Kört med dimljus och fått böter.

volvoentusiasten
23 februari 2010 · 4 005 Inlägg

volvodrifter skrev:
tänk själv du har fyra fylletrattar i bilen som vill lyssna musik telefon ringer hela tiden då jag lovat kompisar sjuts..  man har vart uppe över 24h då e det inte alltid man kommer ihåg ljuset då vägen e upplyst...

blacken skrev:

volvodrifter skrev:
bilen är imort så nej den har inte ljusautomatik...   samt att ja lånat den och ni vet själva att detta e ett helvete att hålla reda på när man har halvljusautomatik på sin andra bil......   ja har fått papper från åklagaren och i dessa papper står det endast

EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK.



gatan har tillfredställande bel på båda sidor. alltså ej mörkbelaggd.
ej haft föreskriven belysning på??  kan ju lika gärna vart helljus???

och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

Ännu "bättre" har den inte ljusautomatik så har du ju medvetet ställt ljusreglaget i fel läge. Och så djädra svårt är det inte att se och hantera ljusknappen på en Volvo..

Om du inte klarar av att ställa in belysningen på ditt fordon p g a att du har passagerare och hög musik och telefon så kanske du inte ska ha passagarere, hög musik och prata i telefonen när du kör?

Sen tar det faktiskt bara 5-10 sekunder att gå ut och kolla hur belysningen står om du är osäker på detta. Det kanske dina passagerare hade kunnat hjälpt dig med också?

Om det är mörkt ute så ska du ha halvljus på. Att det är vägbelysning på båda sidor av vägen betyder inte att du får släcka halvljus och köra med dimljus.

Du har dåliga argument för att bli befriad. Att skaka på huvudet och säga att du inte visste om det och hade otur fungerar ju inte i ett demokratiskt rättsamhälle där lagen ska vara lika för alla. Bara för att du inte kan lagen betyder inte att du inte behöver följa den.

Bara att betala och se glad ut tyvärr sad

volvoentusiasten
23 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Nehe skrev:

volvodrifter skrev:
EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK

En primärrapport skrivs som sagt när man nekar, detta görs på station. De enda uppgifter som de tar från dig är ju dina kontaktuppgifter samt din inställning. Finns ingen skyldighet att som polis skriva denna på plats. Primärrapporten skiljer sig inte från hur oboten ser ut det är i princip samma sak bara det att ditt godkännande ej finns.

Sen har du ju sagt att du godtar ett strafföreläggande vilket gör att åklagaren i sin bedömning har bedömt att du gjort fel och dömer dig till oboten.

Beskrivningen säger ju vad som har hänt, du har kört med felaktig belysning på en gata under mörker, spelar ingen roll om den var upplyst det var fortfarande mörk ute.

smile

undrade just när du skulle besvara. smile Du har ju autosearch på "böter+polis" i hela forumet. hehe keep up the good work!

Nehe
23 februari 2010 · 687 Inlägg

linuslinje skrev:
undrade just när du skulle besvara. smile Du har ju autosearch på "böter+polis" i hela forumet. hehe keep up the good work!

smile

Ska dock stå "dömer dig till penningböter" och inte till oboten som jag skrev eftersom det har ju aldrig utfärdats någon obot!

Senast redigerat av Nehe (23 februari 2010)

dan-kristian
23 februari 2010 · 518 Inlägg

volvodrifter skrev:
eftersom jag aldrig vart med om böter innan och jag har prövotid så gick jag med på straffföreläggande vilket e snäppet innan tingsrätt..   då jag absolut inte vill bli av med mitt kort..    men nu när jag fått hem detta stämmer det inte med verkligheten...  och 1200 kan man ha betydligt roligare för än att betala böter..

Du får bara böter,du blir inte av med ditt kort bara för att du har prövotid,du har samma regler som utan prövotid,,,

Men dina ursäkter är lite dåliga,kan ej vara så svårt att sätta på halvljuset även när dina fulla kompisar är med..

JoXter
23 februari 2010 · 492 Inlägg

Du hade alltså glömt att slå av dimljusen sen du använde bilen sist? och dimljusen går på även om inte
ljuset är påslaget? isf kan jag mycket väl förstå hur du kunde missa att du hade dom på och inte halvljuset,
har man halvljusautomatik på en av sina bilar å sen en utan kan man lätt glömma att slå på ljuset, och har
man glömt att stänga av dimljuset sedan tidigare åkturer så är det nog lätt att förväxla
dimljus med halvljus på belyst väg som du beskriver.

ni får ursäkta men vad är de för svar man ser, verkar som ni tar för givet att han var fullt medveten/osäker
på om ljuset var av eller på.

"kan ej vara så svårt att sätta på halvljuset även när dina fulla kompisar är med"
vem har sagt att det är svårt? glömma kan alla göra och de lär ju vara väldigt lätt om dimljusen går på automatiskt lr?

"Sen tar det faktiskt bara 5-10 sekunder att gå ut och kolla hur belysningen står om du är osäker på detta. Det kanske dina passagerare hade kunnat hjälpt dig med också?"
han kanske inte var osäker? bara helt enkelt glömde bort att de var den bilen som ej hade halvljusautomatik
som han körde..

Oavsett så är de ju fel och böter men man är inte helt felfri jämt och det borde poliser också veta
sen så kan man ju diskutera vidare om man borde koppla ur funktionen med dimljusen för att inte
göra om denna tabbe.

Senast redigerat av JoXter (23 februari 2010)

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

tycker det e fel av polisen att sätta böter när det e en engångförselse en sak e ju om man kört med det hela kvällen men så va ju inte fallet jag hade bara kört någon km genom stan.  men men.. dimljusena e omkopplade nu och går endast ihop med helljuset..  får nog betala å bita i de sura äpplet..  sedan tycker jag oxå det e illa av herr blå att dom ska klaga på oläsbara nr-skyltar i "snöstorm" då dom själva har oläslig skylt..

Senast redigerat av volvodrifter (24 februari 2010)

JoXter
24 februari 2010 · 492 Inlägg

du får nog citera om ditt inlägg, fick ändra lite då jag läste fel på ditt första inlägg men
var inte så jättefel ^^

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Noxxer
24 februari 2010 · 1 482 Inlägg

volvodrifter skrev:
tycker det e fel av polisen att sätta böter när det e en engångförselse en sak e ju om man kört med det hela kvällen men så va ju inte fallet jag hade bara kört någon km genom stan.  men men.. dimljusena e omkopplade nu och går endast ihop med helljuset..  får nog betala å bita i de sura äpplet..  sedan tycker jag oxå det e illa av herr blå att dom ska klaga på oläsbara nr-skyltar i "snöstorm" då dom själva har oläslig skylt..

Funkar inte riktigt. Polisen gjorde helt rätt tycker jag. Man kan inte hålla på med engångsföreträdelser. Lagen säger nej, du gjorde fel, du får böter. Enkelt. Hur ska dom veta att du bara kört några KM?
Jag vet att det är irreterande, men det har med vilken snut du möter.

Själv hade jag tur och inte fick böter alls när jag glömde alla ljus mitt på dagen i sommras. Den polisen gjorde ju igentligen fel, men lika glad e jag för det. Hade jag därimot fått en böter så hade jag blivit lite irreterad på MIG SJÄLV. Inte på polisen...

BLT Service
Theracords Music Label
blacken
24 februari 2010 ·

volvodrifter skrev:
tänk själv du har fyra fylletrattar i bilen som vill lyssna musik telefon ringer hela tiden då jag lovat kompisar sjuts..  man har vart uppe över 24h då e det inte alltid man kommer ihåg ljuset då vägen e upplyst...

blacken skrev:

volvodrifter skrev:
bilen är imort så nej den har inte ljusautomatik...   samt att ja lånat den och ni vet själva att detta e ett helvete att hålla reda på när man har halvljusautomatik på sin andra bil......   ja har fått papper från åklagaren och i dessa papper står det endast

EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK.



gatan har tillfredställande bel på båda sidor. alltså ej mörkbelaggd.
ej haft föreskriven belysning på??  kan ju lika gärna vart helljus???

och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

Ännu "bättre" har den inte ljusautomatik så har du ju medvetet ställt ljusreglaget i fel läge. Och så djädra svårt är det inte att se och hantera ljusknappen på en Volvo..

Bara fyra fylletrattar, var fyllchaffis på en hojfest så får du se på "ett djädra liv" i bilen. Det är lisaom ingen ursäkt så enkelt är det. Du klantade dig "suck it up"..

Clintan66
16 mars 2010 · 2 011 Inlägg

Händer det dig igen så skriv inte på. Har klarat mig flertal gånger. Fått papper hem från tingsrätten där de skriver att det går inte klart att bevisa att dimljus var på eller inte.

Likaså vägrar du skriva på, så kan du bli kallad till tingsrätten som exempel är det 600:- för dimljus. Blir du sedan dömd i rätten så hamnar du på 700:-.

Blev själv tagen med min gamla bil. Polisen skrev upp 7 olika saker som han tyckte var fel (1 ex var reflexer bak). Alla dessa saker blev tillsammans 2400:- i böter. Vi satt i rätten och jag tog fram det senaste besiktningspappret jag hade som visade motsatsen som tex med reflexerna bak. jag kom ner till 1600:- i böter totalt istället.

Du avgör själv, men du skall inte vara rädd eller osäker på att inte skriva på om du anser något vara fel. Många poliser kan vara väldigt spydiga när de börjar. Håll dig lugn hur de än försöker få igång dig. Blir du förbannad, så vänta tills de åkt och gå ut och sparka på ett träd istället.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
beta
16 mars 2010 · 804 Inlägg

volvodrifter skrev:
man har vart uppe över 24h då e det inte alltid man kommer ihåg ljuset då vägen e upplyst...

När en annan tog körkortet fick han lära sig att 24h utan sömn hade samma effekt på kroppen som 0,8promille alkohol, och att man då inte får köra bil då man inte kan framföra fordonet på säkert sätt. Så det var inte bara belysningen det var fel på. wink

Frostfjord Ljudbyggare
17 mars 2010 · 170 Inlägg

Brains skrev:
När det är mörkt ute gäller halvljus.
Dina var släckta så därav gäller det 1200kr i böter.
Åker man däremot med halv- och dimljus så får man för olaglig kombination eller något i den stilen och det är betydligt billigare.

500:- Trust me tongue
Sen kan jag hålla med. Du som förare ska hålla koll på att du gör rätt. Samma sak med andra böter. Fortkörningar (som bevisas rätt) och parkingsböter. Bit i det sura äpplet och lär.

Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
_Spawned_ Maskinförare
17 mars 2010 · 1 163 Inlägg

beta skrev:

volvodrifter skrev:
man har vart uppe över 24h då e det inte alltid man kommer ihåg ljuset då vägen e upplyst...

När en annan tog körkortet fick han lära sig att 24h utan sömn hade samma effekt på kroppen som 0,8promille alkohol, och att man då inte får köra bil då man inte kan framföra fordonet på säkert sätt. Så det var inte bara belysningen det var fel på. wink

WORD!

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
alain www.bimmerpower.org
18 mars 2010 · 3 995 Inlägg

Enligt polisen, när gatubelysning tändes måste du har halvljus tänd på bilen.

Senast redigerat av alain (18 mars 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Roos
18 mars 2010 ·

Nu frågade inte ts om han gjorde rätt eller fel, utan om polisen gjort rätt - orka att 20 pers ska predika om att han får skylla sig själv och hur enkelt man slår om lysena på en Volvo.. Blablabla

Tror killen redan vet om det.

christofer_k Vorsprung durch Technik
18 mars 2010 · 2 432 Inlägg

Roos skrev:
Nu frågade inte ts om han gjorde rätt eller fel, utan om polisen gjort rätt - orka att 20 pers ska predika om att han får skylla sig själv och hur enkelt man slår om lysena på en Volvo.. Blablabla

Tror killen redan vet om det.

+1

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 mars 2010 · 1 874 Inlägg

Man kan glömma att ha på sig bälte också, eller glömma hastigheten. Men generellt kan inte Polisen godta alla dessa ursäkter. Hur skulle det se ut. Det är klart att många inte öppet erkänner att dom har gjort fel, även om det ÄR medvetet (säger INTE att det är det i ditt fall). Så det är nog tyvärr bara att betala...

Så jag tror absolut att Polisen gjorde rätt, om man ser till lagar och regler kring det här med dimljus.

Senast redigerat av Hexenhammer (19 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang