Fläktar och defroster går inte igång (ibland) på Audi A8 (D3) 2006

Transporter3
22 februari 2010 · 4 Inlägg

Hej

Jag har ett konstigt och sällan återkommande problem på min Audi A8, 2006 års model.

Tre gånger sedan början på december 2009 har defrostern vägrat att starta med stark imma som följd vilket gör bilen närmast okörbar. Dioden på defrosterknappen tänds och jag hör ett svagt elektriskt ljud då "dörrarna" till vindruteblåsen ställs om men sen händer absolut ingenting. Den kommer heller inte igång under resans gång. Det går heller inte att slå på de vanliga fläktarna. Man kan gå in i manuellt läge på MMIn och vrida upp till 12 men det händer ändå absolut ingenting.

Nästa gång jag startar bilen så funkar (hittills) allting perfekt - jag kan slå på defrostern eller fläktarna och jag glömmer bort att jag har det här problemet. Bilen står vanligtvis ute.

Detta har som sagt hänt tre gånger på knappt tre månader (jag kör inte mer en 1-2 ggr per vecka). Följande förhållanden rådde vid dessa tillfällen:

1. Dec 2009: Bilen stod inne i mitt företagsgarage (uppvärmt) och när jag körde ut funkade inte fläktarna. Bilen immade igen och jag fick köra med öppna fönster hela vägen hem. Temperatur -5C

2. Jan 2010: Bilen stod inne hos DiTec under dagen och tvättades/lackbehandlades. Den stod sen ute när jag skulle hämta den. Kondensationen hade redan fryst till is på insidan av alla rutorna och defrostern gick inte igång. Jag fick skrapa på insidan och sen gnugga med hushållspapper hela vägen hem. Temperatur -12C

3. Feb 2010 (igår): Jag körde bilen under dagen och fläktarna fungerade perfekt. Parkerade ute och körde igen fyra timmar senare. Då hade kondensationen från förra resan frusit till is på insidan av rutorna och defrostern gick förstås inte igång. Fick skrapa och gnugga och körde med öppen taklucka då fönstrena frusit fast. Temperatur -16C

Två av gångerna har bilen alltså stått inne när fläktarna slutat fungera, förutom sista gången då den hade körts tidigare samma dag. Samtliga gånger har fläktarna inte kommit igång under resans gång, men däremot nästa gång jag kör bilen. (Att stänga av motorn och på så sätt "boota om" MMIn funkar inte heller). Utländska Audi och A8 forum har inte kommit på någon lösning. Jag tror helt klart att det är väder- och temperaturrelaterat. Det verkar inte vara mekaniskt då defrostern/fläktarna funkar perfekt oftast utan någonting att göra med luftfuktighet, om bilen stått inne eller ute, osv.

All hjälp och alla svar mottags gärna. Audi Stockholm vill bara ta in den på diagnos och sen vill de väl antagligen sälja mig ett nytt 4-zons klimatpaket för 70.000 plus moms och arbete...

Tack på förhand!

Pilsk
22 februari 2010 · 460 Inlägg

du har inte läst av nå felkoder på bilen det hade underlättat vid felsökning av din bil. det låter som att det är någon styrenhet som inte vill fungera riktigt. har du provat ha bilen inne med en kupevärmare i bilen så det riktigt torkar upp den invändigt och kollat om det fungerar efter det?

Transporter3
23 februari 2010 · 4 Inlägg

Tack för svar. Nej, jag har inte möjlighet att läsa av felkoder (har inte VAG.com skiva eller adapter). Har inte heller möjlighet att ha den inne men får väl gå och köpa en kupévärmare och prova det. Läste vidare på forumen och tänkte försöka minimera fukten i bilen genom 1) torka mattorna; 2) sätta in en "torrboll"; och 3) torka av rutorna med imskyddsduk. Men egentligen är ju allt detta bara att behandla symptomen. Fläktarna borde kunna gå i alla fall tycker man!

discokapten Kapten på disco!
23 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Men lämna in den och läs ur felkoderna, eller köp på dig en VAGCOM, att sitta och gissa gör väl ingen glad?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Pilsk
23 februari 2010 · 460 Inlägg

det är därför jag vill ha felkoder på den för att veta vilken styrenhet som lägger av.

Transporter3
25 februari 2010 · 4 Inlägg

Tack för alla svar - det får bli inlämning till Audi Stockholm.

jojje123
11 mars 2010 · 10 Inlägg

be dom programmera om till senaste programvaran till batterimanegement.
Kan vara att batteriet är dåligt eller att den tror det är dåligt.. då stänger det av såna funktioner. funkar radio och MMI som den ska eller du måste trycka upp skärmen manuellt på knappen. Detta är en av de första grejerna som stängs av vid svagt batteri

Transporter3
11 mars 2010 · 4 Inlägg

Tack men batteriet funkar bra. Är laddat till 100% enligt MMIn och detta fel uppenbarar sig oavsett om bilen stått länge eller inte. Jag känner till Audis selektiva batterisparprogram (det är rätt smart faktiskt!) men alla dörrar öppnas och MMI luckan poppar upp precis som den ska. Det svåra med detta fel är att det är sporadiskt och inte kan framkallas på beställning!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang