Uppstart av renoverad motor.

KINESEN
23 februari 2010 · 20 Inlägg

Hello, ska nu i dagarna starta upp min renoverade(lätt trimmade) motor, och har funderingar, har läst och hört att man ska låta motorn gå på ca 2500(hört olika) varv visst många minuter när man startat upp den.nån som vet mer konkret va som är bäst för motorn o så vidare.??? tacksam för svar.
MVH:Micke

Grejerna ska användas, annars blir det bara gammel bensin i tanken.!!!
Audi A4 Avant 2,0Tdi Quattro "Bruks Tysken" (2007)
Volvo 240 GLT "The Ocean With no Ocean color" (1984)
bumpe Lastbilsmekaniker
23 februari 2010 · 3 878 Inlägg

Beror ju på hur omfattande renoveringen är, personligen brukar jag:
Bryta bränsletillförseln och köra på starten tills oljetryckslampan slocknar
Låt motorn så på tomgång i några minuter samtidigt som man kollar så allt är tätt, inga konstiga ljud osv
Sen tar man en liten vända, går det bra är det bara ge järnet en stund o kolla så inget onormalt händer och sen lämna ut bilen smile

Det du hört om ett visst varvtal härstammar från ganska länge sen med dåliga smörjsystem. Tanken är att man ska slita in motordelarna vid ett högre oljetryck, därför står man med förhöjd tomgång, 1500-2500rpm för att säkerställa god smörjning.
Moderna motorer har så pass bra oljetryck på tomgång, speciellt om dom är nyrenoverade med lager, pump osv att jag tycker att inslitning med förhöjd tomgång är överskattat!

MVH

jonTe
24 februari 2010 · 5 710 Inlägg

Håller med Bumpe här.
Lungt och fint i början, låt den gå så den är driftsvarm, kontrollera läckage, oljud. Åk sedan ut och kör med bilen, jag hade skippat höga vartal och hög last under lång tid under de första 50-100 milen.
Efter 50-100 mil är det inte fel med ett oljebyte.

Man måste inte ta det lungt i början.....men det skadar heller inte smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Zak Proud Member of Kööken Racing!
24 februari 2010 · 1 056 Inlägg

När jag monterar min motor så smörjer jag rikligt med olja.
Vid uppstart så får motorn stå på tomgång ett tag medans man gör en genomgång och lyssnar lite samt kolla så att oljelampan slocknar.

Efter diverse starter och genomkoll av oljenivå, kylarnivå och kolla så att allt sitter fast så kör jag väldigt lugnt och undviker onödiga uppvarvningar av motorn. Det brukar bli några mil minst 50.

Jag gjorde likadant med min moppe fast enbart 5 mil å körde i 20-25km/h.
Märktes rätt tydlig skillnad på tiden mellan kolvbytena =]

Min kompressormotor körde jag in lugnt i lite över 100 mil.
Har inte behövt öppna den än och det är 3 år sen jag byggde den.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
24 februari 2010 · 357 Inlägg

Läste förut en artikel eller va man ska kalla de på nättet där dom sa att du ska köra den drifts varm sen ge gärnet dra ur växlarna o härja, tanken med de va att då belastas kolvringarna mera så dom blir tätare o de int smyger så mycket kompression runt dom som man inte vill...

Kommer dock int ihåg va sidan hetter men vill minnas att de va någon här på forumet som länka till den, va intressant lässning o killen värka veta va han prata om...

Men vi första uppstarten så är oljetrycket viktig o att allt är ordentligt smörjt....Kör gärna runt oljepumpen lite före, om de är motorn till din 240 så e de ju bara att ta bort tändfördelaren o köra runt pumpen med en borrmaskin före uppstart, vet att många gör så på gamla jänki V8 o funkar säkert på din också...

Jeebz
29 juni 2022 · 540 Inlägg

Hur länge bör en  nyrenoverad motor vara igång vid första uppstart?. Jag vill gärna starta den i garaget bara för att kontrollera ev läckage osv och kolla så den låter okej. Bör man ändå ha maskinen igång i typ 20 minuter om den startar?.

mats757
29 juni 2022 · 913 Inlägg

Det som är mest avgörande är hur hårda ventilfjädrar det sitter i motorn.
I normala fall är det inga stora problem.
Men en rejält trimmad Amerika V8:a... Stötstänger, grova vipparmar och gigantiska ventiler kräver hårda ventilfjädrar om motorn ska tåla höga varvtal. Tyvärr brukar inte ventillyftaren som går mot kamnocken vara dimentionerad för det och kan på bara några minuter utan rejäl smörning, nötas ner. Man kanske bör använda specialsmörjmedel vid monteringen. Härifrin kommer rådet om 2500rpm i 20 minuter. Skonsamt för nockarna och det blir ett högt oljeflöde på nockarna. Blir det här gjort ordentligt blir ytan på nockarna typ glaserad och håller sedan för normalt bruk.

4 ventilsmotor som nockarna går direkt över ventilen via lyftare, eller rullar är det i princip inga problem alls med.

Vanliga glidlager går att belasta så fort oljan är VARM och det är fullt flöde på oljan. Meen använd inte tjockare olja än vad lagren är inslipade för. Tjock olja och små lagerspel blir det för dåligt flöde i lagret och det går varmt!

Kolvringarna kräver en viss belastning för att bryta igenom oljefilmen och nötas in mot cyliderloppet. Samtidigt är det kolvringarna som står för en stor del av kolvens kylning. Så det kräven ändå en viss försiktighet i början. När ringarna är inkörda kyler de som bäst.
För mesig inkörning kan göra att man inte får den perfekta kontaktytan på kolvringarna.

Är det en måttligt trimmad Volvomotor. Kör igång och kolla läckage. 3-4 minuter. Låt svalna och kolla alla vätskor. Kör 2-3 mil så oljan blir driftsvarm. Nu kan du i princip göra som du vill... belasta måttligt upp till 5000rpm.
Finns de som kör väldigt försiktigt i 200 mil. Finns de som sätter upp i bromsbänk och belastar fullt direkt efter första varmkörning...
Finns nog inget korrekt svar på vad som är rätt.

Senast redigerat av mats757 (29 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang