Generatorer för bilaudio

Jampa
12 februari 2010 · 200 Inlägg

Hej alla!
Vet någon var man hittar bilgeneratorer som pallar lite bilstereo, eller vet någon om en BMW 535/540 /E39) 150A generator passar i 523:an? Orginal klarar 90 A tror jag.
Brände två stycken generatorer i min Camaro jag hade förut med ett Rockford Punch 100 steg och med extraljusen alltid på visserligen, men det skulle vara jobbigt att få motorstopp när jag åker på långresor i dessa väderlekar.
Jag kör en BMW 523 touring (E39) och har ett Rockford Power T1500-1bd steg med en 12 tummare installerad (snart två), så ett batteri till blir det garanterat men behöver jag jag skaffa en starkare generator över huvud taget? Alla tips uppskattas.

MVH Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
M7an oo=00=oo
12 februari 2010 · 374 Inlägg

För att ta reda på om 535/540 generatorer passar till 523, så rekommenderar jag att du går in på www.autopower.se och söker i forumet. Hittar du inget så skapa en tråd.
Där finns det kunskap om BMW till tusen smile

Mvh Marcus

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Alpinabiturbo Kulan
12 februari 2010 · 1 435 Inlägg

Ja kör med 140A generator på min BMW 520 e34, denna kommer från en BMW 325 e36.

Det är större chans att en generator från en sexa, typ en sån generator jag har kommer att passa på din 523.  Enligt realoem är det samma generator på 323 och 328, och det är ju samma motorfamilj som du har. Så förösk hitta en 140A generator från e34 eller e36 med M50 eller M52 så kommer det passa fint.

Jag har för mig att 540 har vattenkyld generator, då blir det fler problem.. smile

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Jampa
14 februari 2010 · 200 Inlägg

Tack för svaren, jag ska kolla upp det där. Ha det så bra!

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
mrfjonsson DäckSprängarLigan
14 februari 2010 · 449 Inlägg

När vi ändå har en tråd igång om generatorer så undrar jag var man kan hitta en kraftigare generator än orginal till en Saab 9-3og -99

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Janneutanb
14 februari 2010 · 7 272 Inlägg

mrfjonsson skrev:
När vi ändå har en tråd igång om generatorer så undrar jag var man kan hitta en kraftigare generator än orginal till en Saab 9-3og -99

Beror väl på hur pass stark du vill ha.
Min hade en 120A så om det räcker så bör det finnas på diverse skrotar.
Annars kanske på http://www.startmotor.se/

mrfjonsson DäckSprängarLigan
14 februari 2010 · 449 Inlägg

Brains skrev:

mrfjonsson skrev:
När vi ändå har en tråd igång om generatorer så undrar jag var man kan hitta en kraftigare generator än orginal till en Saab 9-3og -99

Beror väl på hur pass stark du vill ha.
Min hade en 120A så om det räcker så bör det finnas på diverse skrotar.
Annars kanske på http://www.startmotor.se/

Hur kraftfull är orginal då?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Janneutanb
15 februari 2010 · 7 272 Inlägg

mrfjonsson skrev:

Brains skrev:

mrfjonsson skrev:
När vi ändå har en tråd igång om generatorer så undrar jag var man kan hitta en kraftigare generator än orginal till en Saab 9-3og -99

Beror väl på hur pass stark du vill ha.
Min hade en 120A så om det räcker så bör det finnas på diverse skrotar.
Annars kanske på http://www.startmotor.se/

Hur kraftfull är orginal då?

Min låg på 120A som sagt.
Kolla vad det står på din.

mrfjonsson DäckSprängarLigan
15 februari 2010 · 449 Inlägg

Brains skrev:

mrfjonsson skrev:

Brains skrev:

Beror väl på hur pass stark du vill ha.
Min hade en 120A så om det räcker så bör det finnas på diverse skrotar.
Annars kanske på http://www.startmotor.se/

Hur kraftfull är orginal då?

Min låg på 120A som sagt.
Kolla vad det står på din.

Men jag vill ha en kraftfullare, finns det någon som passar till min Saab?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
henke_99 Offroad Racing
15 februari 2010 · 3 122 Inlägg

mrfjonsson skrev:

Brains skrev:

mrfjonsson skrev:

Hur kraftfull är orginal då?

Min låg på 120A som sagt.
Kolla vad det står på din.

Men jag vill ha en kraftfullare, finns det någon som passar till min Saab?

Av vilken anledning? en 120A generator producerar drygt 1400w...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
The_Rebel Gréve
15 februari 2010 · 497 Inlägg

när vi ändå är inne på generator å bilstereo här så lär jag peta in en fråga.. jag har en generator på 55A på min volvo 240 å ett slutsteg som levererar 2000W som mest, å när jag krämar på ordentligt på nån lite hårdare hårdrockslåt med mycket bas typ lillasyster så sticker en 60A säkring som jag har på störmkabeln till steget... då antar jag att steget drar en del ström men får även känslan av att generatorn är för klen då den maxar 55A... stämmer det?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Anledningen till att din säkring går är inte att generatorn är för liten (dock så är det inte bra med en liten generator i kombination stora strömförbrukare) utan helt enkelt den att steget drar för mycket ström! Hur grov är plus och jordkabel till steget? Dom där 2000W som steget ska ge, är det Wrms eller Wmax?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
The_Rebel Gréve
16 februari 2010 · 497 Inlägg

nej jag vet att steget är för stort för säkringen men tänkte om man sätter i en kraftigare säkring typ 100A å spelar likadant och säkringen håller då lär ju generatorn inte hänga med så länge för den ligger ju bara på 55A.. steget har 2000W max och kablarna är grövre än den till startmotorn (tänkte att det är dumt att snåla) men har funderat på de där med generator.. hur stor  behöver man ha egentligen om man ska räkna lite på vad mina stereogrejer som sitter i nu plus att den ska klara av de vanliga på en bil,.. insprutsystem, lysen, fläktar och allt vad de finns..

mrfjonsson DäckSprängarLigan
16 februari 2010 · 449 Inlägg

henke_99 skrev:

mrfjonsson skrev:

Brains skrev:

Min låg på 120A som sagt.
Kolla vad det står på din.

Men jag vill ha en kraftfullare, finns det någon som passar till min Saab?

Av vilken anledning? en 120A generator producerar drygt 1400w...

Ja juste, jag har avsäkrat min anläggning till 300A. Det kanske räcker nu men senare så kommer det garanterat inte räcka.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 februari 2010 · 8 744 Inlägg

The_Rebel skrev:
nej jag vet att steget är för stort för säkringen men tänkte om man sätter i en kraftigare säkring typ 100A å spelar likadant och säkringen håller då lär ju generatorn inte hänga med så länge för den ligger ju bara på 55A.. steget har 2000W max och kablarna är grövre än den till startmotorn (tänkte att det är dumt att snåla) men har funderat på de där med generator.. hur stor  behöver man ha egentligen om man ska räkna lite på vad mina stereogrejer som sitter i nu plus att den ska klara av de vanliga på en bil,.. insprutsystem, lysen, fläktar och allt vad de finns..

Du har väl förhoppningsvis ett batteri också och inte bara generatorn för att driva ljudanläggningen? wink Och du lyssnar väl på musik i bilen och inte rena sinustoner? För musik är ju dynamisk så steget ger ju inte ut full effekt hela tiden och därmed så drar det inte heller maximalt med ström hela tiden, och dom toppar som blir ska batteriet klara av om det är nog kraftigt. Problemet är dock att säkringen på kabeln inte tål strömtopparna, men om du nu ska byta ut den så får du inte sätta en grövre än vad kabeln tål! Vad steget drar är i det läget ointressant.

Men vad är det för steg du har? Hur hög RMS effekt kan det ge ut? Max effekten är rätt så ointressant i det här läget. Börja med att kolla upp det så är det lättare att rekommendera generator, batteri/er, kablar och säkring.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
The_Rebel Gréve
16 februari 2010 · 497 Inlägg

jag hittar inte på de nu men det heter iallafall Jackson big killer och de va nå med 2000w på beskrivningen , och det är ett stort monoblock steg å när man spelar hårdrock med mycket bas så verkar de som om generatorn säger ifrån för voltmätaren lägger sig på tolv volt stumt som om bara batteriet levererar ström just då, å sen när man skruvar ner volymen så går den upp till 13,5 - 14 volt igen beroende på hur mycket man har sugit ur batteriet.

batteriet är ett excel eller va de nu var med 70 ah och 780 startampere, kablarna är riktigt grova men kommer ej ihåg själva siffrorna på de.. och generatorn ger ju ut 55A som mest.. jag kan tänka mig att en generator på 120A skulle räcka med vill ju gärna vara helt säker smile

och jag har ju såklart mycket hellre en för stark generator än för klen, för den ger ju inte ut maximalt hela tiden heller så de är ju ingen större fara heller. för då har man ju rejält med kräm om jag får för mig att slänga in ett par steg till till 6*9or i hatthyllan å dörrhögtalarna och sånt.

nu hittade jag de på nätet bifogar en länk och kopierar även de som står översatt till svenska!!

http://www.bolha.com/oglas383594832/avt … per-akcija

November monoblok JACKSON för krävande användare. Digital förstärkare med 2000 W RMS i 1 Ohm
SMD teknik! bättre signal, mindre izgb värmen. Dubbelsidig FR-4 PCB. Justerbar Subsonicfilter! 1 ohm stabilt! Elegant ALU Design. belysta logo. 2000 W RMS i 1ohm och 4000 Watt max. Massive guldpläterade terminaler för bästa länkarna. Skydd av 120A säkring (ingår ej). Temperatur skydd, Clip Limitor

1 Ohm 2000 Watt RMS
2 Ohm 1500 Watt RMS
4 Ohm 900 W RMS
Ingångskänslighet 0,2 ~ 5V
Frekvensomfång 10 ~ 180Hz
LPF 40 ~ 220Hz
Subsonicfilter 10 ~ 50Hz, 24dB

Bass Boost Frek, nivå, Q Control 30 ~ 80Hz, 0 ~ 12dB
THD vid 4 ohms last 30% Rated Power 70dB
Bästa Eff @ 4ohm> 85%
Lågspänning skydd 8V
Överspänningsskydd 17V
Dimnzije: 310x210x60mm


MAIL: janos.potocnik @ gmail.com
GSM: 040 555 623

titta på de andra annonserna: http://www.bolha.com/trgovina/audi ...

Senast redigerat av The_Rebel (16 februari 2010)

mrfjonsson DäckSprängarLigan
16 februari 2010 · 449 Inlägg

Om det är mina effekter du vill ha så är det inte jätte viktigt. Jav vill han en kraftigare generator för att ha mer att gå på. Du kan få effetkterna ändå.
1X1000 rmsW
4X250 rmsW
2x60 rmsW

Jag vill ha så att jag kan uppgradera vid senare tifälle och då ska strömmen räcka.

Så till frågan igen, finns det någon kraftigare generatir som passar rakt i min Saab eller måste jag modda då??

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
TT-Avant
16 februari 2010 · 6 851 Inlägg

mrfjonsson skrev:
Om det är mina effekter du vill ha så är det inte jätte viktigt. Jav vill han en kraftigare generator för att ha mer att gå på. Du kan få effetkterna ändå.
1X1000 rmsW
4X250 rmsW
2x60 rmsW

Jag vill ha så att jag kan uppgradera vid senare tifälle och då ska strömmen räcka.

Så till frågan igen, finns det någon kraftigare generatir som passar rakt i min Saab eller måste jag modda då??

Skaffa flera batteri?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
16 februari 2010 · 21 761 Inlägg

The_Rebel skrev:
men har funderat på de där med generator.. hur stor  behöver man ha egentligen om man ska räkna lite på vad mina stereogrejer som sitter i nu plus att den ska klara av de vanliga på en bil,.. insprutsystem, lysen, fläktar och allt vad de finns..

Vilken årsmodell har du?

På min 240-86 med B230E har jag gjort några mätningar med tångamperemeter (inte Fluke eller liknande "kvalitetsmärke") och fick dessa värden med motorn igång:

Endast halvljus på = 23 A
Halvljus+fläkt läge 2 = 29 A
Halvljus+fläkt läge 3 = 34 A
Halvljus+fläkt läge 4 = 39 A

Min bil har AC, därför finns det 4 lägen på fläkten. Det går att slänga på en 100 A generator på 240 utan att behöva modda någonting med fästen eller så, ännu större går också att sätta dit med vissa moddningar av fästen. Lonefox här på forumet har 143 A generator på sin 240, kommer från en 960 ambulans tydligen. smile

Janneutanb
16 februari 2010 · 7 272 Inlägg

mrfjonsson skrev:
Om det är mina effekter du vill ha så är det inte jätte viktigt. Jav vill han en kraftigare generator för att ha mer att gå på. Du kan få effetkterna ändå.
1X1000 rmsW
4X250 rmsW
2x60 rmsW

Jag vill ha så att jag kan uppgradera vid senare tifälle och då ska strömmen räcka.

Så till frågan igen, finns det någon kraftigare generatir som passar rakt i min Saab eller måste jag modda då??

Beror på hur kraftig du vill ha.
Jag anser att den jag hade på 120A räcker väldigt långt.
Så om du har en mindre kan du alltid skaffa en sådan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang