Missnöjd med ljudet i nya huvudenheten "Alpine CDE-114BTi"

Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Hej, har precis installerat min nya huvudenhet i golf 4an, och tycker att ljudet är bra, men det är ett ljud som finns i de flesta låtarna som framhävs obehagligt högt.

Ljudet låter som någon form av "clap" eller "hit hat" och ni finner det varannan sekund i exempelvis beaten till den här låten: http://www.youtube.com/watch?v=qJfg1uxI55s

Detta är enormt frustrerade då man vill dra på och ljudet plötsligt skär i öronen... Jag har kollat igenom så många inställningar på huvudenheten som jag hittat: Loud ON/OFF, Subwoofer, Sub, Treble, Fader och "Defeat som betyder att fabriksinställningarna för ljudet aktiveras", och inget av detta har hjälpt.

Nu undrar jag vad det här kan bero på och vad jag ska göra, om det nu över huvud taget går att hjälpa mig vilket jag tvivlar på :S

EDIT: länk till Alpine CDE-114BTi: http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=45044015

Mvh Henke

Senast redigerat av Hefal (28 februari 2010)

-lärling :)
Drönirettab
28 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Fanns inte det där obehagliga ljudet med din förra stereo?

Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Nej, inte alls... länk till den gamla stereon Blaupunkt LOS Angeles MP72: http://www.ciao.co.uk/Blaupunkt_LOS_Angele__5339371

Mvh

-lärling :)
Horsyhorse
28 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Kör du på MP3?

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (28 februari 2010)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
christofer_k Vorsprung durch Technik
28 februari 2010 · 2 432 Inlägg

finns en till meny där du kan  ändra bas och terble inställningart så som hur höga frekvenser de ska spela upp i m.m, klicka på sound knappen. men men  är int heller  nöjd med min 114bti

Senast redigerat av christofer_k (28 februari 2010)

Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Kör du på MP3?

Pierre

Jag har prövat .mp3 via skiva, radio och spotify via iphonen och alla har samma höga ljud...

christofer_k skrev:
finns en till meny där du kan  ändra bas och terble inställningart så som hur höga frekvenser de ska spela upp i m.m, klicka på sound knappen. men men  är int heller  nöjd med min 114bti

På vilket sätt är du missnöjd?

Mvh

-lärling :)
Drönirettab
28 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Hade du även testat de inställningar som christofer_k skrev om?

Då kan man finjustera diskantnivån och kanske dämpa vissa enstaka frekvensområden som låter extra högt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (28 februari 2010)

Horsyhorse
28 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Vad har du för högtalare?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hade du även testat de inställningar som christofer_k skrev om?

Då kan man finjustera diskantnivån och kanske dämpa vissa enstaka frekvensområden som låter extra högt. smile

Ja, konstigt nog så finns det två ställen att justera samma sak, dock glömde jag att tillägga att jag också ändrade på HPF, aka High Pass Filtret på stereon utan resultat sad

Horsyhorse skrev:
Vad har du för högtalare?

Pierre

Det är Golf IV -03 original samt två 10" basar och ett skitsteg från netonnet på 800w max.

Mvh

Senast redigerat av Hefal (28 februari 2010)

-lärling :)
Horsyhorse
28 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Eftersom du inte vet vad HPF är och gör, tycker jag du ska bege dig till närmaste Alpine återförsäljare(där du köpt den kanske) och låta dom lyssna.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Eftersom du inte vet vad HPF är och gör, tycker jag du ska bege dig till närmaste Alpine återförsäljare(där du köpt den kanske) och låta dom lyssna.

Pierre

Varan är beställd från Pixmania, som surt nog ligger i Frankrike. Funderar på att dra till BRL (om dom nu inte lägger ner hela kedjan, någon som vet nått?) i värsta fall...

Mvh

-lärling :)
Ulf_W bilder.ulfw.se
28 februari 2010 · 1 103 Inlägg

Finns det "Media Xpander" på de nya HU också?
Om det gör det så se till att den är avstängd, det låter bedrövligt med den igång...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Ulf_W skrev:
Finns det "Media Xpander" på de nya HU också?
Om det gör det så se till att den är avstängd, det låter bedrövligt med den igång...

Jag har inte hittat något sådant på den, och de fanns inget om den i manualen: http://www.restricted.alpine-electronic … 01R_SE.pdf

MVh

-lärling :)
Drönirettab
28 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Blir det någon skillnad i ljudet om du vrider över balansen till endast höger/vänster kanal?

Hefal noob
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Drönirettab skrev:
Blir det någon skillnad i ljudet om du vrider över balansen till endast höger/vänster kanal?

Ingen alls sad

Mvh

-lärling :)
Horsyhorse
28 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Hefal skrev:

Horsyhorse skrev:
Eftersom du inte vet vad HPF är och gör, tycker jag du ska bege dig till närmaste Alpine återförsäljare(där du köpt den kanske) och låta dom lyssna.

Pierre

Varan är beställd från Pixmania, som surt nog ligger i Frankrike. Funderar på att dra till BRL (om dom nu inte lägger ner hela kedjan, någon som vet nått?) i värsta fall...

Mvh

Läs min signatur. BRL har stängt!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Hedde Superhedde
28 februari 2010 · 255 Inlägg

Låter som att du kan ha någon "låta-sämre" funktion aktverad på något sätt. Försök stäng av alla mediaexpander funktioner, Förinställda frekvenskurvor osv. Se till så allt står på "0".  Man ska vara medveten om att Alpine har ett "skarpare" återgivning, mer detaljerad, jämfört med en Blaupunkt som har en mera "matt" återgivning. Så visst är det säkert skillnad på grundljudet från din gamla. Felsök - Byt tillbaka o jämför med båda maskinerna "nollade". Först då kan du göra en korrekt jämförelse.smile

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (28 februari 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
christofer_k Vorsprung durch Technik
28 februari 2010 · 2 432 Inlägg

Hefal skrev:

Horsyhorse skrev:
Kör du på MP3?

Pierre

Jag har prövat .mp3 via skiva, radio och spotify via iphonen och alla har samma höga ljud...

christofer_k skrev:
finns en till meny där du kan  ändra bas och terble inställningart så som hur höga frekvenser de ska spela upp i m.m, klicka på sound knappen. men men  är int heller  nöjd med min 114bti

På vilket sätt är du missnöjd?

Mvh

hehe mest att de inte fanns då mkt ljud innställningar på den  och sen så  trodde jag att jag kunde spela upp musik  från mobilen genom blåtand å de trodde kassören på brl åxå så ja de e väll de jag  e lite missnöjd med.. köpte stereon pga att jag  var i behov av  en  stereo vid de tillfället men  ångrar just nu att jag inte vänta å köpte nå bättre:)

Horsyhorse
28 februari 2010 · 1 727 Inlägg

" från mobilen genom blåtand å de trodde kassören på brl åxå "

Då är det inget fel på produkten iaf.


Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Wiper_Swe
28 februari 2010 · 93 Inlägg

Åk till MDS i Arninge eller i Västberga och be dem lyssna, så kan dem nog säga vad som är fel.
Dem säljer både Pioneer och Alpine.
Köpte själv en Alpine IVA-505R och är mkt nöjd med den smile

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang