Håller på att sätta tillbaks min motronic styrbox när jag märker att Vr-givarens kabel är kapad för långt in mot handsken alltså det finns inget "kabel hölje" kvar bara 5mm kablar sticker fram från handsken, jag orkar inte börja leta ny kabelhärva eller ny handske och sockerbit får inte tag i den lille rackaren och det är så lite som sticker fram att jag kan inte "tvinna ihop" ändarna...
Hur bra leder lödtenn om man skulle "bygga på" stumpen med lödtenn tills jag kan skarva på? eller finns det bättre sätt? handsken är ju gjuten i ett stycke så att byta ut kabeln inifrån handsken borde vara omöjligt eller? någon elguru som har erfarenhet av detta?
Köp ett urstiftningsverktyg, presstång och kabelskor så kan du ju byta ut de stumpar som är för korta. Det ser ut som en vanlig Amphenolkontakt och det är antagligen 2,8mm tungbredd på kabelskorna.
låter som en bra idé men jag har då aldrig sett var man kan köpa sådana kabelskor? ser ju lite speciella ut och hittar inte några som ser det minsta lika ut på tex elfa, är ju så jävla typiskt att det är sista stumpen också allt annat är färdigt förutom den, och så duktig på el jag är så tror jag att jag har sönder den mer om jag börjar rycka ur stiften då får jag nog inte ihop den igen..
grejjen är att jag bara ska transportera bilen en liten sväng tror du det kan gå att "trassla" ihop ändarna så dom får lite kontakt sen dränka den i lödtenn? vet inte alls hur bra lödtenn leder ström?
Ja du kan "trassla" ihop ändarna men det är ju bättre att göra det ordentligt så slipper du framtida strul. Skala ca 5mm på vardera ände, peta över nån cm krympslang på den längre änden, be någon hålla kablarna överlappande bredvid varandra och löd ihop de. Dra sedan över krympslangen och krymp ihop den. Lödtenn finns i princip i varenda elektronikpryl idag för elektrisk sammanfogning mellan komponenter/kretskort så nog funkar det allt
Jo visst är det bäst att göra det ordentligt, jag bor i karlskoga, får prova anställa 2 händer till imorrn och löda ihop det så jag kan flytta bilen iaf så får jag byta stiften senare
Ja du kan "trassla" ihop ändarna men det är ju bättre att göra det ordentligt så slipper du framtida strul. Skala ca 5mm på vardera ände, peta över nån cm krympslang på den längre änden, be någon hålla kablarna överlappande bredvid varandra och löd ihop de. Dra sedan över krympslangen och krymp ihop den. Lödtenn finns i princip i varenda elektronikpryl idag för elektrisk sammanfogning mellan komponenter/kretskort så nog funkar det allt
Jo visst är det bäst att göra det ordentligt, jag bor i karlskoga, får prova anställa 2 händer till imorrn och löda ihop det så jag kan flytta bilen iaf så får jag byta stiften senare
Du kan löda själv också, tvinna ihop kablarna värm på ordentligt så att tennet smälter först när det rör själva kabeln (annars blir det en dålig sk kallödning men det visste du nog redan) och sen såklart på med krympslang
Har själv gjort så flera gånger och det funkar perfekt även om det inte är vackert