"Ta" lågnivå ur kablage till org.stereo?

Cupra_
12 februari 2010 ·

Ja.. Jag har ju beställt en ny bil och den gamla (nuvarande) skall säljas. Har ju steg och låda (12") som köptes i höstas så det känns lite onödigt att bara skicka med grejerna.
Den nya bilen har helt ok högtalare så de skall sitta i.

Nu till problemet: Kommande bilen har rattkontroll till stereon, så jag vill helst inte byta ut huvudenheten. Hur gör jag för att få ut lågnivå från org. stereon? En kille jag varit i kontakt med sa att man kan ta det ur högtalarkablaget som sitter orginal. Blir detta bra eller är det ny huvudenhet som gäller för att få det att låta bra?

dbakuten TEAM dBAkuten
12 februari 2010 · 865 Inlägg

Quadrablast skrev:
Ja.. Jag har ju beställt en ny bil och den gamla (nuvarande) skall säljas. Har ju steg och låda (12") som köptes i höstas så det känns lite onödigt att bara skicka med grejerna.
Den nya bilen har helt ok högtalare så de skall sitta i.

Nu till problemet: Kommande bilen har rattkontroll till stereon, så jag vill helst inte byta ut huvudenheten. Hur gör jag för att få ut lågnivå från org. stereon? En kille jag varit i kontakt med sa att man kan ta det ur högtalarkablaget som sitter orginal. Blir detta bra eller är det ny huvudenhet som gäller för att få det att låta bra?

Vilken bil är det?

Det finns massor med lösningar oftast men vissa är bra vissa är mindre bra.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
snodd
12 februari 2010 · 223 Inlägg

Brukar finnas adaptrar till vissa modeller så man kan byta ut radio men ändå ha kontrollerna i ratten jag har så med en golf och kenwoodspelare

Dale Sir
12 februari 2010 · 291 Inlägg

Ska du ha bara en baslåda kopplad så duger det säkert alldeles utmärkt med en högnivå till lågnivå adapter som du kopplar in på högtalarkablarna och får ut 2 RCA kontakter. Finns från en hundring och uppåt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Cupra_
12 februari 2010 ·

Tack för alla svar! Tänkte mest om det kanske var en "b-lösning"? Men funkar det så funkar det. Nya bilen är en  Seat Ibiza SC Cupra -10. Det som flyttas över i sånna fall blir ett tvåkanalssteg (Helix dark blue two) som bryggkopplas för att driva en Helix Dark Blue 12" bas i sluten låda. Ev. får även kondensatorn hänga med över.. 1,2 farads från Ground Zero.

Cupra_
13 februari 2010 ·

kransvik skrev:
http://www.reqsound.com/ Där hittar du en av de bra lösningarna!

Det där kan nog vara en smart sak, men tyvärr hjälper den ju inte mig med att få lågnivå till steget från org. stereon.. Den låter ju bara org.-stereon pumpa på mer bas..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang