Vilket slutsteg skulle optimera mina gamla GAS 10" ?

stahre
3 mars 2010 ·

Softis skrev:

stahre skrev:

Softis skrev:
149,9 med 2 st 1225x om jag inte minns helt fel.

Men att ge dom 500-1000 rms ska nog inte vara några problem

Frågan var ju efter ett steg för 1800 som passar för att driva dessa basar, att hitta ett lämpligt steg som ger 1000wrms i 2ohm blir nog dyrare, om inte nåt begagnat finns.. Ska han lyssna på musik o vrida upp nån gång ibland räcker 500w bra skulle jag säga, dessutom slipper han kanske kolla över strömen med lite mindre räckande effekt!  Även fast 1000w inte skulle va nåt problem så handlar inte tråden om det riktigt tongue smile
Mvh

Sen har jag för mig att den lådan är kopplad i 4 ohm och inte 2 ohm. Den med dubbla 12" har ju 8 ohms spolar så det har säkert denna också.

Men ett MDS GP-800 skulle funka bra. Ger 800 rms i 2 ohm och 400 rms i 4 ohm. Det räcker, men dom klarar av mer. Kostar runt tusenlappen begagnat.

Annars ett SL-A1500, finns för 1500 spänn begagnat och det ger enligt spec
1500rms@1 ohm
950rms@2 ohm
550rms@4 ohm

okej, det står ju iofs 4ohm i beskrivningen på länken så kanske är så. Det kanske inte är samma basar som säljs lösa. Tycker ett sinussteget kanske inte är det bästa alternativet...om nu basarnas totala impedans är 4ohm så leta efter ett steg som ger åtminstånde 400wrms i just 4ohm. Det kommer räcka för att få fart på basarna, o spela ordentligt. Bättre att köpa ett mer välkänt steg med mindre effekt än ett sinus med mer "dålig" effekt (eller signal snarare) det är mitt tips smile

Senast redigerat av stahre (3 mars 2010)

blomisen
3 mars 2010 · 735 Inlägg

jimmy_s skrev:
http://www.ljudia.com/bil-s82121/slutsteg-c78173/zachry-1350-p78186/

Kan jag också rekomendera...har dock ej haft just detta utan zachry 4100, och jag antar att detta inte är sämre. smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
blomisen
3 mars 2010 · 735 Inlägg

Softis skrev:

M_icke_ skrev:

Softis skrev:

Sen har jag för mig att den lådan är kopplad i 4 ohm och inte 2 ohm. Den med dubbla 12" har ju 8 ohms spolar så det har säkert denna också.

Men ett MDS GP-800 skulle funka bra. Ger 800 rms i 2 ohm och 400 rms i 4 ohm. Det räcker, men dom klarar av mer. Kostar runt tusenlappen begagnat.

Annars ett SL-A1500, finns för 1500 spänn begagnat och det ger enligt spec
1500rms@1 ohm
950rms@2 ohm
550rms@4 ohm

Sinus Live är ju känt för att pajja basar om man säger så...

Det pajade inte mina basar iaf

Inte mina heller...körde med ett sl 3000 på 4x sony xplöd 15" och på senare tid en orion hcca 15.4" smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
Hefal noob
3 mars 2010 · 112 Inlägg

Hefal skrev:
Jag hittade en DLS CA12 oanvänd på blocket för en tusenlapp, så slog till direkt. Vad är det som gör detta steg bättre än skräpet jag hade tidigare från netonnet som också hade imponerande wattstyrkor? Om man också utgår från att stegen ska driva dubbla baselement (2x 10" GAS)...

DLS Performance CA12
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … f=prisjakt

VS.

Denver CAP-4100
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 51,4698%29

Mvh

hehe, mitt inlägg hamnade sist på sida 1 och blev överkört smile, så jag citerar mig själv...

-lärling :)
Frissan
3 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Skillnaden är att DLS steget ger ut 500 rms medans Denver steget ger ut 2x60rms ungefär, specen är så knölig att läsa.

Se själv så förstår du skillnaden http://www.netonnet.se/Files/Items/116x … 100_EN.pdf

Senast redigerat av Softis (3 mars 2010)

Booyakasha!
Hefal noob
3 mars 2010 · 112 Inlägg

Softis skrev:
Skillnaden är att DLS steget ger ut 500 rms medans Denver steget ger ut 2x60rms ungefär, specen är så knölig att läsa.

Se själv så förstår du skillnaden http://www.netonnet.se/Files/Items/116x … 100_EN.pdf

Vad betyder "Bryggbart till 2x240 W RMS i 4 ohm." vilket står i Denver stegets beskrivning?

Mvh

-lärling :)
Drönirettab
3 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Bryggningsbart innebär att man kan koppla ihop två kanaler med varandra, eftersom steget har fyra kanaler så blir det två bryggkopplade kanaler. Det står dock fel på Netonnets produktbeskrivning, steget ger ut 2x120 WRMS bryggkopplat (inte 2x240 WRMS). smile

Hefal noob
3 mars 2010 · 112 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bryggningsbart innebär att man kan koppla ihop två kanaler med varandra, eftersom steget har fyra kanaler så blir det två bryggkopplade kanaler. Det står dock fel på Netonnets produktbeskrivning, steget ger ut 2x120 WRMS bryggkopplat (inte 2x240 WRMS). smile

Ohh, det förklarar en hel del... tack för noteringen big_smile

-lärling :)
Drönirettab
3 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Om man jämför Denversteget med DLS CA12 så kommer Denver att kunna ge totalt 120 WRMS till baslådan (4 Ohm), vilket blir 60 WRMS per bas. CA12 kan ge ut 220 WRMS i 4 Ohm, vilket blir 110 WRMS per bas.

Nu är det ju egentligen inte så ruskigt stor skillnad mellan 60 W och 110 W fastän effekten nästan är den dubbla, det handlar inte om några fruktansvärda effekter, men ljudkvaliteten är med stor sannolikhet bättre hos CA12 än hos Denver.

En annan fördel med CA12 är att det steget har subsonicfilter, faskontroll och dessutom antagligen brantare filter. Man kan dela bort höga frekvenser på ett effektivare sätt (brantare filter) och även dela bort riktigt låga frekvenser (subsonic) som kanske baslådan inte klarar av att spela. Faskontrollen gör att man kan få basljudet att tajma bättre om ljudet låter lite "efter" eller "segt". smile

Frissan
3 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Fast enligt specen så har Denversteget en THD på 0,04% i 4 ohm

Booyakasha!
Drönirettab
3 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, det står iof så. Det är dock ingen hörbar skillnad mellan 0,04% och 0,1% (CA12). Sedan är effektangivelserna för Denver vid 14,4 V och för CA12 vid 13,8 V. Lite mer realistisk spänning i effektuppmätningen för CA12, fast ingen jätteskillnad förstås. smile

Hefal noob
3 mars 2010 · 112 Inlägg

Jag vet inte om jag spårar ur tråden allt för mycket nu, men jag undrar varför lamporna på min Golf IV -03 blinkar i tank med att bastonerna blir riktigt "krävande", trots att jag bara har skitsteget från Denver inkopplat? Det jag vill tillägga är att jag för tillfället har en högtalarkabel för att mata steget från chassit (-). Om den här kabeln inte skulle vara tjock nog för att tillföra nog med power skulle då lamporna blinka i takt med basen och isf, varför?

Mvh Henke

-lärling :)
whoiswho
3 mars 2010 · 445 Inlägg

Hefal skrev:
Jag vet inte om jag spårar ur tråden allt för mycket nu, men jag undrar varför lamporna på min Golf IV -03 blinkar i tank med att bastonerna blir riktigt "krävande", trots att jag bara har skitsteget från Denver inkopplat? Det jag vill tillägga är att jag för tillfället har en högtalarkabel för att mata steget från chassit (-). Om den här kabeln inte skulle vara tjock nog för att tillföra nog med power skulle då lamporna blinka i takt med basen och isf, varför?

Mvh Henke

ja det krävs bättre jord som du nog tror, man ska "i lag" ha grövre jord än plus. så va det iaf på mitt ljud ett tag.

det finns säkert folk är på gorg som kan förklara detta bättre än mig;)

//mvh

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Hefal noob
4 mars 2010 · 112 Inlägg

Tjockleken på pluskabeln är 8mm, räcker det? Och hur tjock borde jordkabeln vara?

Mvh

-lärling :)
M_icke_
4 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Hefal skrev:
Tjockleken på pluskabeln är 8mm, räcker det? Och hur tjock borde jordkabeln vara?

Mvh

Jag hoppas att du inte menar 8mm2.. Det är alldeles för klent!

Till CA12 hade jag dragit en 21mm2 och samma till jord.

Senast redigerat av M_icke_ (4 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
whoiswho
4 mars 2010 · 445 Inlägg

M_icke_ skrev:

Hefal skrev:
Tjockleken på pluskabeln är 8mm, räcker det? Och hur tjock borde jordkabeln vara?

Mvh

Jag hoppas att du inte menar 8mm2.. Det är alldeles för klent!

Till CA12 hade jag dragit en 21mm2 och samma till jord.

Precis, skaffa grövre kabel. medans vi snackar ground nu så undrar ja vart du har jordat? jorda i bälteshållaren, det är de absolut bästa:) tänkte att man kunde ta två flugor i en smäll där isof.

//mvh

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang