9535
Sök

Inget ljud i högtalarna (Saab 9-3, 2001)

2 337 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
Har en Saab 9-3 (01:a) med 3.5" i instrumentbrädan och 6x9" i hatthyllan (det sitter AS3 i bilen, men steget är trasigt så det och dörrhögtalarna är urkopplat). Samtliga högtalare är eftermarknadsprylar, kablarna är originalkablarna. Allt har spelat på bra tills förra veckan, då ljudet helt plötsligt försvann i samtliga högtalare. Misstänkte först stereon, så jag åkte iväg och köpte en Pioneer DEH-2220UB men har fortfarande inget ljud. Samtliga anslutningar är kontrollerade (ISO-kontakter och kontakter till högtalarna) och sitter som de ska. När man startar stereon sprakar det till lite grann, men det är allt som händer. Ljudet har hoppat igång två gånger (c:a 1 sekund åt gången) sen felet kom, så högtalarna borde rimligtvis vara hela fortfarande (och det känns otroligt att alla fyra skulle gå sönder samtidigt).

Någon som har något tips på en lösning?

2 337 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
Tack för tipset! Och för tydliga instruktioner, det uppskattas. Hade tankar på att köpa en ny ISO-kontakt och prova med lösa högtalarkablar imorgon, förmodligen värt att dra ett gäng nya istället för att rota med de gamla om de har gett upp någonstans?
Senast redigerat av Sarge (24 februari 2010)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 februari 2010
Swedenrockers skrev:
Det är enligt mina erfarenheter ovanligt med originalkablar som skavs sönder eftersom att de allt som oftast är förlagda seriöst med kabelstrumpor, kantskydd och uppbuntat men visst händer det, framförallt i dörrgenomföringar och liknande. Symptomen du har tyder på kortis i en eller flera högtalarkablar, och att det inte låter något i nån av högtalarna beror på skyddskretsar i stereon som stänger av utgångarna för att skydda effekttransistorerna i just stereon.

WORD

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök