Hur kraftigt elverk behövs för att driva en ljudanläggning?

RichiB
27 februari 2010 · 1 866 Inlägg

Tänkte köpa ett bensindrivet elverk för att driva min ljudanläggning på olika evenemang i sommar....
Men är det lönt att köpa ett som har en uteffekt på 650W ?? Vad orkar det driva?

evilaudio
27 februari 2010 · 16 195 Inlägg

650w 12v elle 220v??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Kavli Motborgare
27 februari 2010 · 1 099 Inlägg

RichiB skrev:
Tänkte köpa ett bensindrivet elverk för att driva min ljudanläggning på olika evenemang i sommar....
Men är det lönt att köpa ett som har en uteffekt på 650W ?? Vad orkar det driva?

Det orkar driva 650W resistiv last. smile

Har du en klass D förstärkare, kanske 200W RMS/kanal. Med klass AB rätt mycket mindre.

När jag höll på med PA, så hade vi oftast med 100kW ut, fast det skulle ju täcka lite ljus också.
Kom ihåg att om du pratar PA, så sväljer en utomhusarena nåt kopiöst med effekt. Men allt beror på hur många kvadrat du skall täcka och hur bred sektor.

-- K

RichiB
27 februari 2010 · 1 866 Inlägg

evilaudio skrev:
650w 12v elle 220v??

220V

RichiB
27 februari 2010 · 1 866 Inlägg

Kavli skrev:

RichiB skrev:
Tänkte köpa ett bensindrivet elverk för att driva min ljudanläggning på olika evenemang i sommar....
Men är det lönt att köpa ett som har en uteffekt på 650W ?? Vad orkar det driva?

Det orkar driva 650W resistiv last. smile

Har du en klass D förstärkare, kanske 200W RMS/kanal. Med klass AB rätt mycket mindre.

När jag höll på med PA, så hade vi oftast med 100kW ut, fast det skulle ju täcka lite ljus också.
Kom ihåg att om du pratar PA, så sväljer en utomhusarena nåt kopiöst med effekt. Men allt beror på hur många kvadrat du skall täcka och hur bred sektor.

-- K

okej mycket info men jag blev inte mycket klokare.... hehe...
Det jag ska koppla in på elverket är en batteriladdare som i sin tur ska orka hålla igång mitt bilbatteri så jag kan spela musik länge :-)

jes
27 februari 2010 · 582 Inlägg

Köp inget annat elverk än en honda.dom billiga lider oftast av spänningsfall som bränner verktyg och div som är inkopplat.hondorna är mycket stabila och väldigt bra.dock dyrare men klart värt det!

hej
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 februari 2010 · 3 585 Inlägg

Hur många watt drar din batteri laddare? (eller hur många Amp)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Drönirettab
27 februari 2010 · 21 761 Inlägg

RichiB skrev:
Det jag ska koppla in på elverket är en batteriladdare som i sin tur ska orka hålla igång mitt bilbatteri så jag kan spela musik länge :-)

Det är väl din Mitsubishi antar jag. Om jag har tänkt rätt så körs basarna i 4 Ohm totalt och 6" högtalarna är kopplade till vardera kanal på 4-kanalssteget. Monoblocket ger då ut 400 W enligt en del info på nätet (står dock inte i manualen på Soundstreams hemsida) och 4-kanalssteget ger ut 4x65 W (4x60 W enligt manualen).

Båda stegen arbetar i klass AB och den totala strömförbrukningen vid "högsta" effekt borde bli runt 80 A, räknat på 55% verkningsgrad och 14,4 V inmatad spänning. När du demar så körs ju inte grejorna för fullt en massa, men det verkar också finnas en del "lull lull" på bilen (dioder, bildskärm osv) och en 25-30 A laddare är nog lämplig kan jag tänka mig.

Mer än 500 W ska inte en modern elektronisk 25-30 A laddare dra tycker jag.

RichiB
27 februari 2010 · 1 866 Inlägg

Drönirettab skrev:

RichiB skrev:
Det jag ska koppla in på elverket är en batteriladdare som i sin tur ska orka hålla igång mitt bilbatteri så jag kan spela musik länge :-)

Det är väl din Mitsubishi antar jag. Om jag har tänkt rätt så körs basarna i 4 Ohm totalt och 6" högtalarna är kopplade till vardera kanal på 4-kanalssteget. Monoblocket ger då ut 400 W enligt en del info på nätet (står dock inte i manualen på Soundstreams hemsida) och 4-kanalssteget ger ut 4x65 W (4x60 W enligt manualen).

Båda stegen arbetar i klass AB och den totala strömförbrukningen vid "högsta" effekt borde bli runt 80 A, räknat på 55% verkningsgrad och 14,4 V inmatad spänning. När du demar så körs ju inte grejorna för fullt en massa, men det verkar också finnas en del "lull lull" på bilen (dioder, bildskärm osv) och en 25-30 A laddare är nog lämplig kan jag tänka mig.

Mer än 500 W ska inte en modern elektronisk 25-30 A laddare dra tycker jag.

ojojoj här har vi en som kan hihi :-)
Stort tack för hjälpen :-)
Men stämmer det att ett elverk kan bränna mina produkter?

karlsson_6 Volvo Fantast
27 februari 2010 · 194 Inlägg

Du har ju batteri laddare i mellan elverket och bilen, har du en riktig laddare så brukar dom har inbyggda skydd mot konstiga strömmar m.m

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
RichiB
27 februari 2010 · 1 866 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Du har ju batteri laddare i mellan elverket och bilen, har du en riktig laddare så brukar dom har inbyggda skydd mot konstiga strömmar m.m

har en BlacknDecker laddare! Ganska ny o kraftig... :-)

henke_99 Offroad Racing
27 februari 2010 · 3 122 Inlägg

RichiB skrev:

Drönirettab skrev:

RichiB skrev:
Det jag ska koppla in på elverket är en batteriladdare som i sin tur ska orka hålla igång mitt bilbatteri så jag kan spela musik länge :-)

Det är väl din Mitsubishi antar jag. Om jag har tänkt rätt så körs basarna i 4 Ohm totalt och 6" högtalarna är kopplade till vardera kanal på 4-kanalssteget. Monoblocket ger då ut 400 W enligt en del info på nätet (står dock inte i manualen på Soundstreams hemsida) och 4-kanalssteget ger ut 4x65 W (4x60 W enligt manualen).

Båda stegen arbetar i klass AB och den totala strömförbrukningen vid "högsta" effekt borde bli runt 80 A, räknat på 55% verkningsgrad och 14,4 V inmatad spänning. När du demar så körs ju inte grejorna för fullt en massa, men det verkar också finnas en del "lull lull" på bilen (dioder, bildskärm osv) och en 25-30 A laddare är nog lämplig kan jag tänka mig.

Mer än 500 W ska inte en modern elektronisk 25-30 A laddare dra tycker jag.

ojojoj här har vi en som kan hihi :-)
Stort tack för hjälpen :-)
Men stämmer det att ett elverk kan bränna mina produkter?

Det värsta som händer är att laddaren havererar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
RichiB
27 februari 2010 · 1 866 Inlägg

henke_99 skrev:

RichiB skrev:

Drönirettab skrev:

Det är väl din Mitsubishi antar jag. Om jag har tänkt rätt så körs basarna i 4 Ohm totalt och 6" högtalarna är kopplade till vardera kanal på 4-kanalssteget. Monoblocket ger då ut 400 W enligt en del info på nätet (står dock inte i manualen på Soundstreams hemsida) och 4-kanalssteget ger ut 4x65 W (4x60 W enligt manualen).

Båda stegen arbetar i klass AB och den totala strömförbrukningen vid "högsta" effekt borde bli runt 80 A, räknat på 55% verkningsgrad och 14,4 V inmatad spänning. När du demar så körs ju inte grejorna för fullt en massa, men det verkar också finnas en del "lull lull" på bilen (dioder, bildskärm osv) och en 25-30 A laddare är nog lämplig kan jag tänka mig.

Mer än 500 W ska inte en modern elektronisk 25-30 A laddare dra tycker jag.

ojojoj här har vi en som kan hihi :-)
Stort tack för hjälpen :-)
Men stämmer det att ett elverk kan bränna mina produkter?

Det värsta som händer är att laddaren havererar.

går inte säkringen först?

evilaudio
27 februari 2010 · 16 195 Inlägg

RichiB skrev:

henke_99 skrev:

RichiB skrev:

ojojoj här har vi en som kan hihi :-)
Stort tack för hjälpen :-)
Men stämmer det att ett elverk kan bränna mina produkter?

Det värsta som händer är att laddaren havererar.

går inte säkringen först?

har du tur så går säkringen,  men hspelar du så att laddaren laddar FULLT å sen får du strömsvikt i elverket så finns de stor risk att laddaren pajjar,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang