3491
Sök

Saab 9-5 Pysljud

Bäst
250 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena, har en Saab 9-5 2.3T -04.
Tänkte fråga om enklaste sättet att komma åt "Fjortis pyset" från dumpen, tycker det är mysigt smile
AV vet jag funkar inte, fuckar ju upp LMM.
Och öppetluft filter vill jag helst inte ha PGA. placeringen av det, precis vid högerframhjul.
Kom med förslag smile Nyfiken på allt! cool

Burna bör man annars dör man!

hellaflush!
1 266 Inlägg
20 februari 2010
#2
öppet filter gör mkt, plus de är billigt. Annars en dump? tongue


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 februari 2010
#3
du vill ha ljudet? men vad vill du ha förslag på? du måste ha öppet för att få ljudet. eller köp den där högtalaren som gör ljudet vid gassläpp.... lol
Senast redigerat av azid (20 februari 2010)

2slow

218 Inlägg
21 februari 2010
#4
återcirkulerande avlastningsventil? brukar inte fucka lmm

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

7 281 Inlägg
21 februari 2010
#5
tomtemat skrev:
återcirkulerande avlastningsventil? brukar inte fucka lmm

Sitter redan orginal.


Bäst
250 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#6
högtalare wink Najs!
Men det finns ju hybrid som är både AV och återcirkulerande, hur funkar det med LMM?
Har också sett att evo 6 org dump ska passa prima, men gör den nått extra bra? ^^Eller låter det bara häftigt att skryta om att man har evo delar i en saab? wink
Ja jag är inte så high på bilar smile men lär mig! big_smile
Senast redigerat av vitto (21 februari 2010)

Burna bör man annars dör man!

7 281 Inlägg
21 februari 2010
#7
vitto skrev:
högtalare wink Najs!
Men det finns ju hybrid som är både AV och återcirkulerande, hur funkar det med LMM?
Har också sett att evo 6 org dump ska passa prima, men gör den nått extra bra? ^^Eller låter det bara häftigt att skryta om att man har evo delar i en saab? wink
Ja jag är inte så high på bilar smile men lär mig! big_smile

Evodumpen byter man till när orginal inte riktigt orkar med längre.
Ska du ha pysljud får du byta till ett öppet filter. Skärma av det från värme och smuts så ska det inte vara några bekymmer.


Tunnelmaster
348 Inlägg
21 februari 2010
#8
Om du sätter ett insatsfilter och tar bort röret som går från fronten till luftburken så får du lite tuffare insugsljud.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
21 februari 2010
#9
har tänkt lite i samma banor. Men här har ju maptun ett filter: http://maptun.se/shopProduct.php?pid=29 … =shopIndex

Står att det passar i org boxen, men blir väll knappast högre ljud?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

739 Inlägg
21 februari 2010
#10
har själv hört att man ska köra med återcerkulernade dump på Saab 9,5 /9.3 för de skärannars ihop? rätta mig om jag har fel

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
21 februari 2010
#11
vofloo skrev:
har själv hört att man ska köra med återcerkulernade dump på Saab 9,5 /9.3 för de skärannars ihop? rätta mig om jag har fel

Sitter väll redan detta org i turbon?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Bäst
250 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#12
Återcirkulerande dump sitter det ORG.
Ska kolla om man kan sätta in ett filter i orginal luftbruk och sedan göra hål på bra ställen och sätta igen dom med nät så inte onödigt skit kommer in i motorn. Någon som vet hur mkt orginal dumpen pallar? Om man blir sugen på att uppgradera turbon och lite sånt skulle det vara bra att veta smile

Burna bör man annars dör man!

4 299 Inlägg
21 februari 2010
#13
Driftkungen skrev:
vofloo skrev:
har själv hört att man ska köra med återcerkulernade dump på Saab 9,5 /9.3 för de skärannars ihop? rätta mig om jag har fel

Sitter väll redan detta org i turbon?

Nej dumpen sitter inte i turbon. Sitter på tryckröret, en svart liten rund burk.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
21 februari 2010
#14
Rallyhalle skrev:
Driftkungen skrev:
vofloo skrev:
har själv hört att man ska köra med återcerkulernade dump på Saab 9,5 /9.3 för de skärannars ihop? rätta mig om jag har fel

Sitter väll redan detta org i turbon?

Nej dumpen sitter inte i turbon. Sitter på tryckröret, en svart liten rund burk.

Aha, kanske wastegaten jag tänkte på tongue?

Men hur som helst återcirkulerande är den orginal.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 februari 2010
#15
saab 9-5ans dump hänger med upp till 1,5bar

2slow

126 Inlägg
22 februari 2010
#16
Jag har kört med öppet filter i ett år nu men har bytt två ggr! bilen skär inte ihop om man kör med öppen dump men den går som ett lass med skit och motorlampan tänds. chippa bilen och kasta på ett öppet filter så dumpar de iaf så folk på gatan vänder på huvudet tongue köp ett bra filter om du är orolig för att få in skit i turbon, typ BMC lr K&N.


5 710 Inlägg
22 februari 2010
#17
jonnielahti skrev:
vofloo skrev:
har själv hört att man ska köra med återcerkulernade dump på Saab 9,5 /9.3 för de skärannars ihop? rätta mig om jag har fel

om det sitter lmm på bilen ska du ha återcirkulerande för att slippa att bilen nästan dör vid urkoppling wink
då lmm registrerar att det saknas luft i systemet wink

Eller helt tvärt om......den registrerar inte att det saknas luft därav problemen.

Till er som vill förstå hur det funkar och vad man kan göra och inte är detta en av nätets bästa trådar i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329
Garagets egen:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 februari 2010
#18
Någon som testat att köra öppet filter i org luftbox? Misstänker att ljudet inte blir mycket bättre om det är dumpljudet man är ute efter..

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

57 Inlägg
28 februari 2010
#19
Om du vill ha ljudet du pratar om så kan du ju börja med att montera en avlastningsventil
för Saab Trionic 7 som finns att köpa hos Speedparts tex. Sedan så plocka bort luftfilterboxen och sätt dit ett öppet filter, vill du ha mer ljud än det så får du höja laddtrycket genom att tex chippa den.

Lite info om den ventilen (Saxat ifrån Speedparts hemsida):

Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02


Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.


Hoppas du blir nöjd // Andreas
Senast redigerat av Andy_S4 (28 februari 2010)


Bäst
250 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#20
Tack för alla bra svar smile en fråga till, visst måste man chippa motorn för att få upp ladd trycket? finns väl inget annat sätt? smile ja, scrub jag vet big_smile

Burna bör man annars dör man!


Sök