Vilken betydelse har ohmstyrkorna?

Hefal noob
1 mars 2010 · 112 Inlägg

Som topic lyder, vad spelar det för roll hur hög ohmstyrka olika slutsteg kan leverera?

Mvh Henke

-lärling :)
Jonathan_lindgren
1 mars 2010 · 297 Inlägg

eftersom ohmtalet bestämms av din koppling utav basarna spelar det roll, då du får ut mer effekt ju lägre ohmtal

biffsteak
1 mars 2010 · 148 Inlägg

Ohm är motståndet genom basarnas talspolar och ingenting som slutsteget leverar, slutsteget leverar effekt/watt. Ohm är ett mått för hur mycket motstånd det är i kretsen. Men att ha koll på hur mycket man kan lasta ner ett slutsteg genom att sänka motståndet/ohm i kretsen genom att koppla basarna olika är viktigt för slutsteg klarar inte alla motstånd dom flesta klarar ner till 2-1ohm och om du kopplar basarna så att du får ett lägre ohmvärde en slutsteget klarar bränner du steget. Alltså ganska viktigt att hålla koll på.

Lonefox Bad music kills good sound
1 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Sedan värt att tänka på.....

Lägre motstånd = krävs mer ström för samma effekt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Lonefox skrev:
Sedan värt att tänka på.....

Lägre motstånd = krävs mer ström för samma effekt.

Att stegets effektivitet sjunker något kan ju hända men så stor skillnad borde det inte vara..?
Tänker på en viss Ohms lag:
Effekt = Spänning x Ström
(Watt = Volt x Ampere)
tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 mars 2010 · 2 353 Inlägg

M_icke_ skrev:

Lonefox skrev:
Sedan värt att tänka på.....

Lägre motstånd = krävs mer ström för samma effekt.

Att stegets effektivitet sjunker något kan ju hända men så stor skillnad borde det inte vara..?
Tänker på en viss Ohms lag:
Effekt = Spänning x Ström
(Watt = Volt x Ampere)
tongue

Det som lonefoxen menar är att om du skall ta ut mer effekt ur steget genom att koppla in lägre laster så kräver detta ström.

Strömmen är det man har att leka med. Mer effekt = mer ström som behövs. Och det är inget i strid med ohms lag.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Hedde Superhedde
2 mars 2010 · 255 Inlägg

Ett slutsteg som klarar av att driva låga laster kan hålla spänningen uppe trots ökad belastning. Enkelt förklarat: Om slutsteget levererar 50 Volt med ett strömuttag på 50A vid en viss last så blir det en effekt på 2500W. När impedansen halveras dvs motståndet sjunker med hälften så möjliggör det ju fördubblat strömuttag med konstant spänning och fördubblad effekt, right? Nu blir det sällan så varför volten troligtvis kommer sjunka något pga ökad belastning av slutstegets nätdel och effektuttaget blir inte fördubblat. Men ju strömstarkare nätdel desto bättre klarar den av att hålla spänningen uppe.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Sharky
2 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Om man sedan skall räkna ut vilken effekt man kan få från ett slutsteg som kan leverera - låt oss säga 30A - så måste man förstå skillnaden mellan toppvärde och effektivvärde.
Ty om steget kan lämna max 30A mot 2 ohms last så blir toppvärdet 1800W men effektivvärdet bli mindre, typiskt 1800 * 0.7 = ca 1250 W.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

jonash skrev:

M_icke_ skrev:

Lonefox skrev:
Sedan värt att tänka på.....

Lägre motstånd = krävs mer ström för samma effekt.

Att stegets effektivitet sjunker något kan ju hända men så stor skillnad borde det inte vara..?
Tänker på en viss Ohms lag:
Effekt = Spänning x Ström
(Watt = Volt x Ampere)
tongue

Det som lonefoxen menar är att om du skall ta ut mer effekt ur steget genom att koppla in lägre laster så kräver detta ström.

Strömmen är det man har att leka med. Mer effekt = mer ström som behövs. Och det är inget i strid med ohms lag.

/Jonas

Det är ju självklart att steget drar mer ström för att ge mer effekt, det jag reagerade på är att steget skulle dra mer ström för att ge SAMMA effekt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

ja, självklart kommer steget behöva smaska på MERA ström för samma effekt om motståndet är lägre..

effekt = spänning x ström

tex 100watt = 10volt x 10ampere
100watt kan också vara 1volt och 100ampere..

Mindre motstånd(lägre ohm) = lägre spänning(volt) och högre ström(ampere) för samma effekt.. är du med?

Och enligt Ohms lag så gäller U(spänning,volt) = R(resistans, ohm) x I(ström, ampere)

så har du R säg 2ohm(varierar ju på en högtalare men som en hypotes) x 10Ampere så bör spänningen vara 20Volt
20volt x 10A = 200Watt

Däremot har du 4ohm och 10A så bör spänningen vara 40volt
40volt x 10A = 400Watt


Hoppas detta kan hjälpa något?

Fan det var allt för länge sedan jag använde huvudet, kan någon hjälpa mig att dra en bra slutsats till detta?

Jag vill tro att fenomenet är något i stil med att har man högre last så får man en högre spänning över lasten och behöver därmed en lägre ström för att få samma effekt?

Alltså att lasten(motståndet, ohm) bestämmer spänningen i högtalarkablarna och effekten bestäms av strömstyrkan som du reglerar med "volymkontrollen" så att säga?

Det känns som att jag är ute och cyklar en hel del så, rätta mig gärna om jag har fel!
Fan det är ju kul att få gymnastisera skallen lite big_smile

Senast redigerat av Jerk-R (2 mars 2010)

M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Jerk-R skrev:
ja, självklart kommer steget behöva smaska på MERA ström för samma effekt om motståndet är lägre..

effekt = spänning x ström

tex 100watt = 10volt x 10ampere
100watt kan också vara 1volt och 100ampere..

Mindre motstånd(lägre ohm) = lägre spänning(volt) och högre ström(ampere) för samma effekt.. är du med?

Men det du menar är om spänningen är lägre, jag förutsätter ju att man har ordentliga batterier till anläggningen..

Klarar bilen leverera 100A i 12V konstant så får du ut 1200W, räknar du sen en effektivitet på 70% så har du 840W i uteffekt från steget.

Är det bara jag som tänker fel nu?

Senast redigerat av M_icke_ (2 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

SPänningen i det här fallet är något som vi pratar om i högtalarkablarna.. vad du har för spänning  till steget har vi inte tagit någon hänsyn till..

Det jag försökte förklara var att en lägre last(ohm) kräver mera ström(ampere) för samma effekt(watt)
för att spänningen(volt) blir lägre vid samma effekt(watt) om du har mindre motstånd(ohm)

Vad är en kortslutning? "Noll" resistans(ohm) och en rusning av ström(ampere)

M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Jerk-R skrev:
SPänningen i det här fallet är något som vi pratar om i högtalarkablarna.. vad du har för spänning  till steget har vi inte tagit någon hänsyn till..

Det jag försökte förklara var att en lägre last(ohm) kräver mera ström(ampere) för samma effekt(watt)
för att spänningen(volt) blir lägre vid samma effekt(watt) om du har mindre motstånd(ohm)

Vad är en kortslutning? "Noll" resistans(ohm) och en rusning av ström(ampere)

Om vi fortsätter på min beräkning då:

"Klarar bilen leverera 100A i 12V konstant så får du ut 1200W, räknar du sen en effektivitet på 70% så har du 840W i uteffekt från steget."

Dom 840W ut från steget kan vara 1v och 840A eller 1000V och 0,84A. Det blir fortfarande 840W och kommer således dra lika mycke ström från bilen!

Var tar annars strömmen vägen?

Fattar inte vad kortslutning har med detta att göra för övrigt?

Senast redigerat av M_icke_ (2 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

Om bilen kan lämna 100V konstant på 12Volt så betyder det att ditt slutsteg KAN dra max 100A vid 12volt..

effektivt KAN du ha ett slutsteg som lämnar cirka 840W om din bil kan leverera 100A..

Sen om du hänger dit ettslutsteg som bara lämnar 400W så är det fullt möjligt, effekten på steget är inget som steget drar konstant!

Steget drar den ström det behöver för att lämna effekten som du ställt in med volymen?
+ lite till då för att "hållas igång" och så går ju en del effekt bort i värme..

Mina PA-slutsteg som lämnade boråt 5kW/st drog cirka 0.1A när dom var påslagna utan att spela något..
När man väl började använda dom så drog de gärna bortåt 5-6A
6A x 230V = 1380W X 0.7(effektiviteten) 966Watt lämnade de då vid "Normal" användning, alltså långt ifrån sin fulla kapacitet..

Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

Det finns en skillnad dock.. Spänningen till steget bör inte ändra på sig utan är helst alltid 12-14.5V

spänningen i högtalarkablarna varierar ganska mycket beroende på lasten..

Var det det du ville ha svar på?

M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Jerk-R skrev:
Om bilen kan lämna 100V konstant på 12Volt så betyder det att ditt slutsteg KAN dra max 100A vid 12volt..

effektivt KAN du ha ett slutsteg som lämnar cirka 840W om din bil kan leverera 100A..

Sen om du hänger dit ettslutsteg som bara lämnar 400W så är det fullt möjligt, effekten på steget är inget som steget drar konstant!

Steget drar den ström det behöver för att lämna effekten som du ställt in med volymen?
+ lite till då för att "hållas igång" och så går ju en del effekt bort i värme..

Mina PA-slutsteg som lämnade boråt 5kW/st drog cirka 0.1A när dom var påslagna utan att spela något..
När man väl började använda dom så drog de gärna bortåt 5-6A
6A x 230V = 1380W X 0.7(effektiviteten) 966Watt lämnade de då vid "Normal" användning, alltså långt ifrån sin fulla kapacitet..

Nej jag vet allt detta redan, besvarar inte min fråga..
Jag har dessutom räknat av allt bortfall redan i min beräkning..
Jag sa inte heller att det drog 100Amax eller att det var under en längre tid, kan ha varit en millisekund men det förändrar inget.
Steget drar dessutom konstant lika mycke stöm om du kör ton.

Men min fråga:
Men hur kan steget dra mer ström vid samma effekt?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
2 mars 2010 · 7 241 Inlägg

M_icke_ skrev:

Jerk-R skrev:
SPänningen i det här fallet är något som vi pratar om i högtalarkablarna.. vad du har för spänning  till steget har vi inte tagit någon hänsyn till..

Det jag försökte förklara var att en lägre last(ohm) kräver mera ström(ampere) för samma effekt(watt)
för att spänningen(volt) blir lägre vid samma effekt(watt) om du har mindre motstånd(ohm)

Vad är en kortslutning? "Noll" resistans(ohm) och en rusning av ström(ampere)

Om vi fortsätter på min beräkning då:

"Klarar bilen leverera 100A i 12V konstant så får du ut 1200W, räknar du sen en effektivitet på 70% så har du 840W i uteffekt från steget."

Dom 840W ut från steget kan vara 1v och 840A eller 1000V och 0,84A. Det blir fortfarande 840W och kommer således dra lika mycke ström från bilen!

Var tar annars strömmen vägen?

Fattar inte vad kortslutning har med detta att göra för övrigt?

Vad tror du strömkretsen i ett steg gör?
Transformerar för det första upp spänningen till en högre.

Nu är jag dock inte HELT haj på omvandlingen men jag tror att det är en dc/ac-omvandlare med i spelet med.

För att jämföra igen.
Detta beräknat på UTGÅNGEN och med 100% effektivitet för enkelthetens skull:

2000W med 1 ohms last:
Ekvationen är som följer (eftersom vi vet P (effekt) och R (motstånd):
I (ström) = roten ut P/R detta ger ca: 45A (44.7213......) Således behövs det 45A på utgången vid ett ohms last. (Roten ur 2000)

4 ohm däremot:
2000/4=500, roten ur 500 är 22,360679.... Så vi avrundar uppåt till 22.5A.
Ser du nu att steget som lämnar 2KW vid 4 ohm kräver MINDRE ström på utgångssidan än steget som lämnar samma effekt vid ett ohm?
Denna ström behöver komma in med.....därför krävs det även mer ström IN till steget för att få samma effekt.

Nu när vi vet strömmen kan vi leka med att se vilka utspänningar vi har ur steget med.
1 ohm: 45A
4 ohm: 22,5A
Man kan räkna både på strömmen med motstånd eller effekten och strömmen. Vi kan räkna på båda.
U  (spänning) = RxI
1x45=45V
4x22.5=90V
U=P/I
2000/45=44,444444444V
2000/22,5=88,888888888889V
(Högre spänning kräver lägre ström för att uppnå samma effekt, varför tror du att man kan ha så klena kablar hemma med 230V o 10A?)
Där ser du skälet till varför det krävs MINDRE ström vid snällare last, man för högre spänning ut ur steget och behöver inte mata på med så mkt ström, vilket gör att steget även kräver mindre ström in.
Mindre ström ut = mindre ström in. Detta är dock VÄLDIGT enkelt förklarat.


Vad som kan ske när man lastar ner ett steg alldeles för hårt och spänningen dippar är att det går en strömrusning i steget då det krävs mer ström vid lägre spänning vilket kan få transistorerna att bränna om det vill sig illa.

Mer om detta ämne kan säkert Jonas eller Göran fördjupa sig i betydligt mer än vad jag kan, det skall erkännas.

Senast redigerat av Lonefox (2 mars 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

ahaa, okej då missuppfattade jag dig ganska kraftigt..

jag tror att vi pratar om att steget behöver kunna lämna mera ström vid samma effekt.. men strömmen på matningen till steget lär ju inte påverkas eftersom att spänningen är fast på den sidan..

Så du har absolut rätt!

Lonefox Bad music kills good sound
2 mars 2010 · 7 241 Inlägg

M_icke_ skrev:

Jerk-R skrev:
Om bilen kan lämna 100V konstant på 12Volt så betyder det att ditt slutsteg KAN dra max 100A vid 12volt..

effektivt KAN du ha ett slutsteg som lämnar cirka 840W om din bil kan leverera 100A..

Sen om du hänger dit ettslutsteg som bara lämnar 400W så är det fullt möjligt, effekten på steget är inget som steget drar konstant!

Steget drar den ström det behöver för att lämna effekten som du ställt in med volymen?
+ lite till då för att "hållas igång" och så går ju en del effekt bort i värme..

Mina PA-slutsteg som lämnade boråt 5kW/st drog cirka 0.1A när dom var påslagna utan att spela något..
När man väl började använda dom så drog de gärna bortåt 5-6A
6A x 230V = 1380W X 0.7(effektiviteten) 966Watt lämnade de då vid "Normal" användning, alltså långt ifrån sin fulla kapacitet..

Nej jag vet allt detta redan, besvarar inte min fråga..
Jag har dessutom räknat av allt bortfall redan i min beräkning..
Jag sa inte heller att det drog 100Amax eller att det var under en längre tid, kan ha varit en millisekund men det förändrar inget.
Steget drar dessutom konstant lika mycke stöm om du kör ton.

Men min fråga:
Men hur kan steget dra mer ström vid samma effekt?!

Se mitt inlägg innan......nr 17.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

Stort tack till Lonefox för förklaringen! Jag famlade visst lite i mörkret där...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang