6941
Sök

Ny större bas, Skulle mitt monoblock (u-dimension EL-D61) palla driva tex. RE SRx 15" eller SE15d4?

stahre
8 februari 2010
Trådstartare
Tja. Har börjat kika efter 1 ny bas istället för dom jag har idag. Vill ha en bas som kan spela högre o kraftigare än mina mpact 2710, fast ändå låta bra. Då har jag sneglat en del på RE audio eftersom dom får så bra kritik överallt.
Har inte överjävligt med pengar nu så skulle helst se att jag slipper köpa ett nytt steg också.
Mitt steg ska ge 300wrms @ 4Ohm 0ch 600wrms @ 2Ohm., så en bas efter dessa siffror skulle vara bra.
Samma bil en volvo 850 och som sagt HÖGT, DJUPT men ändå låta bra.

Har kollat på
RE Audio srX 15D4 och RE Audio SE 15D4 (stor skillnad på dessa?) eller kanske en 12" i samma serie?
Priset ska helst ligga runt 3 lakan och ska passa i portad låda.

Mvh Stahre

1 523 Inlägg
8 februari 2010
jag gillar srx basen:D kommer nog spela bättre med det änm vad du kommer göra för den andra för se basen vill nog ha mer effekt:P

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 februari 2010
Ja har en nyare SR15D4 liggandes som ja inte kommer använda då den gamle sr-basen inte vill tröttna trots mkt spelande.
1200kr hade ja tänkt mig för den. spelad mellan 10-20h ungefär o i bra skick.

Tror inte ditt steg kommer ha svårigheter o driva denna basen iaf.
Enda skillnaden mellan SRX o denna SR som ja fått förklarat är att det sitter annan kåpa bak på magneten. annars är det samma.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stahre
8 februari 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Ja har en nyare SR15D4 liggandes som ja inte kommer använda då den gamle sr-basen inte vill tröttna trots mkt spelande.

Enda skillnaden mellan SRX o denna SR som ja fått förklarat är att det sitter annan kåpa bak på magneten. annars är det samma.

Okej det låter helt klart intressant, hur högt spelar denna, och vad för låda, avstämning har du haft till den?
Förmodar att den spelar mer brutalt än dom jag har idag...?

1 523 Inlägg
8 februari 2010
du kommer bli nöjd med den basen:)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 februari 2010
stahre skrev:
Frippe_L skrev:

Okej det låter helt klart intressant, hur högt spelar denna, och vad för låda, avstämning har du haft till den?
Förmodar att den spelar mer brutalt än dom jag har idag...?

Min låda i saaben är på 85L totalt och en 6" aeroport med ca 15-20cm rör plus trattar minns inte exakt vilket av rören ja bestämde mig för ja testade lite olika, kortare rör spelade högre med kortare rör men lät inte lika gött till musik mer än techno med hård bas typ och jag lyssnar på mkt blandad musik så den fick bli ett mellanting .spelar runt 138-140db med nåt med djupbas i fast bilen spelar högst runt 50hz, avstämningen på denna lådan har ja inte exakt koll på men 40hz nånstans skulle ja tro.

75L o en slotport på 150cm2 o 30cm lång är ett annat alternativ som en del använder.

Team-leader för Team1

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
8 februari 2010
lyssnade så sent i frippes bil i fredags kväll... o håller helt o hållet med han smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 februari 2010
Stickan skrev:
lyssnade så sent i frippes bil i fredags kväll... o håller helt o hållet med han smile

Tackar, ja det funkar till det mesta, visst baskaggen i dimmu borgir låtar är väl inte helt klockren men 200bpm o ett äldre mutant monoblock är inte den bästa förutsättningen men till annan musik låter det klart godkänt.

Team-leader för Team1

Sök