3912
Sök

Bygger egna isdäck =)

KHRacing
15 februari 2012
Bensinskallen skrev:
Jimen skrev:
Alla skruv är skruvade inifrån med förborrade hål på ca 3mm för att träffa klacken. Bak är dock kapade för vi hittade inga i rätt längd. Vi har använt självborrande skruv och detta har som sagt funkat i 2 säsonger på både is och gärde. Crossarna är CR125 och YZ250, bägge 2t. smile

MVH Jim

Har ni på något lim på skruvarna, eller drar ni bara i dom?

Tror ett bra lim som fäster i gummit kan vara jävligt bra för att stabilisera...

har testat lite olika alernativ av "flexibla" lim, inget verkar funka, enda som funkar är en hemlig blandning som ej går att få tag på.

man skall dra i skruvarna innefrån o bara precis i bottem, alltså inte alls "dra fast dem". då går ju "gängan" sönder...

195 Inlägg
15 februari 2012
KHRacing skrev:
Bensinskallen skrev:
Jimen skrev:
Alla skruv är skruvade inifrån med förborrade hål på ca 3mm för att träffa klacken. Bak är dock kapade för vi hittade inga i rätt längd. Vi har använt självborrande skruv och detta har som sagt funkat i 2 säsonger på både is och gärde. Crossarna är CR125 och YZ250, bägge 2t. smile

MVH Jim

Tror ett bra lim som fäster i gummit kan vara jävligt bra för att stabilisera...

har testat lite olika alernativ av "flexibla" lim, inget verkar funka, enda som funkar är en hemlig blandning som ej går att få tag på.

man skall dra i skruvarna innefrån o bara precis i bottem, alltså inte alls "dra fast dem". då går ju "gängan" sönder...

Det finns ett lim som heter Tec 7.
Vi snickare brukar använda detta till att limma fast alla möjliga grejer. Det är flexibelt och sitter sjukt hårt. Finns att köpa på de flesta byggvaruhandlar. Det kanske skulle va nått?

30 Inlägg
16 februari 2012
Bensinskallen skrev:
Jimen skrev:

MVH Jim

Nej vi använde inget lim smile
Senast redigerat av Jimen (16 februari 2012)

MVH Jim

32 Inlägg
19 februari 2012
Så här blev mina isdäck. Gjorda på 740 reservhjul då de är smalare och inte någon kord i heller så var lättare att jobba med. Ca: 100st snedkapade m6 i vardera däck. Tätade med någon lim/tätningsmedel vi använder på jobbet till att täta dörrplåtar på läckande Skodor:P Körde 3-4 timmar i princip konstant körning igår och det funkade hur bra som helst och de läcker inte heller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63357/63357-fa9215740d2b01e0bb7c7045ac5d8de5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63357/63357-eafa620ae288684b765e5d0fbad98e02.jpg

403 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Fint, du kör utan slang lr?

32 Inlägg
20 februari 2012
Tonycrona skrev:
Fint, du kör utan slang lr?

Ja jag kör utan slang:)

4 260 Inlägg
20 februari 2012
Byggde isdäck till en mc i helgen. Har inga bilder just nu men för dom som vill bygga till mcn så är det enkelt. Vi köpte 2 st enduro/crossdäck på biltema och 600 skruvar med försänkt skalle(torx). Sedan förborrade vi i varje dubb/nabb. Smetade på lite silicon på skruvarna och drog fast dom. Tog ca 4 timmar totalt men vi gjorde jobbet inne i polarens rum och hade därför ganska dålig belysning och ingen arbetsbänk osv.

Resultatet blev riktigt bra! Hade kanske 3-4 mm utstick och det fungerade skitbra!

Allt detta kostade ganska långt under 1000 kr. Tror vi la 800kr och några öl totalt. MEn då var det 2 nya däck, om man har några gamla att skruva i så är det skruv för 90 kr och silicon. Vi använde 4x25 skruvar. Och original slang i däcket på en 650cc motorcykel.

812 Inlägg
3 mars 2012
så här gjorde jag till min gokart, ca 700 st montageskruv

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/283/283-f17814804cfda78643677084783052f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/283/283-d7db56cfaa94ac728373369ea3bbecdc.jpg

KHRacing
3 mars 2012
http://forumbilder.se/thumbs/c4201294712PMc557.jpg

168 Inlägg
20 januari 2013
har precis börjat göra egna däck och
använder mig utav m6x30 vagnsbult som ska kortas ned så utsticket är cirka 10mm. kör ganska feta brickor på både in/utsida.

frågan lyder vad kör ni för borrstorlek? provade mig fram från en 5a och slutade på en 7a innan det var möjligt att få genom bultarna.

är silikon det bästa för att täta? tänkte prova ett limm från Karl hedin som ska klara av att hålla i 500kg, som visa detta lim på butiken. limmade fast en vinkel på en plywood och gick fan inte att få lös den. bröt sönder ett stort hål i plywooden.  återkommer med namn.

borde väl kunna täta och hålla fast bultarna rejält? lite mer stadga

KHRacing
20 januari 2013
borrade 7mm för M6 bultar. mina första bil-isdäck hade M6x30 butar som synes i tråden. men det funkade inte alls bra. så vi klippte av alla bultarna med en stor bultsax strax ovanför låsmuttern & då vart det ett SATANS grepp rent sagt, bultsaxens utformning gör att om du sätter saxens tänder intill muttern så dras saxen uppåt när du trycker igen den & du fr en perfekt "isdubb".

Thedriftking
20 januari 2013
Jag testade att göra egna.. Tröttnade och de va skit.

Köpte 6st fulldubbade SM däck av min syster (från deras Grp.h 240)
Mycket mer värt anser jag.

Kostar inte mkt, nu kan man ju fynda på blocket för 500:- st..

297 Inlägg
20 januari 2013
mina hembyggen kostar ca 100kr däcket. Och jag hittar aldrig några billiga i de här trakterna.

Thedriftking
20 januari 2013
Har man råd med bil/delar/bensin/försäkring m.m så har man nog råd med beg isdäck.

297 Inlägg
21 januari 2013
Din verklighet kanske. I min verklighet så funkar hembyggda isdäck skitbra och är billigare. Sen så föredrar jag kreativitet framför plånbokslösningar.

Thedriftking
21 januari 2013
loop skrev:
Din verklighet kanske. I min verklighet så funkar hembyggda isdäck skitbra och är billigare. Sen så föredrar jag kreativitet framför plånbokslösningar.

Jag anser att de lilla extra för att köpa vettigt är värt de..
Går att bygga egna högtalare med, men gör folk det? Nej, man köper färdigt.

1 938 Inlägg
21 januari 2013
Thedriftking skrev:
loop skrev:

Dålig paralell, att skruva i skruv i ett däck är något en grottmänniska skulle klara av, att konstruera en högtalare kräver rätt mycket mer.
Ta paralellen att rolla en bil istället, det är billigare, det funkar, men det ser sämre ut.
Hemmagjorda isdäck är billigare, det funkar, förmodligen sämre men tillräckligt bra för ändamålet.

Varför köper inte alla fabriksfärdiga supersportbilar, lamborghini, ferrari, koenigsegg etc för att ha som lekbil, varför bygga själv när man kan köpa färdigt?
Svaret vet nog alla...

Thedriftking
21 januari 2013
Glesmark skrev:
Thedriftking skrev:
loop skrev:

Dålig paralell, att skruva i skruv i ett däck är något en grottmänniska skulle klara av, att konstruera en högtalare kräver rätt mycket mer.
Ta paralellen att rolla en bil istället, det är billigare, det funkar, men det ser sämre ut.
Hemmagjorda isdäck är billigare, det funkar, förmodligen sämre men tillräckligt bra för ändamålet.

Varför köper inte alla fabriksfärdiga supersportbilar, lamborghini, ferrari, koenigsegg etc för att ha som lekbil, varför bygga själv när man kan köpa färdigt?
Svaret vet nog alla...

Visst, ska man puttra runt med en vanlig bil några varv kan jag förstå att man gör egna men vill man ha hållbara bra däck äre ju riktiga man ska ha smile

297 Inlägg
21 januari 2013
Puttrar är det sista jag gör. Och jag bygger mina ungefär som man bygger kortnabbsdäck, fast jag använder slipade M6or istället för att köpa nabb.
Här är reglerna och beskrivningar
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA-IS_SM_JRM_2013.pdf
Lite andra länkar med bilder.
http://biltek.se/bildelar-produkter/isd%C3%A4ck/
http://www.motorsport4sale.com/arkiv/sv … ele_1a.asp

Kortnabb
Underbricka: Tjocklek: 1,5 – 2,5 mm
Diameter: 22 mm
Material: Härdat stål
Fast mått - nabb: Diameter: Gängad M6
Fast mått på spetsen (max. spets): 45 grader (+ eller - 2 grader)
Max utstick från mutter: 11 mm
Max antal nabb per längd-dm däck: 10 st.
Diameter på nabbens bottenplatta: Max. 16 mm
Referensnabb finns hos Svenska Bilsportförbundet.
Fast mått - mutterbricka: Diameter: 14,5 mm
Tjocklek: 6,0 mm
Material: Enligt 0022 härdat stål

Duger det i SM så duger liknande åt mig.

Sök