2852
Sök

Extra batteri som drar ut det andra?

956 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Hej, har en bmw med ett extra originalbatteri monterat i skuffen och har problem med att startbatteriet laddas ur och det ganska fort.

Så jag undrar om det kan vara det originalmonterade extra  batteriet som är riktigt dåligt och därmed kör slut på startbatteriet?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 februari 2010
Det kan du ju ganska enkelt konstatera genom att koppla loss extrabatteriet (trä nånting över kabelskon så den inte kan komma emot nåt och orsaka kortis) och köra så i några dagar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 575 Inlägg
20 februari 2010
Har man två batterier ihopkopplade så har jag iaf hört att det är bäst att byta dom samtidigt & ha samma storlek&märke på båda för att dom inte ska ta död på varandra.

Kan ju vara kylan ute som bidrar till detta med, för generatorn orkar oftast inte fulladda ett kallt batteri.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

956 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
Det kan du ju ganska enkelt konstatera genom att koppla loss extrabatteriet (trä nånting över kabelskon så den inte kan komma emot nåt och orsaka kortis) och köra så i några dagar.

Men det är det att det känns som att den drar ut batteriet över en natt och jag vill inte riskera att ytterligare ett batteri går sönder pga av urladdning.

Men det gamla batteriet är säkert 18 år gammalt och har nog laddats ut många gånger.

Men jag undrar om det är teoretiskt möjligt att det kan dra slut på det andra batteriet över en natt eller om det borde vara något annat som spökar?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 februari 2010
Visst är det teoretiskt möjligt...

Om du nu vill vara säker så koppla bort bakre batteriet och sen mäter du på det främre med en multimeter för att se dom det drar nån tjuvström. Får du ingen indikation på tjuvström så låt då bakre batteriet vara bortkopplat valfri tid så märker du ju snart om det är problemet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

6 575 Inlägg
20 februari 2010
luunggan skrev:
henke_99 skrev:

Men det är det att det känns som att den drar ut batteriet över en natt och jag vill inte riskera att ytterligare ett batteri går sönder pga av urladdning.

Men det gamla batteriet är säkert 18 år gammalt och har nog laddats ut många gånger.

Men jag undrar om det är teoretiskt möjligt att det kan dra slut på det andra batteriet över en natt eller om det borde vara något annat som spökar?

Hmm som du skriver så verkar ju min fundering som jag nämnde i förra inlägget slå in?
18år gammalt batteri? har du två 18år gamla batterier?

956 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
luunggan skrev:
henke_99 skrev:

Hmm som du skriver så verkar ju min fundering som jag nämnde i förra inlägget slå in?
18år gammalt batteri? har du två 18år gamla batterier?

Nej det ena batteriet är nytt och det bak är orignal monterat. Det bak är ju inte ett normalstort batteri utan av mindre modell till extrautrustning.

Bilen har alltid dragit lite tjuvström de senaste åren men inte på det här viset. Förut har det funkat om man kört bilen dagligen. men nu har det tagit slut över en natt.

Men jag mätte med multimeter och den gav inget utslag på att dra tjuvström för en tid sen.
Så märks det på multimeter om det andra batteriet drar slut eller märks inte det på samma sätt som om en elpryl skulle tjuvdr`?

//snoddas

21 761 Inlägg
20 februari 2010
luunggan skrev:

Med ett så pass gammalt batteri så är möjligheten väldigt stor att batteriet är helt slut och har stor självurladdning, vilket även drar ur det andra batteriet ifall de är ihopkopplade. Om det gamla batteriet är i mycket dåligt skick så kan det säkert dra ur det andra på bara en natt, låter inte otroligt. smile

956 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
luunggan skrev:

Med ett så pass gammalt batteri så är möjligheten väldigt stor att batteriet är helt slut och har stor självurladdning, vilket även drar ur det andra batteriet ifall de är ihopkopplade. Om det gamla batteriet är i mycket dåligt skick så kan det säkert dra ur det andra på bara en natt, låter inte otroligt. smile

Blir att försöka hitta ett mindre modell av det nya batteriet och sätta dit då smile

Men du som brukar vara väldigt insatt, ser man på en multimeter att det andra batteriet drar ur startbatteriet eller mäts det på något annat sätt?

//snoddas

21 761 Inlägg
20 februari 2010
luunggan skrev:
Blir att försöka hitta ett mindre modell av det nya batteriet och sätta dit då smile

Möjligheten är som sagt stor att det batteriet är dåligt, men för säkerhets skull bör du nog göra som henke_99 skrev angående att koppla loss batterierna och se om urladdningen slutar. Då kan du också mäta polspänningen efter ett dygn och se om den sjunker markant. Kolla båda batterierna, även ett nytt batteri kan vara felaktigt.

Om du har nära till en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad så kan de kanske mäta upp batteriet med en batteritestare/belastningsprovare, ett sånt test ger direkt svar på vilket skick batteriet är i. smile

luunggan skrev:
ser man på en multimeter att det andra batteriet drar ur startbatteriet eller mäts det på något annat sätt?

Jag har aldrig testat att mäta en sån sak, men det låter ju rimligt att mätaren ska visa någonting tycker jag.

6 575 Inlägg
20 februari 2010
om du ska mäta hur nånting drar ur, ställ multimetern på 10Ampere mätning & (oftast flytta röda kabeln på multimetern till ett annat uttag), lyft av ena batterikabeln & mät med multimetern mellan batteripol & batterikabelsko (ha alla lysen,innebelysning,tändning mm Avstängda!!) Bör dra en bit under 1.amp då hälst så nära 0,0 som möjligt.  mät på startbatteriet, jämför om du får nån skilland på mätresultatet med extrabatteriet in eller urkopplat.
Senast redigerat av farbrorbozze (20 februari 2010)

1 749 Inlägg
20 februari 2010
Alternativ koll metod på om det lilla batteriet drar ur det stora, stäng alla förbrukar, ta bort jordekabeln från det lila batteriet, eller pluss.
Sätt tillbaka kabeln igen och om det blixtrar då så drar det lilla batteriet ur det stora.

Ett enkelt sätt att kolla på.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök