Funderingar kring ljud..

TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

Jag har haft mitt ljud ett tag nu och är inte heeelt insatt i allt detta med ljud, det består av 2 st carpower blackbass 12" och ger 2 x 200WRMS/st.. Detta sitter i en portad låda på 40L/bas, drivs av ett carpower power 1/1000D slutsteg som tydligen ger runt 530WRMS på 4ohms har även en kondensator på 1.5F..
Jag har lite frågor angående detta:
Anses det vara ett "ok" system, jag menar bör slutsteget orka att driva basarna fullt ut?
Räcker 40L för varje bas?
Sedan lite annat också, tidigare hade jag ett vanligt 60Ah batteri för en 800kr och har även en 90A generator, när jag provade spela låtar som t.ex bassotronics - bass, I love you så lät det ganska tidigt som om dom fick för lite ström vilket gav ett förfärligt ljud..
Jag gick bak och kollade på kondningen och den kunde gå från 13.5V till nästan under 12V i ett naffs, detta är väl ändå inte normalt?
Kan det vara någon komponent dvs. slutsteg eller så som är för dåligt  för att driva basarna?
(Har nyligen bytt till ett optima yellowtop batteri men inte hunnit prova så mycket)

Senast redigerat av Torgny (10 februari 2010)

JohnMikkelsen Q8 knegare
10 februari 2010 · 3 Inlägg

Är också väldigt dålig på detta, men kan mycket väl vara slutsteget. Någon inställning kanske osv. Har haft det problemet med mitt förra. Sen om det kan vara batteriet får jag låta vara osagt! mvh

AKTA!!!!!!!! Det går bra.
Horsyhorse
10 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Torgny skrev:
Sedan lite annat också, tidigare hade jag ett vanligt 60Ah batteri för en 800kr och har även en 90A generator, när jag provade spela låtar som t.ex bassotronics - bass, I love you så lät det ganska tidigt som om dom fick för lite ström vilket gav ett förfärligt ljud..
Jag gick bak och kollade på kondningen och den kunde gå från 13.5V till nästan under 12V i ett naffs, detta är väl ändå inte normalt?
Kan det vara någon komponent dvs. slutsteg eller så som är för dåligt  för att driva basarna?
(Har nyligen bytt till ett optima yellowtop batteri men inte hunnit prova så mycket)

Ett Optima skall hänga med, men vad har du för kablage till 12 volten?
OCH har du mätt vid steget med multimeter så att du VET att du har bra spänning där?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Torgny skrev:
Sedan lite annat också, tidigare hade jag ett vanligt 60Ah batteri för en 800kr och har även en 90A generator, när jag provade spela låtar som t.ex bassotronics - bass, I love you så lät det ganska tidigt som om dom fick för lite ström vilket gav ett förfärligt ljud..
Jag gick bak och kollade på kondningen och den kunde gå från 13.5V till nästan under 12V i ett naffs, detta är väl ändå inte normalt?
Kan det vara någon komponent dvs. slutsteg eller så som är för dåligt  för att driva basarna?
(Har nyligen bytt till ett optima yellowtop batteri men inte hunnit prova så mycket)

Ett Optima skall hänga med, men vad har du för kablage till 12 volten?
OCH har du mätt vid steget med multimeter så att du VET att du har bra spänning där?

Pierre

Yupp jag har mätt så att jag vet att jag har bra spänning, samt har detta kabelkittet
http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … delId=SQK0

stahre
10 februari 2010 ·

Med dom kablarna, det steget o basar, med ett nytt Optima så borde det inte dippa så mkt... men har du kollat så generatorn är frisk o laddar som den ska?

Frissan
10 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Testa att kasta i ditt Optima så ska du se att problemen försvinner.
Säkert bara ditt nuvarande batteri som är taskigt.

Booyakasha!
Streethawk Billjuds Wannabe
10 februari 2010 · 1 771 Inlägg

Spelar du med bilen på eller av?
Har du mätt spänningen från generator vidare bak till steget? (generator|batteri|kondning|slutsteg)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

stahre skrev:
Med dom kablarna, det steget o basar, med ett nytt Optima så borde det inte dippa så mkt... men har du kollat så generatorn är frisk o laddar som den ska?

Har bytt spänningsregulatorn dvs. kolen i generatorn och den laddar runt 14.4V när jag ligger på tomgång.

Streethawk skrev:
Spelar du med bilen på eller av?
Har du mätt spänningen från generator vidare bak till steget? (generator|batteri|kondning|slutsteg)

Jag spelar med bilen på, har jag den av så basar den på rätt så friskt.
Mellan generator och batteri skiljer det runt 0.5V dvs 13.9 på batteri, runt 13,8 vid kondning och slutsteg, senast jag mätte iallafall..

Softis skrev:
Testa att kasta i ditt Optima så ska du se att problemen försvinner.
Säkert bara ditt nuvarande batteri som är taskigt.

Provade mitt optima lite tidigare men de dippade ändå rätt friskt, klarade de lite bättre men fortfarande detta med strömmen.

Senast redigerat av Torgny (10 februari 2010)

stahre
10 februari 2010 ·

har du ordentligt pressade kabelskor, och sitter alla kablar som dom ska?

Frissan
10 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Hur har du kopplat basarna?

Booyakasha!
TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

stahre skrev:
har du ordentligt pressade kabelskor, och sitter alla kablar som dom ska?

Har t.om lödit fast kabelskorna, jo dom sitter som dom ska.

TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

Softis skrev:
Hur har du kopplat basarna?

Hur jag kopplat dom? Dubbla talspolar så jag har bara en kabel från plus på varje talspole till plus på utgången, samma med minus fast dom kablar går från minus på talspolarna. (Har ju skiljevägg så blir likadant på den andra)

Senast redigerat av Torgny (10 februari 2010)

TiGgR
10 februari 2010 · 251 Inlägg

Torgny skrev:
Hur jag kopplat dom? Dubbla talspolar så jag har bara en kabel från plus på varje talspole till plus på utgången, samma med minus fast dom kablar går från minus på talspolarna. (Har ju skiljevägg så blir likadant på den andra)

Då hamnar du på en impedans på 1 Ohm. Det ska ju steget klara enligt spec, 1x1200Watt @ 1 Ohm.
Men det låter ju som något konstigt spänningsfall.. :S
Jag skulle prova att koppla om till en impedans på 4 Ohm och prova vad som händer.

/TiGgR.

LITE snabb i tanken... Kolla denna länk så ser du alternativen. tongue
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Senast redigerat av TiGgR (10 februari 2010)

evilaudio
10 februari 2010 · 16 195 Inlägg

har du bytt bilens orginaljordkabel vid batteriet samt den mellan motorn å karossen?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

TiGgR skrev:

Torgny skrev:
Hur jag kopplat dom? Dubbla talspolar så jag har bara en kabel från plus på varje talspole till plus på utgången, samma med minus fast dom kablar går från minus på talspolarna. (Har ju skiljevägg så blir likadant på den andra)

Då hamnar du på en impedans på 1 Ohm. Det ska ju steget klara enligt spec, 1x1200Watt @ 1 Ohm.
Men det låter ju som något konstigt spänningsfall.. :S
Jag skulle prova att ta minus från den vänstar högtalaren och koppla ihop med plus på den högra och få en impedans på 4 Ohm och prova vad som händer.

/TiGgR.

Jo 1 ohm.. Och jo den klarar ju som sagt 1x1200watt på 1 ohm.. Dock förstår jag inte, på spec för basarna står det 2 x 4 Ohm, vilket jag får till 2st 4 ohms talspolar? Samt 2 x 200WRMS och slutsteget klarar 530Wrms på 4 ohm.. är steget för klent för basarna? Iom att jag får 2 x 200WRMS x 2 till 800WRMS

TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

evilaudio skrev:
har du bytt bilens orginaljordkabel vid batteriet samt den mellan motorn å karossen?

Jag har satt dit en grövre jord mellan motorn och karossen men inte mellan batteriet och karossen.

TiGgR
10 februari 2010 · 251 Inlägg

Torgny skrev:

TiGgR skrev:

Torgny skrev:
Hur jag kopplat dom? Dubbla talspolar så jag har bara en kabel från plus på varje talspole till plus på utgången, samma med minus fast dom kablar går från minus på talspolarna. (Har ju skiljevägg så blir likadant på den andra)

Då hamnar du på en impedans på 1 Ohm. Det ska ju steget klara enligt spec, 1x1200Watt @ 1 Ohm.
Men det låter ju som något konstigt spänningsfall.. :S
Jag skulle prova att ta minus från den vänstar högtalaren och koppla ihop med plus på den högra och få en impedans på 4 Ohm och prova vad som händer.

/TiGgR.

Jo 1 ohm.. Och jo den klarar ju som sagt 1x1200watt på 1 ohm.. Dock förstår jag inte, på spec för basarna står det 2 x 4 Ohm, vilket jag får till 2st 4 ohms talspolar? Samt 2 x 200WRMS och slutsteget klarar 530Wrms på 4 ohm.. är steget för klent för basarna? Iom att jag får 2 x 200WRMS x 2 till 800WRMS

Nej, varje talspole klarar 200W (max 300W) Så om du kopplar basarna till 1 Ohm så får du ut 1200W ur slutsteget dvs 1200W som ska igenom 4 talspolar. De får då 300W styck... Perfekt enligt konstens alla regler... MEN något är galet!!! Så jag skulle iaf prova att koppla om till 4 Ohms last och se vad som händer.

Då får du ut 530W som ska delas på 4 talspolar dvs 132,5W på varje spole...

/TiGgR.

evilaudio
10 februari 2010 · 16 195 Inlägg

Torgny skrev:

evilaudio skrev:
har du bytt bilens orginaljordkabel vid batteriet samt den mellan motorn å karossen?

Jag har satt dit en grövre jord mellan motorn och karossen men inte mellan batteriet och karossen.

oki men byt den oxå.  å sen e de ju att ett steg som lämnar 1200wmrs drar MYCKE ström..

Senast redigerat av evilaudio (10 februari 2010)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TiGgR
10 februari 2010 · 251 Inlägg

Torgny skrev:

evilaudio skrev:
har du bytt bilens orginaljordkabel vid batteriet samt den mellan motorn å karossen?

Jag har satt dit en grövre jord mellan motorn och karossen men inte mellan batteriet och karossen.

Det är det första du ska kontrollera!! Felet kan ligga här!!

/TiGgR.

TTW
10 februari 2010 · 214 Inlägg

@TiGgR, ska ta och kolla de.. hade gjort en egen jord från motorn till karossen för tidigare satt den på mindre än 1cm bred jordfläta men jag har köpt den bredaste jordfläta jag hittade, kan det funka att sätta jordflätan på motorn och ta den jorden jag hade gjort själv och sätta på batteriet? Jordkabeln jag gjort själv är lite grövre än 20mm2..

@evilaudio, jo den drar MYCKET ström men tycker det är lite konstigt då den inte orkar driva basarna fullt ut, fast ska fixa bättre jord till batteriet.

Senast redigerat av Torgny (10 februari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang