3300
Sök

Bränsleförbruknings problem Saab 9-3 Aero -02

14 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Hallå där alla biltokar!

Tänkte kika lite om någon har en aning om vad det finns för möjliga fel på min kära bil.

Saab 9-3 Aero
Steg 3 chippad
3" ifrån turbon utan katt
Öppen filter
2002
18800 mil

Till bilens problem då.

Den är lite seg vid start. Lite halv trökig vid gas när det är kallt.

Blandad körning dricker hon 1.72 liter milen. Ganska tråkigt. Ganska dyrt!

Vart ska jag börja leta någonstans?
Ända jag bytt är lambdason.

Snälla ge mig något att gå efter. Tacksam för alla svar.

Mvh Nikko

c(=

497 Inlägg
10 februari 2010
skulle tippa på att det handlar om en tempgivare eller nåt läkage av nåt slag men det är en vild gissning.
när tempgivaren är kass så är den väldigt trög i starten och dricker otroligt mycket då blandningsförhålladnet är väldigt fett.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 februari 2010
saab brukar inte tycka om öppet filter. kolla om lmm funkar

2slow

500 Inlägg
10 februari 2010
Kontrollera och byta tändstift är inte heller fel.

Arg Snickare
875 Inlägg
10 februari 2010
öppet luftfilter är väl inte att rekommendera på vinterhalvåret. då det tar längre tid att värma upp motorn.

888 Inlägg
11 februari 2010
volvo_r-optik skrev:
öppet luftfilter är väl inte att rekommendera på vinterhalvåret. då det tar längre tid att värma upp motorn.

Va?? haha ja den va ny.

14 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Audi-powah skrev:
skulle tippa på att det handlar om en tempgivare eller nåt läkage av nåt slag men det är en vild gissning.
när tempgivaren är kass så är den väldigt trög i starten och dricker otroligt mycket då blandningsförhålladnet är väldigt fett.

Okej. Jag tror jag börjar leta läkage då. Billigast. Ska göra en total service nästa vecka också. Hoppas det hjälper.

Bilen va skit svår startad ett tag då trodde jag på temp givarn. Men visade sig att det var lambdason. Bytte då den.

Tack för svaret:)

c(=

14 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
azid skrev:
saab brukar inte tycka om öppet filter. kolla om lmm funkar

Lättaste sätt att kolla lmm? Koppla ur och köra eller? Ingen skillnad så är det de som är fel?

c(=

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 februari 2010
Lmm, eller någon vakumslang till btr kan det nog vara, hur länge har det hållt på?

Har du avaktiverat en av Lamdasonderna eftersom du kör utan katt? varför man nu gör det..... hmm
Senast redigerat av kwansa (12 februari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

14 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
Lmm, eller någon vakumslang till btr kan det nog vara, hur länge har det hållt på?

Har du avaktiverat en av Lamdasonderna eftersom du kör utan katt? varför man nu gör det..... hmm

Kopplade ur lmm när bilen var igån nyss. Blev ingen skillnad. Kan det vara det? Btr vad är det?

Det har hållt på i någon månad.

Bakre lamdasson är avaktiverad ja.

c(=

354 Inlägg
12 februari 2010
Landin__ skrev:
kwansa skrev:

Kopplade ur lmm när bilen var igån nyss. Blev ingen skillnad. Kan det vara det? Btr vad är det?

Det har hållt på i någon månad.

Bakre lamdasson är avaktiverad ja.

Btr vad är det?

Bränsle trycks regulator smile

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 februari 2010
Prova och spruta elektronik rengörning på trådarna i lmm:en om dem itne är av helt såklart smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök