4476
Sök

Vad behöver jag för kablar till mitt billjud?

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hej!
planerar att slänga in lite ljud som jag fått över i audin då jag ska köpa värre grejer till BMWn sen och funderar på hur grov strömkabel jag måste ha till slutsteget? vill komma så billigt undan som möjligt utan å förstöra några grejer så nått av biltemas paket kanske duger?

grejerna jag kommer slänga in är:

slutsteg - MDS D6

Maxeffekt: 4x150+2x300 W eller 2x300+1x600 W max
Effekt RMS 4 Ohm: 4x50+2x100 W (2 ohm RMS: 4x75+2x150) eller 2x150+1x300 WRMS bryggkopplat
Equalizer: Bas-Eq ingår (0-12dB vid 45Hz)
Delningsfilter: Ja, högpass/lågpass, 40-400Hz
Frekvensomfång: 10-30000Hz
Signalbrus: >90dB
Ingångskänslighet: Low input 200mV-5V; High input 1,5-14V

bas - MDS Dynamic 12"

300rs
800watt
400 wrms
20-800Hz
spl 92,5db

framsystem - MDS Fanatic 6,5"

200watt
100wrms
35-20000hz

mvh Andreas
Senast redigerat av A-Lindskog (21 februari 2010)

1 468 Inlägg
21 februari 2010
A-Lindskog skrev:
hej!
planerar att slänga in lite ljud som jag fått över i audin då jag ska köpa värre grejer till BMWn sen och funderar på hur grov strömkabel jag måste ha till slutsteget? vill komma så billigt undan som möjligt utan å förstöra några grejer så nått av biltemas paket kanske duger?

slutsteg - MDS D6
bas - MDS Dynamic 12"

mvh Andreas

om du har lite pengar så kan du juh köpa 35mm2 kabel till steget. räcker gott o väl till det där smile

Blekingebilradio och dbakuten har prisvärda kablar
Senast redigerat av Leo86 (21 februari 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2010
Steget är avsäkrat med 90A (3x30) (om jag inte minns fel vad gäller säkringsfärger nu) så jag rekomenderar minst 20mm2 som får säkras av med 100A.

Sedan vilken kabel du köper spelar mindre roll.
Biltemas KABEL duger, men i paket 84-549 (21mm2) så får du med säkringstypen AGU och 80A säkring.

Själv använder jag uteslutande ANL eller MiniANL (AFS, ASF mm) då dessa är stansade ur ett stycke och ej lödda vilket innebär att de har bättre kontakt.

Edit:: Såg att tryckfelsnisse vart i farten (JAG)...ändrade avsäkringen på steget wink
Senast redigerat av Lonefox (21 februari 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
okej, är de någon som vet vad mds kabelpaket x3 och x1 innehåller? hittar ingen info om det på hemsidan. kanske nått av dom är bättre än biltemas?

1 468 Inlägg
21 februari 2010
A-Lindskog skrev:
okej, är de någon som vet vad mds kabelpaket x3 och x1 innehåller? hittar ingen info om det på hemsidan. kanske nått av dom är bättre än biltemas?

ring till en mds återförsäljare. dom kan svara på det smile. dom flesta brukar öppna 11 nåt sånt. kanske ol.ika från ställe till ställe. men dom vet juh bäst smile. biltema saker e väldigt bra då du verkligen får vad du betalar för. till skillnad från mds o överpris smile. 2kr metern e mycke i slutänden (som ett exempel) smile

21 761 Inlägg
21 februari 2010
A-Lindskog skrev:
hej!

slutsteg - MDS D6
bas - MDS Dynamic 12"

mvh Andreas

Det var ju inte precis något överflöd av information om de där sakerna på MDS:s hemsida, man får väl försöka med gissningar.

Vilken impedans har varje talspole på basen?
Vad ger steget ut i RMS-effekt enligt bruksanvisningen?

Om det ska installeras värre saker i samma bil så är det väl egentligen lämpligt att välja en grov strömkabel redan nu, men vill du inte det så får man utgå ifrån just de saker som du har nu. smile

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
uppdaterade med lite info om grejerna nu smile

det kommer inte sättas i nå värre senare i den här bilen utan vill bara ha kablar så att grejerna jag listade klarar sig

21 761 Inlägg
21 februari 2010
Basen är på 4 Ohm tydligen, även Fanatic 6,5". Om steget bryggkopplas så används alla kanaler och RMS-effekten hamnar på 2x150 + 1x300 W ifall steget körs för fullt. Steget arbetar rimligtvis i klass AB och där kan verkningsgraden ligga på runt 55%, den teoretiska strömförbrukningen blir då ca 76 A om effekten är angiven med 14,4 V matningsspänning.

21 mm2 kabel räcker till steget när dessa högtalare används, kabeln får avsäkras med upp till 100 A och då kan ANL-säkring användas (vilket ger säkrare kontakt som Lonefox påpekade). Jag håller alltså med Lonefox angående kabelarea och säkring. smile

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
okej, tack för hjälpen smile då kan jag alltså köpa biltemas kabelkitt och byta ut säkringshållaren bara , de borde väl bli billigast.

sen undrar jag också hur jag ska koppla ihop allt på steget, alltså vilka kablar till vilka kanaler?
har inte hållt på så jätte mycket med billjud som ni kanske märker tongue
Senast redigerat av A-Lindskog (21 februari 2010)

21 761 Inlägg
21 februari 2010
Naturligtvis är du inte tvungen att byta ut säkringshållaren, du avgör själv om du vill lägga några extra slantar på den biten. Det finns nog en hel del som inte har haft problem med AGU-säkringar (de där rörsäkringarna), men risken för glappkontakt är betydligt större än med ANL. smile

Hur många lågnivåutgångar har din stereo?
Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2010)

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
okej , få se hur ja gör med säkringshållaren då tongue
du vet möjligtvis inte hur man ska koppla ihop allt på steget ? smile

21 761 Inlägg
21 februari 2010
Det beror lite på hur många lågnivåutgångar din stereo har, var därför jag frågade. smile

Om stereon bara har en lågnivåutgång (ett par kablar, dvs höger+vänster) så måste du nog använda förgreningar för att kunna utnyttja stegets alla kanaler. Sedan beror det också på om steget har en brytare där man kan välja hur många kanaler som ska användas, i så fall kanske det inte behövs några förgreningskablar till lågnivån.

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
måste ha missat din fråga tongue

sterion som sitter i bilen är en pioneer deh-3100r, är rätt säker på att den bara har en lågnivåutgång,
är osäker på om steget har brytare men tror inte de eftersom när mds installerade grejerna i min förra bil så använde dom förgreningar

21 761 Inlägg
21 februari 2010
Ja, det finns bara en lågnivåutgång enligt bruksanvisningen på nätet. Remotekabeln är blå/vit.

I så fall får du nog köpa 4 st "vanliga" förgreningar eller 2 st "2-4" förgreningar, de där "2-4" förgreningarna finns tex hos Biltema. Du kan också välja att bara använda 4 kanaler på steget, då behövs bara 2 st "2-4" förgreningar. Med den kopplingen så får dock framsystemet "bara" 50 WRMS per högtalare. smile

Läs gärna i stegets manual om man måste sätta lågnivåkablar till alla ingångar för att kunna utnyttja dem, det kan även vara så att man tex bara behöver sätta kablar i två ingångar för att utnyttja fyra kanaler.

48 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
okej , då vet jag hur de ser ut på den sidan smile
men hur ska de kopplas på andra sidan steget för de är väl där man bryggar osv? tongue

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 februari 2010
Drönirettab skrev:
Läs gärna i stegets manual om man måste sätta lågnivåkablar till alla ingångar för att kunna utnyttja dem, det kan även vara så att man tex bara behöver sätta kablar i två ingångar för att utnyttja fyra kanaler.
Senast redigerat av michieff (21 februari 2010)

Sök