3828
Sök

Koppla huvudströmbrytare till Volvo 940 -91 GL

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Någon som kan förklara hur jag skall gå till väga när jag ska koppla in en en Huvudströmbrytare till min Volvo 940 -91 GL.

Syftet är att jag skall kunna bryta strömmen så att motorn stannar för att tex. förhindra brand etc, i och med att man har en elektrisk bränslepump och ingen mekanisk pump.

Motborgare
1 099 Inlägg
20 februari 2010
Haagen skrev:
Någon som kan förklara hur jag skall gå till väga när jag ska koppla in en en Huvudströmbrytare till min Volvo 940 -91 GL.

Syftet är att jag skall kunna bryta strömmen så att motorn stannar för att tex. förhindra brand etc, i och med att man har en elektrisk bränslepump och ingen mekanisk pump.

Bränslepumpen stannar när tändningen stängs av.

Om du nu ändå vill ha en huvudströmbrytare, så gäller det att placera den så nära batteriet som möjligt. Pluskabeln kopplas så på ena polen på huvudströmbrytaren och den kabeln som tidigare hade kabelskon för pluspolen kopplas till den andra polen på huvudströmbrytaren. Alla genomföringar måste fodras så kaben inte kan skavas och kortsluta mot karossen. Huvudströmbrytaren måste fästas så att polerna har mycket låg risk att gå emot karossen vid en evt. krock. Kablarna till och från huvudströmbrytaren måste minst vara så tjocka som dom som nu går till batteriet. Vill du dra ännu längre sträckor, måste kabelgrovleken ökas ytterligare.

-- K
Senast redigerat av Kavli (20 februari 2010)

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Här fick jag se ett smakprov hur man kan koppla, men jag tycker dte verkar komplicerat, har ej jätte bra elektriker kunskaper.

Kan du beskriva utifrån exemplet nedan hur jag ska koppla lättast för att kunna bryta strömmen och likaså motorn. Jag ska v'l inte behöva koppla så avancerat som i exemplet nedan, den enda funktionen som jag vill ha är att jag skall kunna bryta strömmen och motorns gång med hjälp av huvudströmbrytaren.

http://www.detomaso.nu/pdf/001101-huvudbrytare.pdf

Motborgare
1 099 Inlägg
20 februari 2010
Som artikeln korrekt påpekar, så kommer strömmen som produceras av generatorn fortfarande att mata alla förbrukare även med en batteriavskiljare. Det finns då två sätt att lösa problemet om du vill kunna göra hela elsystemet inert även med motorn igång.

Det ena är att bygga enligt skissen i PDFen, med två separata avskiljare, eller en dubbelpolig avskiljare.
Det andra sättet är att ta ett relä som är dimensionerad för höga strömmar, tillexempel ett glödstiftrelä från en dieselbil och koppla generatorkabeln genom den. (Inser att du måste ha en dubbelpolig avskiljare för att trigga relät oavsätt, så det är ingen lösning)

Dock är det så att när du stänger av tändningen, så kommer det inte att gå ström genom rotorn i generatorn, så den slutar direkt att producera el.

Kombinationen att stänga av tändningen och sen huvudbrytaren (alltid i den ordningen, om du nu inte vill byta generator varje gång) kommer att stanna motorn och sen göra elsystemet inert.

-- K
Senast redigerat av Kavli (20 februari 2010)

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
okej, bilen jag använder jag i Rally sammanhang så tanken är att om man nu skulle köra av och blir liggandes på taket eller något sånt, då vill man ju inte att pumparna skall gå och gå och pumpa ut bränsle direkt.

Så det jag bara då skall kunna göra är att vrida på huvudströmbrytaren, så bryts strömmen.

Hur tycker du jag ska koppla i så fall, beskriv gärna så bra du kan.

MVH Philip

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
har du någon bild eller info på någon hemsida där jag kan se på den givaren du pratar om?

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Japp, ja dom borde ju kunna det, och hur man ska koppla osv.

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
aha, så ser givarn ut alltså, översatte till svenska på google, behöver tydligen ett system till för att det skall funka perfekt, är inte skoj om motorn skulle gå dåligt under tävling.

Så här stod det.
Anmärkning: En Accusump eller torr-sump system rekommenderas starkt i konkurrensen bilar som använder den här växeln för att förhindra en kort förlust av oljetrycket i sin tur får till följd att bilen skulle stanna upp.

38 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
nej, då är ju inte den givaren å tänka på egentligen.

1 008 Inlägg
21 februari 2010
Jag skulle ha plockat en sånn där "säkerhets/krockbrytare" som sitter i reservhjulsbaljan på bla ford sierra med flera, och kopplat denna mellan LH Jetronic och systemrelä/sopparelät.

Blir du påkörd eller åker av ,så löser garanterat den ut och bilen lägger av.. samma sak händer om man kastar in ett par däck eller en tung verktygslåda lite hastigt oxå smile
Som komplettering kan du smacka dit en nödstoppsknapp som även den är i serie med krockbrytaren.

Lh 2.4 stänger av bränslepumparna vid motorstopp.

Sök