Bygger egna isdäck =)

loop
12 februari 2012 · 297 Inlägg

Idag dök det upp ett problem som varit minimalt innan. Det började gå sämre att köra och folk började komma ikapp. Lite märkligt. Men när jag bytte däck så visade det sig att bara 15 resp 25 av 40 nabbar var hela, de andra hade gått av vid muttern. Tidigare så har kanske en två gått av.

Mattias-M
12 februari 2012 · 309 Inlägg

annan kvalité på stålet? eller för långa?

''low is a lifestyle''
Audi S2 (1994)
loop
12 februari 2012 · 297 Inlägg

8.8 kvalite. Kanske 12-15mm utstick. De böjer sig inte alls utan går verkligen av. Då jag kör framhjulsdrift och bara har dem på framdäcken, så funderar jag på om det blir för stor belastning per bult. Det var ganska mycket snö på banan idag också, så det blev ryckigare än vanligt typ.

Tonycrona
13 februari 2012 · 400 Inlägg

8.8 är de rostfritt lr?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
13 februari 2012 · 400 Inlägg

loop skrev:
Ju mer gummi det är desto mer finns det att vicka i. Mindre gummi innebär att de sitter stummare. Skulle gissa att det är under 1cm gummi i mina.
ca 3min in i denna så syns min Fiesta http://www.youtube.com/watch?v=qkGpmE33 … ature=plcp
Porschen hade också hemmagjorda däck.

Tror de är därför dom går av, för lite gummi.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
loop
13 februari 2012 · 297 Inlägg

8.8 är den vanligaste kvaliten på skruv.

Fast varför har jag inte haft problemet med att de går av tidigare då? Fiestadäcken har ingen gått av på, trots mer utstick, lite gummi och mer användning. Det är samma kvalite också. Jag tror det blir högre belastning för att det är färre nabbar och att de inte är koniskt slipade. Och en Mitsubishi Colt på 74hk och en Fiesta på 72hk är ganska lika bilar.

Har det aldrig gått av några för er?

Tonycrona
13 februari 2012 · 400 Inlägg

gick av 1 för mig för att jag körde på åkern, lr hela bulten försvann, vet inte om jag kan ha glömt mutter lr vad fan som hände, skulle kört slang. mina var inte slipade, men kör ju rostfritt, mycket snack om att inte rostfritt är lika starka, men tror dom är mycket starkare, men vad vet jag,P går på känslan, ska göra nya däck snart av mina gamla isdäck som ja körde slut alla dubbarna på i skogen;P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Bensinskallen P o r s c h e
13 februari 2012 · 1 700 Inlägg

Tonycrona skrev:
8.8 är de rostfritt lr?

Nä det anger bara "kvalitén". Sen om det anger styvhet eller vad det är vet jag inte...

Rostfritt råder det lite delade meningar om beroende på vem man pratar med. T.ex. rostfria grenrör från kina etc brukar ju spricka, och det kopplar många ihop med att materialet är hårdare.

Men enligt min käre vän som läst till svetsare så ska rostfritt vara segare än vanligt svart, alltså inte mer benäget att spricka

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
ADiKO MolnbyPerformance
13 februari 2012 · 365 Inlägg

Här mitt bidrag! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126133/126133-2104334e43f8a50987c47a89675a12a3.jpg
snekapade m6 vagnsbult med cirka 10mm utstick från mutter. funka bra tre varv sen börja dem läcka. Har slang i nu men inte testat dem än tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Volvo_Peppe Nattarbetare
14 februari 2012 · 137 Inlägg

Vi hade problem i helgen, 3 av 4 däck gick åt h*lvete. Som KHRacing sa måste låsmutter användas, våra skruvades ut när vi använde loctite...
   På ett av däcken drogs slangen runt av fälgen medans däcket hade motstånd... vilket resulterade i att ventilen på slangen slets av när slangen sedan greppade i däcket igen...

sad

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
Jimen
14 februari 2012 · 30 Inlägg

Hej!

Jag och pappa har gjort egna isdäck till crossarna med självborrande montageskruv, 4,2 mm fram och 5,5 mm bak. Detta har fungerat jättebra då vi kör minst lika fort som dom med riktiga däck... Jag har även provat att köra på en åker med tjäle i och allt ser ut som innan smile Vi tänkte nu prova skuva dubb i några gamla isdäck som inte duger längre. tanken är då att dra i 5.5 mm skruv på samma ställe som de gamla dubbarna satt i. Kan återkomma med resultat om någon är intreserad smile

Senast redigerat av Jimen (16 februari 2012)

MVH Jim
Donic
14 februari 2012 · 315 Inlägg

Jimen skrev:
Hej!

Jag och pappa har gjort egna isdäck till crossarna med självborrande montageskruv, 4,2 mm fram och 5,5 mm bak. Detta har fungerat jättebra då vi kör minst lika fort som dom med riktiga däck... Jag har även provat att köra på en åker med tjäle i och allt ser ut som innan smile Vi tänkte nu prova skuva dubb i några gamla isdäck som inte duger längre. tanken är då att dra i 5.5 mm skruv på samma ställe som de gamla dubbarna satt i. Kan återkomma med resultat om någon är intreserad smile

MVH Jim

alltid trevligt med bilder i trådar smile.

KHRacing
14 februari 2012 ·

Jimen skrev:
Hej!

Jag och pappa har gjort egna isdäck till crossarna med självborrande montageskruv, 4,2 mm fram och 5,5 mm bak. Detta har fungerat jättebra då vi kör minst lika fort som dom med riktiga däck... Jag har även provat att köra på en åker med tjäle i och allt ser ut som innan smile Vi tänkte nu prova skuva dubb i några gamla isdäck som inte duger längre. tanken är då att dra i 5.5 mm skruv på samma ställe som de gamla dubbarna satt i. Kan återkomma med resultat om någon är intreserad smile

MVH Jim

Vill med se bilder.

jag byggde med 4,2 i framdäcket & 6,3 i bakdäcket på min FIDDY med 150cc motor på knappt 12hk.
den orkar inte ens sprätta på isen, men varken 4,2 eller 5,0 eller 5,5 skruvar höll i bakdäcket så det fick alltså bli 6,3x25 bak.

4,2 och 5,0 & 5,5 böjde sig alltså, inte en enda som gick sönder.

Jimen
15 februari 2012 · 30 Inlägg

Kan försöka fixa bilder på crossdäcken idag smile Kom på att ja glömde skriva att dom nya däcken vi ska göra är gamla rallydäck, till bil alltså smile

Senast redigerat av Jimen (16 februari 2012)

MVH Jim
Jimen
15 februari 2012 · 30 Inlägg

Hej igen!

Här kommer lite bilder på däcken smile

http://forumbilder.se/images/535201263051P3206.jpg

Bak:

http://forumbilder.se/images/be5201263247P696a.jpg

Fram:

http://forumbilder.se/images/6f5201263332Pc00e.jpg

Fram igen:

http://forumbilder.se/images/095201263510P0283.jpg

Pinsamt dåliga bilder men de får ni stå ut med... smile

Senast redigerat av Jimen (16 februari 2012)

MVH Jim
strandberg31
15 februari 2012 · 2 419 Inlägg

Som på de två sista bilderna har en polare gjort! funkade fint!! till en 250 2t men blir ju en helt annan sak om man bara drar i dem utifrån!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
KHRacing
15 februari 2012 ·

Kan iaf tipsa om att ej använda självborrande skruv. för då drar borrspetsen sönder den del utav gummit som sedan skruvens gängor skall greppa i.

Jimen
15 februari 2012 · 30 Inlägg

Alla skruv är skruvade inifrån med förborrade hål på ca 3mm för att träffa klacken. Bak är dock kapade för vi hittade inga i rätt längd. Vi har använt självborrande skruv och detta har som sagt funkat i 2 säsonger på både is och gärde. Crossarna är CR125 och YZ250, bägge 2t. smile

Senast redigerat av Jimen (16 februari 2012)

MVH Jim
Bensinskallen P o r s c h e
15 februari 2012 · 1 700 Inlägg

Jimen skrev:
Alla skruv är skruvade inifrån med förborrade hål på ca 3mm för att träffa klacken. Bak är dock kapade för vi hittade inga i rätt längd. Vi har använt självborrande skruv och detta har som sagt funkat i 2 säsonger på både is och gärde. Crossarna är CR125 och YZ250, bägge 2t. smile

MVH Jim

Har ni på något lim på skruvarna, eller drar ni bara i dom?

Tror ett bra lim som fäster i gummit kan vara jävligt bra för att stabilisera...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
strandberg31
15 februari 2012 · 2 419 Inlägg
Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang