelare med radio som fungerade, men på senaste tiden märkte jag att ibland har displayen slutat lysa men musiken har fortsatt (Har bara haft bilen ungefär en månad). Först trodde jag det var som Swedenrockers skrev i en annan tråd här på forumet:

Du får gärna skriva vad du har för bil och stereo samt om du köpt färdig adapter för inkopplingen.
Men man kan misstänka att du har en glappande jordpunkt alternativt så är stereons jordkabel inkopplad på en kabel som har spänning vid påvriden tändning (gäller inte om du har inkopplad antennsladd). Finns hur mycket som helst som kan strula men det är ju svårt att hjälpa till när man inte får så mycket info.

Det visade sig att det inte var så, jag provade med antennkabeln och det blev inte bättre. Men nu har jag märkt att det är en del kapade kablar bakom stereon så har tejpat alla jag kunde hitta. Innan jag tejpade kablarna fungerade stereon klockrent med tändningen/lyset igång, men INTE när man startar bilen. Då börjar stereon bara blinka och går inte ens stänga av.
Nu när kablarna är tejpade fungerar den lite som den känner för, spelar musik ibland och blinkar ibland.

Jag tror att det är något glapp någonstans (vilket verkar konstigt eftersom det fungerar när bilen är avstängd och även med gamla "stereon") men jag kan som sagt inte mycket om bilar/el så, vad tror ni det kan vara?

Tobz
8 februari 2010 · 19 Inlägg

Om det är glapp där, kan det då vara så att den fungerar med tändningen på fast inte sen med bilen igång?
Förstod inte riktigt "Sitter kablarna ihop med kabelskor eller är de endast tvinnade och tejpade?", från stereon är det en jävla massa kablar, 2st stora grejer där kablarna går ihop hur som helst. Det hänger en del kablar här och där, de har jag tejpat. Det är också konstigt att den gamla stereon spelade musik hela tiden, utan problem. smile

Tobz
8 februari 2010 · 19 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Därav min misstanke om att det inte är endast ett fel.

Några förslag, såhär utan att veta något, vad som kan tyckas vara fel? (Tänkte om du hört om liknande problem).

Swedenrockers skrev:
De kablar som var bakom stereon, var de ihopkopplade seriöst eller var de endast tvinnade och tejpade?

De kablar som går ihop ser ut att vara seriösa men det jag menar är att en del kablar är avklippta och bara hänger där som jag antar att de inte ska göra. Förutom dessa skulle jag kunna tänka mig att det är orginal. Känns som att det kan ha gjorts vad som helst med den här bilen...

Swedenrockers skrev:
Nja, inte nödvändigtvis, det beror ju på var den tog sin matning ifrån. Var den gamla kopplad över tändning eller var du tvungen att sätta på/stänga av den med sin egna knapp?

Jag har inte kopplat om något alls där bakom, bara kopplat in den nya stereon med de 2 feta grejerna (har inte antennkabel i nu eftersom den inte passade nya stereon), kan det vara så att den nya stereon kräver mer ström än den gamla och den inte räcker till på något sätt när bilen är igång?

Tobz
8 februari 2010 · 19 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Tändkontakten, kablage, jordpunkter.

Okey, får fixa hjälp att kolla upp det.

Swedenrockers skrev:
Okej, vad var det för radio du tog ur? Original?

Kan inte garantera att det var orginal stereon, är 11:e ägaren på bilen men stereon satt riktigt jävla hårt så det är mycket möjligt.

Swedenrockers skrev:
Det kan vara så att den gamla tog sin arbetsström från konstantplusen och den nya tar sin arbetsström från tändningsplus eller vice versa. Just det där med att radion inte fungerar med bilen igång tyder endera på att spänningen sjunker i matningskablarna eller att jordpunkten glappar och gör att det matas in backström från en annan förbrukare som är jordad på samma punkt som stereon. Testa med en lös jordkabel mellan batteri och stereons chassie.

Detta skulle jag inte klara av att testa själv, så får vänta tills i helgen.
Tack för hjälpen!

Flera tips är självklart välkommna wink

Senast redigerat av Tobz (8 februari 2010)

Tobz
14 februari 2010 · 19 Inlägg

Tackar Swedenrockers för alla tips, problemet är nu löst och det var inget jordfel. Det var några kablar som var konstigt kopplade, så har fått hjälp nu att koppla om några och så var problemet löst. Antar att det var kabeln som ska ge ström när motorn är igång (tänkte ifall någon får samma problem).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang