Jag äger en Passat och har blivit erbjuden ett byte. Bytet är en Chevrolet S10 2,2 Pickup.
Vi har samma årsmodell -00 och båda fordonen har gått lika långt samt anses vara i allmänt bra skick. Passaten är manuell och det är likaså s10:an. S10:an är INTE fyrhjulsdriven.
Ang. servicepapper etc. så är bilarna alltså helt likvärdiga. Dom har skötts om precis likadant.
Ser fram emot Många synpunkter! Gör jag bort mig totalt eller är det en lämplig bytesaffär?
Det hade berott på, kör du mycket längre sträckor? För S10 är betydligt fräckare än Passat, därav känns ett byte "självklart". Men det här med komfort brukar inte vara det starkaste kortet, jag vet inte hur det är med S10. Så att gunga/studsa runt i en sådan på motorväg hade inte känts aktuellt.
Men mest en blandning av stad och landsväg så hade det nog känts kul att prova på, helst skall man då ha ett behov av en sån här bil. Tex dra släp
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Det hade berott på, kör du mycket längre sträckor? För S10 är betydligt fräckare än Passat, därav känns ett byte "självklart". Men det här med komfort brukar inte vara det starkaste kortet, jag vet inte hur det är med S10. Så att gunga/studsa runt i en sådan på motorväg hade inte känts aktuellt.
Men mest en blandning av stad och landsväg så hade det nog känts kul att prova på, helst skall man då ha ett behov av en sån här bil. Tex dra släp
Tack för ditt svar.
Jag får dra tyngre släp med Passaten än vad man får med s10:an. Men det kvittar lite just nu..
Min vardag består av att köra på gräsmattor samt till och från diverse företag i byn. Samtidigt så kör jag ~3.500mil om året. Ibland får jag ärenden från Båstad till Gbg/Sthlm.
Egentligen så tar jag det för givet men visst är det så att S10:an har AC/klimat? Komforten skulle jag nog vilja påstå är viktig. Iaf så viktig så Passaten duger.
Alternativet står just nu mellan en s10:a och en SantaFè. Santan ligger såfall runt årsmodell -02/-03. Väljer jag Santan så är det pga fyrhjuldriften samt komforten.
Spåna gärna fritt kring ämnet och lämna kommentarer.
Sitter man inte på B-kort är det visserligen inte så mycket man får dra med bilar som S10 och Santa fé, och de kilo man får ta med dom duger en vanlig bil lika bra till...
3500 mil om året, ibland långresor? Då tror jag milen kommer kännas långa i S10. Santa fe däremot, det beror lite på vad man gillar för typ av komfort. Santa fe är gungigt amerikansk, skulle nog tro den duger på långresor även om det finns bättre(?) alternativ.
Passat är lite fastare, mer min typ av komfort kontra Hyundai.
Men av dessa tre hade jag nog valt Hyundai faktiskt, praktisk, kombi, 4x4 (kontra fwd på passat, rwd S10 är ingen nackdel för mig), och så gillar jag att sitta lite högt. Helt enkelt en bruksbil som inte gör bort sig på långresa heller.
Men det är bara mina tankar i alla fall
Sitter man inte på B-kort är det visserligen inte så mycket man får dra med bilar som S10 och Santa fé, och de kilo man får ta med dom duger en vanlig bil lika bra till...
3500 mil om året, ibland långresor? Då tror jag milen kommer kännas långa i S10. Santa fe däremot, det beror lite på vad man gillar för typ av komfort. Santa fe är gungigt amerikansk, skulle nog tro den duger på långresor även om det finns bättre(?) alternativ.
Men av dessa tre hade jag nog valt Hyundai faktiskt, praktisk, kombi, 4x4 (kontra fwd på passat, rwd S10 är ingen nackdel för mig), och så gillar jag att sitta lite högt. Helt enkelt en bruksbil som inte gör bort sig på långresa heller.
Om vi nu lever oss in i att du hade varit ägare till Passaten.
Får en känsla av att du eventuellt hade haft den kvar vid dessa valen?
Men det är alltså precis som jag misstänkte. Komfort finns inte i en s10:a. SantaFè kör jag ofta inom jobb och där är komforten perfekt och mycket bättre än Passaten. Lite synd på 2.7L V6:a däremot. med mig bakom ratten så drar den 1.5L/mil blandad. Dåligt. Fyrhjulsdriften, vilken modell kan den tänkas vara? Så den kommer till användning alltså.
Stämmer, får ibland längre resor att köra. farthållare, AC, Radio och sköna säten är ända kravet där.
Om vi nu lever oss in i att du hade varit ägare till Passaten.
Får en känsla av att du eventuellt hade haft den kvar vid dessa valen?
Men det är alltså precis som jag misstänkte. Komfort finns inte i en s10:a. SantaFè kör jag ofta inom jobb och där är komforten perfekt och mycket bättre än Passaten. Lite synd på 2.7L V6:a däremot. med mig bakom ratten så drar den 1.5L/mil blandad. Dåligt. Fyrhjulsdriften, vilken modell kan den tänkas vara? Så den kommer till användning alltså.
Stämmer, får ibland längre resor att köra. farthållare, AC, Radio och sköna säten är ända kravet där.
Om jag lever mig in som Passat ägare, med de åsikter du nyss skrev. Så hade jag utan tvekan bytt;
-Du verkar tycka Hyundai är bekvämare, har fler funktioner och bättre säten(?).
Som du skriver är den törstig, men finns det inte en 2.4l fyra med? Om jag minns rätt är det viskokoppling i Santa Fé, alltså inte den direkt kvickaste i vändningarna. Så förvänta dig ingen terrängbil men lite extra bjuder den troligen på uppför båtrampen eller den hala backen
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 februari 2010
Jag skulle behållt passaten faktiskt om jag vore du. Mer kvalité i den och troligtvis mycket skönare bil att åka. Sedan tycker jag faktiskt bättre om passat än s10
Ett sista uttalande vore guld. Har själv börjat förstå att kvalitè och komfort är något Passaten har mer av. Skulle såfall vara en SantaFè istället för s10:an men jag är fortfarande öppen.