Lackering av kupéfläktgaller [Hjälp med tillvägagångs sätt]

xion92
23 februari 2010 · 37 Inlägg

Hejsan, jag har tänkt mig att lacka min fläktgaller inne i kupén och behöver lite hjälp.
Jag har försökt att läsa på lite här men eftersom att det inte är någon hel bil eller något som ska vara utanför bilen vet jag inte riktigt.

1. Tvätt. Med vad? har läst både t-sprit och Yes diskmedel. Något av det som går att använda? Är det bara att blöta en trasa och gnugga lite eler ska man göra något speciellt.

2. Slipa. Vilken storlek på papper?. Jag har 120 och 2000 papper behöver jag något däremellan kanske? Våt eller torr?

3. Plastprimer. inget konstigt där, kanske lägga på två lager.

4. Slipning? Behövs det här?

5. Grundfärg? Behövs grundfärg när man har plastprimer? Framgår inte på flaskan. Har en gammal flaska Primer från Biltema. Jag blir inte förvånad om den inte gör det, men funkar den som grund?

6. Slipning?

7. Lack.

8. Klarlack, behövs detta eller går det skippa? Hur blir ytan om man skippar det?

Senast redigerat av xion92 (24 februari 2010)

Volvo S40 (2000)
xion92
24 februari 2010 · 37 Inlägg

*bump*

Volvo S40 (2000)
NETTAN Girls go fast
24 februari 2010 · 893 Inlägg

När jag fixade till mina så slipade jag av de med ett fint sandpapper tvättade av med ljummet vatten och torkade tort. Sen använde jag pensel och pensla på hammarlack och lät torka över natten. Sen ett till lager efter det torkat. Ser helt okej ut, men ska göra om de vid tillfälle och ha på klarlack då

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
KBerglund Bilskadeentusiast
25 februari 2010 · 291 Inlägg

Slipduk från 3m.
Tvätta med silicontvätt
Ett tunt lager plastprimer.
Två tuna lager gurnd.
Slipa med 800p tort eller duken. (Vatten anväder man vid 1500p och uppåt.)
Fukta en trasa med silicontvätt och torka. Dränker du så reser sig färgen.
Ett lager bas eller två om det inte täcker.
Två lager klarlack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang