Endast 80 km/h på tvåan? (Golf GTI Mk2)

GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

Jag har en GTI 8v från -85 som gått 24000 mil. Jag försökte göra en 0-100 sprint härom dagen. På ettans växel kom jag upp i minst 50. Förvånad blev jag när jag endast nådde 80 km/h på tvåans växel innan varvtalsstoppet slog till vid 6400 rpm. Jag har hört att man nästan ska nå 100 km/h på tvåan!

Jag tänkte att kopplingen kanske slirade, och försökte i stället att nå toppspeed på tvåan genom att inte accelerera som en galning. Även denna gång kom jag bara upp i 80.

Är det nåt fel när jag bara kommer upp i 80? Jag kan för övrigt säga att tvåan är lite halvkass, som den brukar vara på dessa bilar. Den är lite trög att få i när bilen är kall, men jag hör aldrig några missljud. Kopplingen är inte heller helt hundra. När jag kör 70 på femman, trycker gasen i botten, stampar ner kopplingen och släpper upp den hastigt så slirar kopplingen ett par sekunder innan varvtalet sjunker från 6000 till de 2200 som de bör ligga på (jag har alltså gasen i botten under hela förloppet). Jag vet inte om testet i fråga är särskilt bra dock. Annars verkar det aldrig som att kopplingen slirar, förutom att bilen är misstänksamt ryckfri när jag rullar iväg från stillastående.

Alltså, ska det verkligen vara så att man bara når 80 på tvåan?
Och bonusfrågan lyder; utifrån beskrivningen, verkar min koppling vara ok?

henke_99 Offroad Racing
28 februari 2010 · 3 122 Inlägg

ja eftersom du kommer upp på varvstoppet är det ju en ganska klar förklaring till varför det inte går att köra fortare än så...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 februari 2010 · 3 180 Inlägg

slirar kopplingen på femman så är den inte frisk, nej... men tror inte golfarna har en sån utväxlin att dom gör 100 på tvåan för den delen heller.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

henke_99 skrev:
ja eftersom du kommer upp på varvstoppet är det ju en ganska klar förklaring till varför det inte går att köra fortare än så...

Jo, men varför kommer andra likadana Golfar upp i nästan 100 km/h på tvåan innan varvstoppet? Jag har sett videos på YouTube där de gör det...

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
28 februari 2010 · 1 778 Inlägg

För en så liten gammal bil hade jag inte ens gissat på att du skulle nå 80 på tvåan

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
henke_99 Offroad Racing
28 februari 2010 · 3 122 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

henke_99 skrev:
ja eftersom du kommer upp på varvstoppet är det ju en ganska klar förklaring till varför det inte går att köra fortare än så...

Jo, men varför kommer andra likadana Golfar upp i nästan 100 km/h på tvåan innan varvstoppet? Jag har sett videos på YouTube där de gör det...

Dom kan ha flyttat varvstoppet eller kanske mer troligt har annan växellåda.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Takashi Got VTEC?
28 februari 2010 · 1 593 Inlägg

En original MK2:a har inte den utväxlingen som krävs för att komma upp i 80km/h på tvåans växel. Det är inte många bilar som har det original. Att du sedan har sett folk på youtube som gör det är en helt annan sak, de kan ha mixtrat med utväxlingarna/bytt växellåda då jag antar att det var trimmade Golfar du kollade på.

EDIT: henke_99 hann före.

Senast redigerat av Takashi (28 februari 2010)

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

henke_99 skrev:
Dom kan ha flyttat varvstoppet eller kanske mer troligt har annan växellåda.

http://www.youtube.com/watch?v=r-8QyG1oRhM

Denna Golf kommer ligga i en bra bit över 90 när den når 6400 rpm. Och visst kan den bytt växellåda, men jag har läst på flera ställen på internet att bilen ska nå ungefär 100 på tvåan.

Låt oss säga att den SKA nå 100, varför når då bara min bil 80? Tror inte den bytt växellåda...

Takashi Got VTEC?
28 februari 2010 · 1 593 Inlägg

Kan vara för att han kör i treans växel..

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

henke_99 skrev:
Dom kan ha flyttat varvstoppet eller kanske mer troligt har annan växellåda.

http://www.youtube.com/watch?v=r-8QyG1oRhM

Denna Golf kommer ligga i en bra bit över 90 när den når 6400 rpm. Och visst kan den bytt växellåda, men jag har läst på flera ställen på internet att bilen ska nå ungefär 100 på tvåan.

Låt oss säga att den SKA nå 100, varför når då bara min bil 80? Tror inte den bytt växellåda...

antingen slirar din koppling,hastighetsmätaren visar fel elle så har dom bytt växellåda.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
FLindgren
28 februari 2010 · 5 089 Inlägg

Jag har inte orkat läsa alting, men har du funderat på däckstorleken?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

henke_99 skrev:
Dom kan ha flyttat varvstoppet eller kanske mer troligt har annan växellåda.

http://www.youtube.com/watch?v=r-8QyG1oRhM

Denna Golf kommer ligga i en bra bit över 90 när den når 6400 rpm. Och visst kan den bytt växellåda, men jag har läst på flera ställen på internet att bilen ska nå ungefär 100 på tvåan.

Låt oss säga att den SKA nå 100, varför når då bara min bil 80? Tror inte den bytt växellåda...

sen e de ju olika på 8v samt 16v.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

evilaudio skrev:
antingen slirar din koppling,hastighetsmätaren visar fel elle så har dom bytt växellåda.

Hastighetsmätarn tror jag fungerar. Men när jag accelererar väldigt sakta upp till varvstoppet, inte ska väl kopplingen slira då? Då bör den väl vara RIKTIGT kass? Så pass kass att den slirar vid alla ordentliga gaspådrag. Och det gör den inte.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 februari 2010 · 3 180 Inlägg

annars kan du ju kolla vad den varvar i 25 kmh på tvåans växel, varvar den då 1/4 av maxvarvet kan den göra 100 på tvåan.
går den däremot 20 vid 1/4 så kommer den bara göra 80.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

Takashi skrev:
Kan vara för att han kör i treans växel..

Nej, det gör han garanterat inte, för den andra växeln som han använder (oavsett om det är tvåan eller trean) räcker inte riktigt för att nå 100. Och visst når man en bra bit över 100 på trean.

GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

NITROUS skrev:
annars kan du ju kolla vad den varvar i 25 kmh på tvåans växel, varvar den då 1/4 av maxvarvet kan den göra 100 på tvåan.
går den däremot 20 vid 1/4 så kommer den bara göra 80.

Smart. Ska göra det nästa gång jag är ute och kör. Då får jag i alla fall reda på om kopplingen slirat tidigare.

Senast redigerat av GTI-Kungen (28 februari 2010)

The_Rebel Gréve
28 februari 2010 · 497 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

Takashi skrev:
Kan vara för att han kör i treans växel..

Nej, det gör han garanterat inte, för den andra växeln som han använder (oavsett om det är tvåan eller trean) räcker inte riktigt för att nå 100. Och visst når man en bra bit över 100 på trean.

ehm... jo han kör ju visst på 3an när han når 100 på filmen som du länkade till`?  han växlar ju upp till den runt 80

Senast redigerat av The_Rebel (28 februari 2010)

The_Rebel Gréve
28 februari 2010 · 497 Inlägg

Bullet--- skrev:
skillnad på fälgens diameter på din bil och bilarna på youtube kanske..

det spelar inte nån roll när de gäller hastighetsmätaren, den går på växellådan

adde761
28 februari 2010 ·

Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h. Fast vem vet vad som fungerar och inte fungerar på min lilla skrothög wink

http://www.youtube.com/watch?v=AXr1lZy2iJA

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 februari 2010 · 2 853 Inlägg

kör ju på 3an.. bara kolla på varvmätaren tongue startar på 1an+ 2växlingar tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang