Elmia. Ditt ris och ros!

Torlejf Bilvårdstönt.
27 februari 2010 · 1 109 Inlägg

JonR skrev:
Ris:Se till att ett gäng bilkunniga bestämmer vilka bilar som får komma och inte komma så man slipper se allt ihoptattat skräp som byggts på två veckor, givetvis ta bort priset för att ställa ut, har man en intressant bil ska det vara gratis att ställa ut! Det är ju en självklarthet i mina ögon!

Ros: Föreställningarna är alltid intressanta med MC/Bil etc

MVH/Jon

Blir du inbjuden av Bilsport så är det ju gratis?

Det som kostar är om man som företag vill ha en monter eller om du själv väljer att hyra en monter för att ställa ut din bil.
Är ju inget du kan klandra Bilsport för.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Bjork OEM <3
27 februari 2010 · 6 957 Inlägg

NissanMotorsport skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Alldeles förmycket "showbyggen" roligare med bilar som går att köra med och lite mer anknytning till verkligheten. Men likförbannat åker man dit varje år. I år lär väl inte bli nått undantag..

+1 För många överstylade bilar.. Sen allt folk tongue trängas,stressad folk springer ivägen för kameran när man ska ta kort..nja tveksamt om ja åker iår..

Vilken dag åker du om man får fråga?

OEM <3
NissanMotorsport
27 februari 2010 ·

Bjork skrev:

NissanMotorsport skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Alldeles förmycket "showbyggen" roligare med bilar som går att köra med och lite mer anknytning till verkligheten. Men likförbannat åker man dit varje år. I år lär väl inte bli nått undantag..

+1 För många överstylade bilar.. Sen allt folk tongue trängas,stressad folk springer ivägen för kameran när man ska ta kort..nja tveksamt om ja åker iår..

Vilken dag åker du om man får fråga?

De vet ja inte..inte ens säker på om ja ska åka, vadådå? smile Kan skicka iväg ett gb om vilken dag det blir om de blir..

Bjork OEM <3
27 februari 2010 · 6 957 Inlägg

NissanMotorsport skrev:

Bjork skrev:

NissanMotorsport skrev:

+1 För många överstylade bilar.. Sen allt folk tongue trängas,stressad folk springer ivägen för kameran när man ska ta kort..nja tveksamt om ja åker iår..

Vilken dag åker du om man får fråga?

De vet ja inte..inte ens säker på om ja ska åka, vadådå? smile Kan skicka iväg ett gb om vilken dag det blir om de blir..

Neä men jag tänkte rekommendera dig påskdagen alt annandag påsk om du vill fota, åker alltid långfredagen sj. men för 2 år sen så jobba jag och åkte påskdagen, kändes tomt där inne tongue

OEM <3
Aldin AT Däck
27 februari 2010 · 501 Inlägg

RIS:   För mkt fulla drägg som ränner runt därinne och sen verkar dom ta in all möjlig skit där , nu för tiden åker man bara dit för sakens skull 

ROS : Alla seriöst byggda bilar och träffen på kvällen vid a6 center

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
FreddeK
28 februari 2010 ·

Ris: fulla snorungar man bara vill klappa till på käften, vore ju bra med fler ordningsvakter som tar tag i detta, alkohol och bilar hör inte ihop!

Mycket folk men åker man på söndagen finns det utrymme att fota och få lite andningspaus.


Ros: Chip Foose kommer ju i år med ett av sina egna byggen och boyd sista mästerverk, bara det är värt 200kr i inträde! Sen gillar jag utomhusshowerna om man såg något.

Men känns som man gjort elmia lite för många gånger och börjar väl ledsna...

Aerocombi Xenoholic
28 februari 2010 · 2 559 Inlägg

FreddeK skrev:
Ris: fulla snorungar man bara vill klappa till på käften, vore ju bra med fler ordningsvakter som tar tag i detta, alkohol och bilar hör inte ihop!

Mycket folk men åker man på söndagen finns det utrymme att fota och få lite andningspaus.


Ros: Chip Foose kommer ju i år med ett av sina egna byggen och boyd sista mästerverk, bara det är värt 200kr i inträde! Sen gillar jag utomhusshowerna om man såg något.

Men känns som man gjort elmia lite för många gånger och börjar väl ledsna...

Ris: Håller med dig där hmm alldeles för mycket av det förstnämnda. Kan man inte vänta tills kvällen?
Och sen så vet jag inte hur långt innan man måste stå ute innan showerna börja för att kunna få se något?
Varför inte slänga upp lite läktare?
Priset på inträde o maten inte minst.

Ros: Att få se lite andra bilar än dem man ser varje dag (även om en del bilar gör sig bättre på lite längre håll) wink
Sen är det ju inte fel om man kan fynda lite där heller tongue

Blir nog till att åka dit i alla fall smile

Senast redigerat av Aerocombi (28 februari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
940R
28 februari 2010 · 1 567 Inlägg

Slutade åka till elmia för 4-5 årsedan pga för mycket folk.. För mycket folk som inte brydde sig om bilar och dessutom snörfulla raggare  småkillar i truckerkeps som stog och dregla på några lättklädda damer på en scen.För mycket plastraketer  och skumma ointressanta bilbyggen. Som sagt detta var 4-5 årsedan.
Sedan när man plöjt sig igenom så tog man en hamburgare och dricka för 500kr sad

Resan dit och hem brukar vara roligare än målet..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Alex_M Steker som aldrig förr
28 februari 2010 · 503 Inlägg

Bjork: ill be there wink ska leta upp din vita. måste kolla närmare på den hehe smile

8-)
smiler
28 februari 2010 · 672 Inlägg

Varför ligger den på Påskhelgen då man är i fjällen å gottar sej...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Speedman Bilvårdsexpert
28 februari 2010 · 663 Inlägg

FLindgren skrev:
och till alla som klagar på klavitén på bilarna kan ju springa ut i garaget själva å bygga bättre;P

Tror en del av oss som klagar,  har byggt bättre finish wink Men ändå kanske inte varit tillräckligt nöjda för att ställa ut.

Jag klagar om det finns uppenbara slarv och brister i ett bygge. Man åker inte i flera timmar till en utställning, betala mkt för inträde. För att sen se bilar i sämre skick än den bil man parkerade på parkeringen!

Jag ser det såhär, måste man leta fel för att hitta något, så har en bilbyggare lyckats mkt bra med sin bil! Fel finns det på precis alla bilar, även helt nya!
Ex: Volvo V50 som har silverlackerade ytterspeglar, även om det är det enda på hela bilwen som är silver förrutom fälgarna. Ser knappast genomtänkt ut.

Vi som jobbar med bilar i yrket ser uppenbara fel på en gång. Till skillnad från andra som sitter på ex. kontor på dagarna.

Elmia är duktigt överskattat. Förrutom en hall, och det är jänkehallen,lastbilar och hojar. Lastbilarna har oftast bättre finish än bilarna i A-hallen roll

Jag ska endast upp bara för Chip Foose bil kommer stå där och för man själv är inblandade i några bilar.roll

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Milliway Visionär
28 februari 2010 · 59 Inlägg

Mässan är ju en stor inspirationskälla för många som gillar bilar och vill göra något med sin egen. På mässan kan man få tips och se hur andra gjort. Plast eller prestanda jo det är ju en avvägning men standardbilar med monstermotorer där ungdommar bara kan dräggla över lite blåa siliconslangar säljer antagligen inte lika bra. En bra mix av allt för att få en bra bred mässa är väl vad som är intressant. Min ros går till just det att det finns något för alla.

Mitt ris går oavkortat till alla berusade gäster som ger mässan en olustig kännsla. Ordninghållningen bör bli mycke bättre på det området. Sen gör det inget om man styr upp parkeringarna bättre så trafiken flyter på.

Pan
28 februari 2010 ·

För mycket plastbilar och fulla människor, Ta in mer prestanda bilar finns ju hur mycket folk som helst som bygger riktigt håriga bilar. Ser inte det fräna i widebody med halvmeters spacers. Är ju betydligt fränare med en typ en Suzuki Swift Gti Rwd. Med bmw bakaxel, Låda inte mkt original på den. Såg den i somras på Linköpingmotorsports Träff. Hittade den efter lite google, men det kanske bara är jag som tycker sånt här är fränt.


http://www.zatzy.com/projekt/159656-run … -a-64.html

http://straffe.nu/suzuki/IMG_0356.jpg
PURE BADASS!

evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

de finns ju bilar för de flesta smaker på elmia.   de e liksom inte så att man kan ha en HEL hall för varje typ av bil.   bilsport försöker nog så gott dom kan att tillgodose folk intressen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Busgrabb Rejsa ?
28 februari 2010 · 2 959 Inlägg

Mässan....den skiter jag i
Kvälls aktiviteterna är det som gäller smile

Autotech
BMW 335D (2008)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
28 februari 2010 · 311 Inlägg

Det finns för- och nackdelar med allt på denna jord, så oxå med Elmia.

Men som alla vet så är det ju uppdelat på olika hallar o "stilar" (ROS).
Och vill man inte trängas (RIS), utan ha det lungt o skönt så åker man dit  tidigast på söndagen...

Och nu lite "kritik" mad ...

Alla har inte förutsättningar att bygga 100%:a byggen !!!
Själv äger jag inga gradsaxar, kantbockar, engelskahjul, krymp & sträckmaskiner mm mm...
Det jag äger och har är:
garagegolvet, svetsen, vinkelslipen och en penhammare (för plåtarbeten).
Jag har tex "valsat" fram skämkanterna på garagegolvet med fötterna !
Och jag bygger bara i plåt som jag köper på m2 , så allt måste "kapas" till.
Man gör så gott man kan efter ens egna förutsättningar,
utan alla hemmapulare med begränsade möjligheter skulle "custom byggandet" dö ut i Sverige !
Har man sen fler bilar, hus o många munnar att mätta så begränsas byggbudgetten en aning...

MAO:
Betänk detta när ni tittar på min F1-Rod i customhallen,
grabben (gubben) har hamrat fram plåtbockarna (även dom långa) med en liten penhammmare och valsat fram skärmkanterna med fötterna och ändå är slutresultatet nått unikt och roligt, men inte 100% ! smile


Så ännu en gång,
ta Elmia för vad det är,
nordens största mixade bilshow med nåt för dom flesta smaker cool

Bjork OEM <3
1 mars 2010 · 6 957 Inlägg

Alex_M skrev:
Bjork: ill be there wink ska leta upp din vita. måste kolla närmare på den hehe smile

Jaha du med tongue De verkar vara en del som vill se den IRL så vi får väl hoppas på bra väder..om inget annat så dyker jag upp på A6-parkeringen på lördagen..

OEM <3
Alex_M Steker som aldrig förr
1 mars 2010 · 503 Inlägg

Dåså wink får hoppas att det är torrt å fint som förra året. så man kan montera på 20 tummarna å coiloversen på audin. tänker fan inte åka dit på vinterhjul tongue

8-)
Tokken Team dBakuten
1 mars 2010 · 3 453 Inlägg

Ros: Mässan.. alltid lika kul. Det är mer folket man saknat.

Ris: Fulla fjortisraggare och dessa förbannade snorungar som ska börna sönder varenda parkering i området.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Sketstopp24v STREETRACER
1 mars 2010 · 892 Inlägg

RIS: som en del andra säger...  alla full nötter som kutar omkring där uppe, de är en skam för oss andra intresserade!!

ROS: Startskottet på säsongen..  en hel del fina bilar men ballast är juh helt klart A6 osv wink big_smile

Bmc Crew
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang