GAS paket i en 740, pallar inte riktigt

_Limpan MulleRacing
18 februari 2010 · 499 Inlägg

Hejsan! Har lite krångel med ljudet, det är så att jag har ett GAS "baspaket" Steget är på 400w rms med dubbla GAS tolvor vet inte vad det är för watt i dom riktigt, en 0.5 farads kondensator och ordentligt jordat i chassiet. Sen sitter det en kenwood stereo på 4x50 w rms. Det sitter ett nästan nytt batteri i, sen har jag stoppat i en 100 amp generator. Men ändå blinkar lamporna när jag laddar på!? Jag har ett ställbart steg så jag kan bestämma basens styrka har jag den på hälften så pallar det:) Och det duger då gott å väl åt mig, men det hade varit kul å kunna klämma på ordentligt ibland:)

Tacksam för seriösa svar på vad det kan vara

Mvh

Volvo 242 (1975)
Alpinabiturbo Kulan
18 februari 2010 · 1 435 Inlägg

När du ställer basens "styrka" är det bassboost eller gainkontrollen du menar? Bassboost ska du helst inte använda om du vill att dina grejer ska hålla. Se över jordpunkterna igen, 100A generator ska räcka. Kolla även över anslutningarna till generator å batteriet osv.

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
RSkog
18 februari 2010 · 4 Inlägg

kolla jorden mellan batteri och kaross , så att det ordentlig kontakt + ordentligt renslipat vid jorden på steget

även kabel mellan generator och batteri kan va ba att hänga dit en lite grövre smile





nån  han före:cool:

Senast redigerat av RSkog (18 februari 2010)

_Limpan MulleRacing
18 februari 2010 · 499 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
När du ställer basens "styrka" är det bassboost eller gainkontrollen du menar? Bassboost ska du helst inte använda om du vill att dina grejer ska hålla. Se över jordpunkterna igen, 100A generator ska räcka. Kolla även över anslutningarna till generator å batteriet osv.

Vet inte vad det heter men det är en liten dosa som du ställer basen på, den går med sladd från steget, in till under stereon. Anslutningarna till generatorn är kollade flera gånger likaså batteriet och startmotorn. Jordkabeln är också kollad flera gånger.

Volvo 242 (1975)
stahre
18 februari 2010 ·

lite OT, men vad är det för kenwood stereo du har som lämnar 4x50wrms? smile

_Limpan MulleRacing
18 februari 2010 · 499 Inlägg

RSkog skrev:
kolla jorden mellan batteri och kaross , så att det ordentlig kontakt + ordentligt renslipat vid jorden på steget

även kabel mellan generator och batteri kan va ba att hänga dit en lite grövre smile





nån  han före:cool:

Jorden mellan batteri och kaross är också kikad slipat rent och skruvat åt. Även renslipat å åtskruvat jorden bak vid steget. Möjligtvis att kablarna mellan generatorn och batteri är lite klena men det vart 20 gånger bättre efter att jag bytte ut orginal 80 amp generatorn:)

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
18 februari 2010 · 499 Inlägg

stahre skrev:
lite OT, men vad är det för kenwood stereo du har som lämnar 4x50wrms? smile

är inte säker på den punkten om det är i rms:P men kan kika upp det om du vill veta:)

Volvo 242 (1975)
VolvoXet Bas älskare
18 februari 2010 · 716 Inlägg

det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Volvo 744 (1988)
_Limpan MulleRacing
19 februari 2010 · 499 Inlägg

VolvoXet skrev:
det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Vet inte grovleken, men det är det grövsta Brl hade hemma då av märket GAS:)smile

Volvo 242 (1975)
VolvoXet Bas älskare
19 februari 2010 · 716 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

VolvoXet skrev:
det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Vet inte grovleken, men det är det grövsta Brl hade hemma då av märket GAS:)smile

hmm, om du köpte dom för inte så länge sen så är det 16mm2. och det kan nog vara lite litet.. men blinkar det när du varvar mellan 2-3 tusen oxå?

Volvo 744 (1988)
Emilius Avstängd
19 februari 2010 · 1 714 Inlägg

VolvoXet skrev:
det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Men onödigt att ens röra den? Vill man inte att de ska basa så mkt är de väl bara att sänka volymen.
Tror inte trådskaparens kenwood har mer än 2 volt lågnivå eller nåt sådant?
Ställ in en gång rätt och rör ej efter det säger jag..
Ursäkta offtopic men att predika korrekt gain-inställning så man slipper distad signal tycker jag är viktigt.

http://www.youtube.com/watch?v=swg9HCfb … re=related

Drönirettab
19 februari 2010 · 21 761 Inlägg

När bilens lampor blinkar så är det själva strömförsörjningen med tillhörande kablar som bråkar, inte kablarna till steget.

Felet kan tex vara dålig kontakt i batterijordkablarna, dålig kontakt i någon pluskabel (typ från batteri till plusplint), dålig kontakt mellan batteripoler och polskor, dålig kontakt i generatorns laddkabel, dålig kontakt i generatorns jordkabel, dålig laddspänning från generatorn, dåligt batteri.

Det räcker inte med att bara kolla på alla kablar och kabelskor, man får även ta loss dem och se till att plåtytor är renslipade och att kabelskorna sitter fast ordentligt på kablarna.

Nu var ju batteriet ganska nytt och generatorn var bytt till en 100 A, då bör man kunna utesluta dessa saker iaf. Fast man kan aldrig vara helt säker. smile

_Limpan MulleRacing
19 februari 2010 · 499 Inlägg

VolvoXet skrev:

GLT_Racing_ skrev:

VolvoXet skrev:
det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Vet inte grovleken, men det är det grövsta Brl hade hemma då av märket GAS:)smile

hmm, om du köpte dom för inte så länge sen så är det 16mm2. och det kan nog vara lite litet.. men blinkar det när du varvar mellan 2-3 tusen oxå?

Ja det blinkar då med:)

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
19 februari 2010 · 499 Inlägg

Emilius skrev:

VolvoXet skrev:
det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Men onödigt att ens röra den? Vill man inte att de ska basa så mkt är de väl bara att sänka volymen.
Tror inte trådskaparens kenwood har mer än 2 volt lågnivå eller nåt sådant?
Ställ in en gång rätt och rör ej efter det säger jag..
Ursäkta offtopic men att predika korrekt gain-inställning så man slipper distad signal tycker jag är viktigt.

http://www.youtube.com/watch?v=swg9HCfb … re=related

Brukar ställa den så att lamporna inte blinkar:) Sen får den stå därsmile

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
19 februari 2010 · 499 Inlägg

Drönirettab skrev:
När bilens lampor blinkar så är det själva strömförsörjningen med tillhörande kablar som bråkar, inte kablarna till steget.

Felet kan tex vara dålig kontakt i batterijordkablarna, dålig kontakt i någon pluskabel (typ från batteri till plusplint), dålig kontakt mellan batteripoler och polskor, dålig kontakt i generatorns laddkabel, dålig kontakt i generatorns jordkabel, dålig laddspänning från generatorn, dåligt batteri.

Det räcker inte med att bara kolla på alla kablar och kabelskor, man får även ta loss dem och se till att plåtytor är renslipade och att kabelskorna sitter fast ordentligt på kablarna.

Nu var ju batteriet ganska nytt och generatorn var bytt till en 100 A, då bör man kunna utesluta dessa saker iaf. Fast man kan aldrig vara helt säker. smile

Det är ju så att jag har gått igenom allting som du skrev upp:( slipat rent alla ytor och dragit åt, så jag börjar fundera på om det är själva batteriet som inte orkar fast det är nytt, eller om det är något med generatorn som inte är riktigt friskt:P

Volvo 242 (1975)
Leo86
19 februari 2010 · 1 468 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:
Hejsan! Har lite krångel med ljudet, det är så att jag har ett GAS "baspaket" Steget är på 400w rms med dubbla GAS tolvor vet inte vad det är för watt i dom riktigt, en 0.5 farads kondensator och ordentligt jordat i chassiet. Sen sitter det en kenwood stereo på 4x50 w rms. Det sitter ett nästan nytt batteri i, sen har jag stoppat i en 100 amp generator. Men ändå blinkar lamporna när jag laddar på!? Jag har ett ställbart steg så jag kan bestämma basens styrka har jag den på hälften så pallar det:) Och det duger då gott å väl åt mig, men det hade varit kul å kunna klämma på ordentligt ibland:)

Tacksam för seriösa svar på vad det kan vara

Mvh

4x50 w-rms? hur många 10,000 tals kr kosta den?
finns ingen stereo med den effekten.
normal stereo riktpris 5000:- lämnar 4x50 (4x8 riktiga watt)
100ampere generator?? min original till volvo 745 lämnar 120 ampere oom ja inte minns fel. så skaffa starkare generator till o börja med.
för du suger över 70 ampere ungefär genom att starta fläkten och halvljuset på bilen har ja för mig om

mvh

Senast redigerat av Leo86 (19 februari 2010)

Emilius Avstängd
19 februari 2010 · 1 714 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

Emilius skrev:

VolvoXet skrev:
det du har är en så kallad "gain remote" och den är bra om man vill slippa gå till skuffen varge gång man vill gaina, sen om de e nån låt som de e skit mkt bas i så e de bara sänka lite. vad har du för tjocklek på dina kablar? kan va något där som strular. ev ta en halv timme o slipa fint som satan vid jord för både batteri och steg.

Men onödigt att ens röra den? Vill man inte att de ska basa så mkt är de väl bara att sänka volymen.
Tror inte trådskaparens kenwood har mer än 2 volt lågnivå eller nåt sådant?
Ställ in en gång rätt och rör ej efter det säger jag..
Ursäkta offtopic men att predika korrekt gain-inställning så man slipper distad signal tycker jag är viktigt.

http://www.youtube.com/watch?v=swg9HCfb … re=related

Brukar ställa den så att lamporna inte blinkar:) Sen får den stå därsmile

Men det känns inte riktigt som det räcker, kolla videon vad som egentligen krävs för att ställa gain rätt

_Limpan MulleRacing
19 februari 2010 · 499 Inlägg

Leo86 skrev:

GLT_Racing_ skrev:
Hejsan! Har lite krångel med ljudet, det är så att jag har ett GAS "baspaket" Steget är på 400w rms med dubbla GAS tolvor vet inte vad det är för watt i dom riktigt, en 0.5 farads kondensator och ordentligt jordat i chassiet. Sen sitter det en kenwood stereo på 4x50 w rms. Det sitter ett nästan nytt batteri i, sen har jag stoppat i en 100 amp generator. Men ändå blinkar lamporna när jag laddar på!? Jag har ett ställbart steg så jag kan bestämma basens styrka har jag den på hälften så pallar det:) Och det duger då gott å väl åt mig, men det hade varit kul å kunna klämma på ordentligt ibland:)

Tacksam för seriösa svar på vad det kan vara

Mvh

4x50 w-rms? hur många 10,000 tals kr kosta den?
finns ingen stereo med den effekten.
normal stereo riktpris 5000:- lämnar 4x50 (4x8 riktiga watt)
100ampere generator?? min original till volvo 745 lämnar 120 ampere oom ja inte minns fel. så skaffa starkare generator till o börja med.
för du suger över 70 ampere ungefär genom att starta fläkten och halvljuset på bilen har ja för mig om

mvh

om du läser tråden så fattar du att jag hade fel med effekten på stereon! 120 amp till 740 finns inte ens, jag har hört runt med demonteringar och ingen har ens hört talas om en 120 amp till 740. Vet inte vad du har för dunder 740 men min sitter det iaf 80 amp i orginal!

Volvo 242 (1975)
Drönirettab
19 februari 2010 · 21 761 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:
Det är ju så att jag har gått igenom allting som du skrev upp:( slipat rent alla ytor och dragit åt, så jag börjar fundera på om det är själva batteriet som inte orkar fast det är nytt, eller om det är något med generatorn som inte är riktigt friskt:P

Med tanke på att steget till baslådan inte är så ruskigt kraftigt så ska det egentligen inte bli några stora problem med blinkande lampor ifall batteri+generator+kablage är i bra skick och har bra kontakt, därför tror jag ändå att något av dessa saker inte fungerar riktigt som det ska. smile

Drönirettab
19 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Leo86 skrev:
för du suger över 70 ampere ungefär genom att starta fläkten och halvljuset på bilen har ja för mig om

Min 240 med mekanisk insprutning drar ca 39 A när halvljuset är påslaget och kupefläkten är på högsta fart (läge 4 i detta fall eftersom bilen har AC). Jag tror inte att en 740 GLT-88 (trådskaparens bil) drar speciellt mycket mer ström med samma saker påslagna. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang