5767
Sök

Får köra med B körkort

583 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
tjenare.
jag skulle varit iväg och hämtat en bil men måste ta den på en trailer.
hör olika saker av folk. men visst måste man få köra bil och trailer så länge det är under 3500 kg?
räkna ut att bilarna väger 3200 3300 kg då är man ju under 3500 kg så då borde det ju vara lagligt?

körde liten lastbil med släp under 3500 kg och det va Okej sa polisen i en kontroll då.

16 197 Inlägg
21 februari 2010
bengan87 skrev:
tjenare.
jag skulle varit iväg och hämtat en bil men måste ta den på en trailer.
hör olika saker av folk. men visst måste man få köra bil och trailer så länge det är under 3500 kg?
räkna ut att bilarna väger 3200 3300 kg då är man ju under 3500 kg så då borde det ju vara lagligt?

körde liten lastbil med släp under 3500 kg och det va Okej sa polisen i en kontroll då.

max vikt är 3500 för hela "fordornet" men hur mycke får din bil dra me bara Bkort??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

583 Inlägg
Mästare
2 947 Inlägg
21 februari 2010

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2010
Kolla upp den exakta dragvikten!

Om du känner till regnr: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Ett tips är att även kolla upp vad släpet får lasta, och vad dess totalvikt är. Totalvikten på släpet får inte vara högre än vad bilens max. släpvagnsvikt (På b-kort i det här fallet) är.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 299 Inlägg
21 februari 2010
Men hur mycke väger släpet då?? Det måste du räkna in i dom 3500 kilona.
Dessutom får du inte dra ett släp som har en högre totalvikt än bilens totalvikt på B-kort, oavsett hur mycke du lastar.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 februari 2010
Kan tillägga att genomsnittligt 2 axlad bil transportsläp väger 550-600kg.

En bli får inte dra mer än sitt totalvikt o på B kort är det 3500kg totalt för ekipaget - inte dragbilen som många påstår.

4 299 Inlägg
21 februari 2010
Grabber skrev:

En bli får inte dra mer än sitt totalvikt o på B kort är det 3500kg totalt för ekipaget - inte dragbilen som många påstår.

Så du menar att om bilen väger 2800kg så får den inte dra ett tyngre släp än 2800kg? Eller är det "Max släpvagnvikt" du menar?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 februari 2010
Rallyhalle skrev:
Grabber skrev:

Så du menar att om bilen väger 2800kg så får den inte dra ett tyngre släp än 2800kg? Eller är det "Max släpvagnvikt" du menar?

Totala vikten för bil+släp får INTE överstiga 3500kg

Edit: Alltså är totalvikten på bilen 2000kg så får vagnen inte väga mer än 1500kg men det spricker oftast ändå med b-kort eftersom det är vad bilens godkända MAX SLÄPVAGNSVIKT FÖR B KORT som styr. Detta står angivet i regbeviset.
Senast redigerat av hotrodder (21 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

16 197 Inlägg
21 februari 2010
hotrodder skrev:
Rallyhalle skrev:
Grabber skrev:

Totala vikten för bil+släp får INTE överstiga 3500kg

fast man får ju inte dra ett släp(med last) som väger mer än dragbilens totalvikt.

sen finns de ju en del andra begränsningar va gäller B-kort.  ALLT står ju i bilens REGbevis.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

945 Inlägg
21 februari 2010
bengan87 skrev:
den ska få dra 1400 1500 kg

Vilket av det? Man kan inte höfta vad bilen får dra!
Har du enbart Bkort så titta vad bilen max får dra vid Bkort.

Normalt ligger det Under 1.500kg.
Vad väger bilen du ska lasta samt vad får släpkärran lasta?

Detta är ju egentligen det väsentliga ...

9 108 Inlägg
22 februari 2010
Man får i princip aldrig dra en bil på kärra med B-kort.. Tänk på att släpet ofta väger rätt mycket i sig också. Det är inte lastvikten man räknar på utan släp + last.

3 259 Inlägg
22 februari 2010
MilleN skrev:
Man får i princip aldrig dra en bil på kärra med B-kort.. Tänk på att släpet ofta väger rätt mycket i sig också. Det är inte lastvikten man räknar på utan släp + last.

Joho! Varenda gång jag har kört en Fiat 126 på min bilkärra har det varit lagligt!big_smilebig_smile

Nej men det stämmer faktiskt, och dom flesta bilkärror som man får dra med en personbil på B-kort får ofta inte lasta mer än 900-1000kg... Så det brukar skita sig hur man än vänder på det! Dock har jag aldrig nånsin blivit stoppad med bilkärra *peppar peppar, knackar sig i huvet*...
Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

945 Inlägg
22 februari 2010
JonR skrev:
MilleN skrev:

Joho! Varenda gång jag har kört en Fiat 126 på min bilkärra har det varit lagligt!big_smilebig_smile

Nej men det stämmer faktiskt, och dom flesta bilkärror som man får dra med en personbil på B-kort får ofta inte lasta mer än 900-1000kg... Så det brukar skita sig hur man än vänder på det! Dock har jag aldrig nånsin blivit stoppad med bilkärra *peppar peppar, knackar sig i huvet*...

Dom nyare ja. 
Förr när bättre grejer tillverkades så kom släp man kunde köra på Bkort som fick lasta runt 1.300kg.
Mindre golfar en och annan jetta kanske en lupo. Det är ju faktiskt bilar som fungerar. smile

Men man tjänar ju förstås på att ta ett BEkort...

Sök